رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم:
رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:39 درصد مردم استان دچار اضافه وزن هستند،این در حالی است که این آمار در سطح کشور 37 درصد است.
کد خبر: ۵۵۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰ 13 January 2018

به گزارش تابناک قم، حق ویسی،رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به کمپین اطلاع رسانی تغذیه سالم،اظهار کرد:گفت: 39 درصد مردم این استان دچار اضافه وزن هستند، در حالی که این آمار در سطح کشور 37 درصد اعلام شده است.

وی افزود:حدود 30 درصد مردم قم دچار چاقی هستند که این آمار در سطح کشور 22 درصد برآورد شده است،همچنین 27.5 درصد مردم این استان وزن طبیعی دارند و 3.5 درصد نیز دچار لاغری هستند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: آمار اعلام شده مربوط به آخرین اطلاعات پایش شده از برنامه سیب مرکز بهداشت قم در نیمه دی ماه جاری است که اطلاعات تمام پایگاه های سلامت و مراکز سلامت جامعه در این سامانه جمع آوری می شود.

حق ویسی خاطر نشان کرد:راه‌ اندازی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) که در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ ها و طرح ‌های تحول نظام سلامت اجرا می ‌شود، تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌ های سلامت جامعه و خانه ‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌ شود.

وی عنوان کرد: افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت از خدمات رایگان تغذیه ای که توسط کارشناسان و پزشکان ارائه می شود، بهره مند شوند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که چاقی و لاغری افراد با فرمول بی ام آی(توده بدنی) سنجیده می شود، بیان کرد: در این فرمول وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر می شود.

حق ویسی ادامه داد: اگر عدد به دست آمده زیر 18.5 باشد فرد لاغر است، بین 18.5 تا 24.9 فرد طبیعی است، بین 25 تا 29.9 باشد فرد اضافه وزن دارد، اگر 30 به بالا باشد چاق، 30 تا 34.9 چاقی درچه یک، 35 تا 39.9 چاقی درجه 2 و عدد 40 به بالا چاقی درجه سه محسوب می شود.

وی گفت: مردم شهر قم از نظر وزن در وضعیت خوبی نمی باشند و چاقی که ریشه ای ترین عامل بیماری های غیرواگیر است، در این شهر فراوانی بالایی دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: فرهنگ نامناسب از جمله بی تحرکی، تغذیه نامناسب و بیدار ماندن تا نیمه های شب که در میان برخی خانواده های قمی مرسوم است، عامل مهمی در ابتلای افراد به چاقی است.

حق ویسی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از چاقی و کنترل اضافه وزن، افرادی که دچار چاقی درجه یک هستند باید در کنار برنامه غذایی برخی داروها را که از جذب چربی جلوگیری می کند، استفاده نمایند.

وی افزود: برای چاقی درجه 2 توصیه می شود در کنار رژیم غذایی از داروهای کاهش اشتها استفاده شود و برای چاقی درجه سه نیز باید فرد علاوه بر رژیم غذایی برای جراحی اقدام نماید.

از 15 تا 30 دی ماه بسیج همگانی تغذیه سالم نامگذاری شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار