مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: 203 هزار و 407 تن از شهروندان بالای 30سال قمی از نظر بیماری های غیر واگیردار در مراکز سلامت جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۵۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 16 January 2018

به گزارش تابناک قم،محمد نیک پورافزود: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری های غیر واگیر از بهمن ماه سال گذشته در قالب برنامه طرح تحول نظام سلامت در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت آغاز شد و از اردیبهشت ماه امسال به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.

در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.

وی اضافه کرد: بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی چهار بیماری اصلی است که مراجعه کنندگان نسبت به آن ها ارزیابی شدند.

وی ادامه داد: در این طرح، فشار و چربی خون که باعث مشکلات قلبی می شود نیز بررسی شده و طرح همچنان ادامه دارد.

به گفته نیک پور، حدود 83.6 درصد از مراجعه کنندگان در این طرح کارت سبز رنگ، 3.2 درصد زرد، 0.6 درصد نارنجی و 12.6 درصد نیز کارت قرمز دریافت کردند.

افرادی که کارت سبز دریافت نمایند نشان دهنده این است که احتمال ابتلاء فرد به بیماری های قلبی و عروقی در 10 سال آینده زیر 10 درصد، کارت زرد بین 10 تا 20 درصد، کارت نارنجی بین 20 تا 30 درصد و کارت قرمز بیش از 30 درصد است.

بر اساس آمار 571 هزار و 522 فرد بالای 30 سال در استان قم زندگی می کنند و تاکنون 129 هزار و 343 تن معادل 22.63 درصد جمعیت قم در قالب این طرح ارزیابی سلامت شده اند.

وی با بیان این که دخانیات، غذای نامناسب، دیابت و مصرف الکل چهار عامل مهم زمینه ساز بیماری های غیر واگیرمی باشد، گفت: اصلاح سبک زندگی، کاهش مصرف نمک، شکر، روغن و افزایش فعالیت بدنی می تواند در کاهش ابتلا به بیماری ها موثر باشد.

نیک پور اضافه کرد: هر فرد روزانه حداقل باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف نماید که هر واحد سبزیجات معادل نصف لیوان سبزی خرد شده و یا در میوه ها برابر با یک میوه با اندازه متوسط می باشد که شاید کمتر از 20 درصد جامعه این رژیم غذایی را رعایت می نمایند.

وی با اشاره به این که فعالیت بدنی کم باعث اشباع شدن دیواره عروق از چربی (زمینه ساز تصلب شرایین) و عامل بسیاری از بیماری های قلبی عروقی می شود، ادامه داد: افراد باید روزانه از مواد غذایی پرارزش که حاوی انواع ویتامین ها، املاح و پروتئین هاست، استفاده نمایند و از مصرف غذاهایی که انرژی زیادی داشته ولی ریزمغذی های مورد نیاز بدن را به اندازه کافی تامین نمی کند، پرهیز نمایند.

وی تاکید کرد: میزان فعالیت بدنی برای هر فرد حداقل سه روز در هفته و هر روز نیم ساعت می باشد.

38.9 درصد مردم قم دچار اضافه وزن، حدود 30.2 درصد دچار چاقی، 27.7 درصد دارای وزن طبیعی و 3.2 درصد لاغر هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار