مسمومیت‌های ناشی از سرب در قم بسیار جدی است
کد خبر: ۵۵۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸ 16 January 2018

به گزارش تابناک قم، در پنجمین کارگروه امنیت غذایی استان بر تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تحقق سلامت کامل و همه‌جانبه در استان تأکید شد.

پنجمین کارگروه امنیت غذایی استان با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم، احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم، رضا سیار فرماندار قم و جمعی از مدیران کل ادارات مختلف استان در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه کارشناس مؤلفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابیان تعریفی از سلامت اظهار داشت: سلامت در منظر جهانی خود شامل رفاه کامل ازنظر جسمی، روحی، معنوی و اجتماعی بوده که برای تحقق آن باید سازمان‌ها و نهادهای دولتی نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

محمدعلی گل با اشاره به عوامل مؤثر بر سلامت گفت: نقش عوامل محیطی و اجتماعی درزمینهٔ سلامت بسیار مهم بوده که بیش از 75 درصد سلامت جامعه به این دو عامل مهم بستگی دارد، سلامت در دنیای امروز بیشتر بر محور بیماری‌های غیر واگیر سرایت کرده که اساس و مبنای آن نیز خود پرهیزی و خودکنترلی بوده است، رویکرد اجتماعی مهم‌ترین رویکرد درزمینهٔ سلامت در جامعه امروز بوده که باید تمام دستگاه‌ها و قوانین در راستای تحقق آن امتداد پیدا کند.

وی با اشاره به مؤلفه‌های اجتماعی بر سلامت خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های اجتماعی سلامت شرایطی بوده که افراد در آن به دنیا می‌آمده و رشد می‌کنند که مسائل اقتصادی و اجتماعی ازجمله مهم‌ترین آن‌ها بوده که سبب می‌شود افراد ازنظر سلامت اجتماعی باهم متفاوت باشند.

کارشناس مؤلفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: برای اینکه رویکرد اجتماعی سلامت محقق شود باید ساختارهای لازم ایجاد شود که خوشبختانه ساختارهای نخستین آن در سطح کشور ایجادشده که مجمع ملی سلامت مهم‌ترین آن‌ها بوده که خط‌مشی کلی سلامت را در کشور و در سطح استان‌ها مشخص می‌کند.

وی عنوان کرد: مجمع استانی سلامت‌محورهای سلامت استان را با رویکرد سلامت همه‌جانبه در سطح استان دنبال می‌کند همچنین افزایش آگاهی و اطلاع بخشی در بین تمام دستگاه‌ها نیز ازجمله وظایف این مجمع خواهد بود.

علی گل با تأکید بر مهم‌ترین اهداف مجمع استانی سلامت در قم ابراز کرد: هم راستاسازی توسعه سلامت،تبیین و پیگیری سلامت و جلب مشارکت برای گسترش سلامت ازجمله مهم‌ترین اهداف مجمع استانی سلامت در قم بوده که برای اجرای آن نیز دو کمیته اجرایی و برنامه‌ریزی در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: مجمع ملی سلامت هرسال در ماه اردیبهشت برگزار می‌شود و مجمع‌های استانی سلامت نیز هرسال در فصل زمستان برگزار می‌شود، محوریت سلامت در تمام بخش‌ها، و بررسی موضوع محوری سلامت با توجه به اولویت سازمان جهانی سلامت نیز از دیگر برنامه‌های برگزاری مجمع استانی سلامت خواهد بود.

گسترش تخت‌های بیمارستانی در نگاه کلی شاخصی منفی است

مدیرکل بهزیستی قم نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: توفیق‌های که در دهه چهار بعد از انقلاب درزمینهٔ سلامت به‌ویژه درزمینهٔ سلامت جسمی کسب‌شده بسیار چشمگیر بوده اما دید و نگاه سلامت‌محوری تا حدودی در چهاردهِ اخیر مغفول مانده که مبحث سلامت اجتماعی از مهم‌ترین این مباحث مغفول مانده است.

رضا سلیقه با تأکید بر اهمیت گسترش سلامت اجتماعی در سطح استان ادامه داد: گسترش تخت‌های بیمارستانی در یک نگاه کلی شاخص منفی بوده و علت آن نیز در عدم کامل شدن پازل سلامت اجتماعی در ابعاد مختلف بوده است.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از بیماری‌ها از حالت بیماری‌های واگیردار به سمت و وتوی بیماری‌های پیشرفته‌تری سوق پیداکرده که نیازمند توجه بیشتر به مبحث سلامت اجتماعی است.

بی‌قانونی‌های جامعه از خودخواهی‌های برخی افراد نشات گرفته است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم نیز در بخشی از این جلسه تأکید کرد: در مسئله سلامت تمام دستگاه‌های استان وظیفه و رسالت‌های ذاتی داشته که باید بر آن‌ها پایبند بوده و در راستای تحقق آن‌ها حرکت کنند.

تورج همتی با انتقاد از وضعیت نامناسب استان قم در استقرار و فعالیت واحدهای تولید سرب خاطرنشان کرد: با وضع موجود ظرفیتی دیگر برای سرب در استان نخواهیم داشت و وضعیت کنونی نیز باید تدبیر و مدیریت شود.

استاندار قم نیز در این جلسه گفت: با اشاره به اهمیت شکل‌گیری باوری درست از مقوله سلامت در بین آحاد مختلف جامعه عنوان کرد:برای اینکه سلامت کلی در استان شکل گیرد باید تک‌تک افراد نقش کارکردی خود را در آن ایفا کند که به‌نوبه خود نیازمند برخی فرهنگ‌سازی‌های موردنظر است.

سید مهدی صادقی با انتقاد از بالا بودن تردد موتورسیکلت در قم و سوانح ناشی از آن ابراز کرد: قم درزمینهٔ تردد موتورسیکلت و معضلات ناشی از آن رتبه نخست را در کشور دارد، 300 هزار موتورسیکلت در شهر قم تردد می‌کند که باید برای بهبود معضلات ناشی از آن تدبیرهای لازم اندیشیده شود،در استان قم 65 درصد از تلفات جانی را راکبان موتورسیکلت تشکیل دادند که نشان از عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.

وی ابراز کرد: بداخلاقی‌های موجود در جامعه و عصبانیت‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف نشان از عدم سلامت روحی و روانی بوده که به‌نوبه خود سبب به مخاطره انداخته شدن سلامت جسمی نیز می‌شود، بسیاری از بی‌قانونی‌های موجود در جامعه ناشی از خودخواهی‌ها و عدم تربیت صحیح است.

یک واحد بزرگ تولید سرب در قم موقتاً پلمب شد

در ادامه منصور فرزانه مدیرکل استاندارد استان قم اظهار داشت: نظارت‌های سازمان استاندارد بر واحدهای مختلف صنعتی و غذایی استان به‌صورت مستمر ادامه دارد.

وی با اشاره به پلمپ موقت یک واحد تولید سرب دریکی از شهرک‌های صنعتی استان افزود: واحد تولید شمش سرب در شهرک صنعتی شکوهیه به دلیل عدم رعایت شرایط و ضوابط اداره کل استاندارد قم"موقتاً" پلمب شد.

مدیرکل استاندارد قم با تأکید بر مهم‌ترین دلایل پلمپ موقت یکی از واحدهای تولید شمش سرب در استان قم گفت: این واحد پس از مراتب تذکر و اخطار و مهلت چندماهه به دلیل عدم تمکین و رعایت ضوابط و استانداردهای اداره کل استاندارد استان موقتاً پلمب شده است.

فرزانه اهمیت توجه به ضوابط زیست‌محیطی را موردتوجه قرارداد و ادامه داد: این موضوع سوای ضوابط زیست‌محیطی و بهداشتی در حیطه اختیارات سایر ادارات ذی‌ربط نبوده و صرفاً در خصوص اداره کل استاندارد استان است.

فرهنگ سازی تنها راه کاهش تصادفات جرحی در استان

رضا سیار فرماندار قم نیز با اشاره به اهمیت برگزاری مجامع استانی سلامت اظهار کرد: برگزاری این مجامع برای حساس کردن جامعه نسبت به سلامت خوب است، اما در عمل باید زمینه پیش از برگزاری مجامع استانی سلامت، جلسات متعددی با حضور مدیران در بخش‌های مختلف سلامت برگزار شود.

وی ادامه داد: هر چقدر هم که تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان قم افزایش پیدا می‌کند، اما باز هم این تخت‌ها شلوغ است، باید فرهنگ سازی لازم در بخش‌های مختلف صورت بگیرد تا شاهد کاهش حجم ورودی بیماران به بیمارستان‌های استان باشیم.

فرماندار قم افزود: پیرامون کمربندی قم هر روز شاهد وقوع سوانح منجر به فوت یا معلولیت هستیم و برای رفع این مشکل چاره ای جز فرهنگ سازی در میان رانندگان در استان قم نیست.

سیار در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات کارگروه سلامت در استان قم خاطرنشان کرد: باید جلسات کمیته‌های مختلف این کارگروه به صورت مرتب در استان برگزار شود تا دستگاه‌های مختلف از نقش خودشان در زمینه ارتقای سلامت مردم مطلع شوند.

مسمومیت‌های ناشی از سرب در قم بسیار جدی است

همچنین ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: مقوله سلامت ازجمله مهم‌ترین مسائلی بوده که دستیابی کامل به آن درگرو تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های استانی است.

وی با اشاره به اهمیت و تعامل بین دستگاه‌های مختلف استانی در تحقق سلامت اجتماعی در جامعه افزود: سلامت ارزنده‌ترین نعمتی بوده که خداوند متعال به انسان عرضه داشته، سلامت برخی از انسان در مواقعی خاص ممکن بوده با مخاطراتی روبه‌رو شود که برای تحقق کامل آن نیز باید دستگاه‌های مختلف نقش و رسالت‌هایی که از آن‌ها انتظار می‌رود را ایفا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و ایفای نقش‌های کارکردی دستگاه‌های مختلف درزمینهٔ سلامت گفت: وزارت بهداشت با تمامی سازوکارهایی که دارد در بهترین شرایط تنها توانایی تأمین 25 درصد از سلامت عمومی جامعه را داشته، تحقق کامل و جامع سلامت در جامعه نیازمند همکاری و فرهنگ‌سازی‌های دیگری است که باید در جامعه اجرا شود.

ایرانی خواه ظرفیت‌های استانی در تحقق سلامت کامل در قم را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: باید تمام ظرفیت‌ها و توان‌های استان را برای ارتقای سلامت کامل در قم به کار برد تا 75 درصد موردنظر دیگر نیز در زمینهٔ سلامت کامل جامعه تحقق پیدا کند.

وی بابیان ضرورت دستیابی به استانداردهای موردنظر جهانی در مبحث سلامت اجتماعی ابراز کرد: باید در جهتی حرکت کرد تا به جامعه‌ای سالم و متناسب با استانداردهای جهانی نزدیک شد که رسیدن به این مرحله نیز نیازمند همکاری‌های بین دستگاهی مختلف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت نقش مردم درراه رسیدن به‌سلامت کامل در جامعه تأکید کرد: مردم هنوز اطلاع و آشنایی درستی از نقش خود درزمینهٔ سلامت ندارند که ضرورت فرهنگ‌سازی‌های موردنظر در این زمینه را بیشتر از هرزمانی کرده است.

ایرانی خواه با تأکید بر نقش ارزنده دستگاه‌های مستقیم و غیرمستقیم در سلامت عمومی جامعه ادامه داد: نهادهای مختلف اجتماعی، سازمان محیط‌زیست و دستگاه‌های دیگر نقش مهم و ارزنده‌ای در تحقق سلامت اجتماعی در جامعه دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت پایش فعالیت‌های انجام‌گرفته درزمینهٔ طب و پزشکی خاطرنشان کرد: برخی از تعالیمی که در قالب طب سنتی به جامعه عرضه می‌شود فاقد جامعیت کامل است که باید در کمیته‌های اجرایی و برنامه‌ریزی مجمع سلامت استان برای بهبود آن‌ها چاره‌اندیشی کرد.

وی با انتقاد از فعالیت‌های صنایع سرب در سطح استان قم تصریح کرد: وجود کارخانه‌های سرب در استان قم تبدیل به یک معضل بزرگی شده است که فعالیت‌های ناشی از آن نیز فراورده‌های بسیار حساسی را تولید می‌کند، مسئله سرب در قم بسیار جدی بوده و مسمومیت‌های ناشی از سرب زیر به صورت‌های خاص خود در بین شهروندان قابل‌توجه است.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار