عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی:
عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی گفت: تجربه زیباشناختی یک حق برای انسان است و جلوگیری از این حق با مقاصد شارع ناسازگار است.
کد خبر: ۵۵۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 17 January 2018

به گزارش تابناک قم، احمد شهدادی ظهر امروز در همایش ملی فقه هنر که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به مقومات پیشرفت فرهنگی در جامعه اظهار کرد: برخی از متفکرین چهار ضلع را برای این پیشرفت بیان کردند، نخستین ضلع عقلانیت است و جامعه ای می‌تواند پیشرفت کند که سطح عقلانیت بالایی داشته باشد.

وی ادامه داد: جامعه ای که هنجارهای اخلاقی در آن رواج ندارد، جامعه پیشرفته ای نیست، جامعه ای که منبع ارزش آن در عالم ماده باشد، یک جامعه عقب مانده است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی افزود: جامعه ای که در آن معنویت جریان دارد، یک جامعه پیشرفت است، داشتن تجربه زیباشناختی هم می‌تواند موجب تکامل فرهنگی یک جامعه شود، انسان در فطرت و طبیعت خود زیباشناخت است و زیبایی را می‌آفریند، هزاران سال اثر مکتوب در جوامع انسانی، این را نشان می‌دهد.

شهدادی با اشاره به تجربیات انسان در دنیا اظهار کرد: برخی از تجربیان انسان، منحصر به فرد است و این تجربیات در قبال هنر رخ می‌دهد، انسان موجودی است که تجربه زیباشناختی دارد و به این لحاظ با حیوان متفاوت است.
وی ادامه داد: خداوند موجودی است که زیبا است و زیبایی را دوست دارد، اسلام به صورت تفصیلی این گونه خدا شناسی را مطرح کرده، خداوند بی نهایت ترین وجود است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی افزود: عقل تصدیق می‌کند که یک سری ارزش‌ها همچون ارزش‌های زیباشناختی دارای حسن است، خلاقیت و زیباشناسی را خداوند در انسان به ودیعه گذاشته است، انسان یک موجود زیباشناس است.

شهدادی، حق را دارای مشروعیت الهی دانست و تصریح کرد: در تکوین و تشریع به حق اعتقاد داریم، بسیاری از فقها می‌گویند که حقوق طبیعی انسان از تکوین ناشی می‌شود و به همین دلیل احکام فقهی نباید با مقتضیات تکوینی در تعارض باشد و گرنه دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: جامعه ای که در برابر انواع هنرها واکنش نشان می‌دهد و به معنویت می‌رسد، به تکامل خواهد رسید، در آثار متفکرانی همچون شهید مطهری این مطلب مطرح شده است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی افزود: اگر فقه بخواهد جامع نگر باشد، باید به مبناهای فلسفی و نظری توجه کند، در فقه کلان نمی‌توان به سراغ احکام جزئی رفت.

شهدادی با اشاره به تاثیر هنر بر انسان اظهار کرد: هنر بر عاطفه انسان تاثیر می‌گذارد و ندیدن تجربه‌های زیباشناختی با خداشناسی در تعارض است.

وی ادامه داد: تجربه زیباشناختی یک حق برای انسان است و جلوگیری از این حق با مقاصد شارع ناسازگار است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فقه کل گرا یا جامع نگر باید به تبیین حق تجربه زیباشناختی و لوازم و نتایج نظری و عملی آن بپردازد و رابطه دین، نهادهای دینی و حاکمیت را با تامین این حق روشن کند، پیش فرض کلامی این حق فطری، بر تعریف فقه از خداوند، اخلاق و کمال استوار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار