در دومین دوره همایش ملی فقه هنر مطرح شد
در دومین دوره همایش ملی فقه هنر بر ضرورت پرداختن به این فقه هنر در حوزه علمیه قم تاکید شد.
کد خبر: ۵۵۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱ 18 January 2018

به گزارش تابناک قم، دومین دوره همایش ملی فقه هنر در سالن همایش غدیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین نواب در ابتدای این همایش با ضرورت اهمیت پرداختن به مساله فقه هنر گفت: جلسات متعدد را با مسؤولین وزارت ارشاد برگزار کردیم تا مسیر فعالیت این وزارت خانه به گونه ای براساس فقه هنر باشد، یکی از محورهای ویژه همایش فقه هنر، هنر و حکومت است.

رئیس مدرسه اسلامی هنر تصریح کرد: هنر به مثابه یک فرصت بیش از هزار سال است که در خدمت تفکر شیعی بوده است و آن چیزی که به عنوان هنر اسلامی می‌شناسیم، چیزی جز هنر شیعی نبوده، مهد هنر اسلامی در ایران بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد واعظی در بخش دیگری از این همایش، هنر را دارای ظرفیت‌های فراوانی دانست و تصریح کرد: هنر می‌تواند در خدمت ارزش‌های دینی در جامعه قرار بگیرد، هنر کارکردهای زیادی دارد و نباید به عنوان مزاحم به آن نگاه کنیم، هنر یک ظرفیت است و می‌تواند در جامعه خلق ثروت و اشتغال زایی کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: هنر می‌تواند در فرآیند تمدن سازی نقش ایفا کند، پیشرفتی در حوزه‌های مختلف بدون استفاده از فرهنگ ممکن نیست، اگر فرهنگ جامعه ای، فرهنگ کار و تلاش نباشد، صرف تدوین قوانین و نهادسازی موجب پیشرفت جامعه نخواهد شد.

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ادامه همایش با اشاره به ضرورت استفاده مشروع از هنر اظهار کرد: استفاده مشروع از هنر در باب حلیت و استحباب است، اما استفاده نامشروع از هنر موجب می‌شود که حکم حرمت پیدا کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: شریعت به معنای عام یک سری مقاصد دارد و این مقاصد در احکام تاثیرگذار است، احکام را می‌توانیم در قالب مقاصد شریعت مورد بررسی قرار بدهیم.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در بخش پایانی همایش با اشاره به نکات ضروری در زمینه فقه هنر اظهار کرد: باید بحث‌ها در زمینه فقه هنر با نوآوری و با انضباط فقهی باشد تا بتوان از این بحث‌ها استفاده کرد.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر خاطرنشان کرد: یکی از مسائل در فقه هنر، بحث مجسمه است، یکی از نمادهای بت پرستی از گذشته تاکنون، مجسمه است، اما زمانی که مجسمه به عنوان نمادی برای احترام تبدیل شود، بدون اینکه ذره ای بار اعتقادی داشته باشد، در این صورت باید حکم مجسمه سازی تغییر پیدا کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار