دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بر لزوم توسعه رفتار قرآنی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید با قالب های نسل جدید، قرآن را ترویج کنیم؛ باید جنس تصویر، فیلم نامه، نمایش، محصول فرهنگی، انیمیشن و.. را در ترویج فرهنگ قرآنی به کار بگیریم؛ انتظار نداریم که حوزه ما به فیلم سازی بپردازد بلکه تحقیقات پایه ای که جز اصلی فیلم است توسط حوزه باید انجام شود.
کد خبر: ۵۵۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳ 11 January 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‎‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی امروز در نشست طرح قرآنی سبک اقوم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: بین توسعه فرهنگ و فعالیت قرآنی تفاوت است.

وی افزود: توسعه یک مثلث سه ضلعی است که اولین ضلع آن، معرفت قرآنی است که شامل مباحث متنی و حوزه علوم قرآن و تاریخ قرآن است؛ دومین ضلع، توسعه ایمان قرآنی است؛ پس از ایمان به خدا و رسول، ایمان به کتاب خدا مطرح شده است؛ ایمان شامل معرفت و محبت است؛ به نسبت این دو درجه، ایمان انسان شکل می گیرد.

استاد قرآن تصریح کرد: توسعه معرفت قرآنی به انضمام محبت و عقد محبت قلبی با معرفت قرآنی ضلع دوم فرهنگ قرآنی را شکل می دهد که این مساله از ضعف های بزرگی است که در حوزه های مختلف به چشم می خورد؛ اوایل انقلاب با برخی از غرب نشینان امروز صحبت می کردم و به یاد دارم که این افراد به جامعیت قرآن شک داشتند و امروز منکر وحیانیت نیز شدند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: میوه این درخت، رفتار قرآنی است؛ اگر در جامعه ای توسعه معرفت و ایمان وجود داشت، زیرساخت حضور قرآن در همه حوزه ها شکل می گیرد و رفتار قرآنی نیز ایجاد خواهد شد.

حوزه های علمیه مهمترین مرجع قرآنی کشور هستند

وی گفت: نهایت و تجلی همه زحمات قرآنی باید در رفتارهای خانوادگی و فردی و اجتماعی منتهی شود؛ توسعه فرهنگ قرآنی باید در کسانی شکل بگیرد که خود را پرچمدار قرآنی می دانند؛ حوزه های علمیه مهمترین مرجع قرآنی کشور هستند؛ همانگونه که استنباط و درک از قرآن را باید از حوزه دریافت کنیم باید در عرصه توسعه فرهنگی قرآنی نیز از حوزه مدد بگیریم.

حجت‎الاسلام محمدی عنوان کرد: سبک اقوم باید در همه زندگی طلاب و خانواده های آنها و جامعه حوزوی شکل بگیرد و اگر این چنین شد به شکل طبیعی جامعه نیز از این طلاب الگو می گیرد؛ اگر خود طلاب اقومی شدند جامعه از ما الگوی درست خود را برداشت خواهد کرد.

استاد قرآن تصریح کرد: اگر حوزه ما بخواهد قرآن را در عرصه های معرفت و رفتار و ایمان متجلی کند باید در همه عرصه ها، قرآنی باشد؛ حوزه ما باید قرآن بنیان باشد یعنی همه زیرساخت های خود را از قرآن بگیرند؛ مهیمنی قرآن باید در همه علوم قرآنی متجلی شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: انتظار از حوزه آن است که متن وحیانی را تفسیر کند و این فهم را در قالب های مختلف به صورت نظامات مطرح کند و جمهوری اسلامی نیز این نظامات را در همه لایه های خود جاری کند و در حقیقت جامعه ما شکل قرآنی پیدا کند.

تفسیر امروز چیزی جز کشف مدالیل نیست

وی گفت: آنچه به عنوان تفسیر امروز مطرح است چیزی به جز نام کشف مدالیل نیست که این کشف مدالیل مدخل قرآن است؛ فسر به معنی پرده برداری از حقایق است؛ کشف مدالیل یعنی اینکه واژه را معنی کنیم و... مقدمه تفسیر است؛ تفسیر قرآن شامل سه عنصر است؛ این سه عرصه شامل کشف نظامات هستی شناسانه و انسان شناسانه و همچنین کشف نظامات اجتماعی و اقتصادی وسیاسی و... است.

حوزه باید نظامات قرآن را استنباط کند

حجت‎الاسلام محمدی عنوان کرد: حوزه ما باید نظامات قرآن را استنباط و استخراج کنند؛ در منشور توسعه فرهنگ قرآنی رویکردهای مختلفی دارد؛ در عرصه نظام سازی این کار به حوزه های علمیه واگذار شده است؛ اجتهاد در حوزه های علمیه تعریف می شود و تلاش بسیاری نیز در این عرصه صورت گرفته است؛ بسیاری از سوالات در حوزه نظام سازی است؛ بحث نظام سازی و نظام شناسی قرآنی از فعالیت های کلیدی است.

باید توانایی پاسخ گرفتن از قرآن در عرصه های روز را داشته باشیم

استاد قرآن تصریح کرد: عنصر سوم تفسیر پاسخگویی به سوالات مستحدثه است باید توانایی پاسخ گرفتن از قرآن را در عرصه های روز داشته باشیم و قطعا تحقق این سه عرصه باید در حوزه انجام شود؛ طلاب باید از روز اول بدانند که قرآن و حدیث متن اصلی روبروی آنها است؛ باید از حوزه روخوانی و روانخوانی و تجوید گذر کرده و به معارف قرآنی مسلط شویم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: طلاب ما در سه سال اول باید ترجمه قرآن را به شکل لفظی کاملا فرابگیرند تا بتوانند در سالهای بعدی الگوی قرآنی را در حوزه های مختلف متجلی کنند.

چندهزار سوژه فیلم سازی در قرآن وجود دارد/پس از انقلاب اسلامی فقط 10 فیلم قرآنی ساخته شده است

وی گفت: باید با قالب های نسل جدید قرآن را ترویج کنیم؛ باید جنس تصویر و فیلم نامه و نمایش و محصول فرهنگی و انیمیشن و.. را در ترویج فرهنگ قرآنی به کار بگیریم؛ این مباحث غیر از کلام است.

حجت‎الاسلام محمدی عنوان کرد: خداوند خود را در اولین جملات، معلم قرآن بیان می کند؛ معلمی شغل خود خدا است و انبیا نیز به همین صفت شرافت یافتند؛ خداوند در ادامه معلم بیان انسان می شود؛ بیان در هر زمان متفاوت و دارای اشکال مختلف است؛ انتظار نداریم که حوزه ما به فیلم سازی بپردازد بلکه تحقیقات پایه ای که جز اصلی فیلم است توسط حوزه باید انجام شود که البته طلاب خوش ذوقی هم داریم که می توانند این محتوا را به متون مناسب برای تبدیل شدن به اثر هنری مبدل کنند.

استاد قرآن تصریح کرد: چند هزار سوژه برای فیلم سازی در قرآن وجود دارد؛ پس از انقلاب 10 فیلم قرآنی ساخته شده است؛ 4هزار فیلم در کشور ما پس از انقلاب ساخته شده است و جالب اینکه پربیننده ترین فیلم ها قرآنی بوده است؛ واقعا نمی دانیم با این همه ظرفیت چرا کمتر سرمایه گذاری در این بحث انجام می شود.

اگر عرصه هنر و فضای مجازی را فتح نکنیم، فتح خواهیم شد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: اگر عرصه هنر و فضای مجازی را فتح نکنیم، فتح خواهیم شد؛ اگر نتوانیم به خوبی مدیریت کنیم، مدیریت خواهیم شد؛ جوانان ما صدها کانال و مسیر و صدها راه جدید برای گزاره های باطل را به روی خود می بینند؛ یک موبایل ساده بیش از 15 هزار شبکه تلوزیونی را دریافت می کند و اگر یک درصد آنها باز باشد یک دنیا کانال خواهد شد.

وی گفت: دارالترجمه تصویری و ترجمه صوتی قرآن باید در حوزه شکل گیرد؛ پرفروش ترین کتاب صوتی، انجیل صوتی است که به شکل بسیار جذابی انجام شده است که درآمدهای میلیاردی نیز داشته است.

حجت‎الاسلام محمدی عنوان کرد: اگر به جای کارهای کم فایده به کارهای پرفایده قرآنی بپردازیم قطعا جامعه را تحت تاثیر قرار خواهیم داد.
استاد قرآن تصریح کرد: رهبر انقلاب در جلسه اکران فیلم مریم مقدس بیان کردند که من هزار بار سوره مریم را خواندم ولی این فیلم نکات بسیار جدیدی برای من داشت که نشان دهنده دقت های به روز تفسیری ایشان و تاثیر فیلم سازی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: هنرمندان مصری در اواخر عمر مرحوم سلحشور بیان کردند یکی از عوامل بیداری مردم مصر همین فیلم یوسف پیامبر بود زیرا ثابت کرد که یک حکمران قرآنی چقدر با حکمرانان آنها متفاوت است.

تربیت مروجان تفسیری از مهمترین نیازهای امروز جامعه حوزوی است

وی گفت: تربیت مروجان تفسیری از مهمترین نیازهای امروز جامعه حوزوی است اگر این جریان شکل گرفت قطعا جریان آموزش در حوزه راه جدی را پیش خواهد گرفت؛ معاونت تهذیب را باید مهمترین معاونت حوزه دانست زیرا فعالیت های قرآنی را پوشش می دهد.

حجت‎الاسلام محمدی عنوان کرد: در شورای توسعه فعالیت های قرآنی تلاش شده است که حمایت خوبی از این عرصه انجام شود؛ حوزه علمیه خواهران و برادران کلیدی ترین تحولات قرآنی کشور در عرصه های مختلف از جمله خانه های قرآن را به عهده می گیرند.

استاد قرآن تصریح کرد: شکایت پیامبر از قوم خود در خصوص مهجوریت قرآن از واژه ترک استفاده نمی کند بلکه از اتخاذ استفاده می کند به این معنی که انس ظاهری با قرآن دیده می شود ولی در مسیر مهجوریت قرآن گام برداشته می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار