رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند، گفت: ۱۳۳ بیمارستان و بیش از هزار و ۴۰۰ مرکز درمانی موقوفه در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۵۵۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ 11 January 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام علی محمدی در گردهمایی مبلغان نخبه که غروب پنج‌شنبه در مرکز اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه تبیین مأموریت کلان سازمان اوقاف و کمک گرفتن از وعاظ و نخبگان تبلیغی است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف سه مأموریت عمده فعالیت‌های قرآنی، امامزادگان، بقاع متبرکه و وقف را بر عهده دارد، گفت: اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی، تلاش‌های امام راحل، خون شهیدان و وجود رهبری فرزانه اقدامات خوبی در حوزه قرآنی صورت گرفته است اما این اقدامات کافی نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برگزاری مسابقات قرآن در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی را بر عهده داریم و به امر آموزش عالی قرآن اهتمام جدی داریم به اندازه‌ای که امروز در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نزدیک به ۶ هزار دانشجو مشغول به تحصیل‌ هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸ هزار امامزاده و بقعه متبرکه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در کشور دو نوع موقوفه دارای تولیت و بدون تولیت وجود دارد و ۸ هزار و ۲۴۰ نفر به عنوان تولیت در موقوفات فعالیت دارند.

حجت الاسلام محمدی گفت: سه مقطع تاریخ ایران لطمات سنگینی بر وقف وارد آوردند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) تأکید داشتند موقوفات باید به حالت وقف باقی بماند و به عمل وقف عمل شود که یکی از اقدامات شجاع ایشان بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر امانت‌داری موقوفات و احیای فرهنگ وقف تأکید دارند، عنوان کرد: ما از شما وعاظ ترویج فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ زیارت و توسل و از همه مهم‌تر تبلیغ فرهنگ وقف را خواستاریم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به لطماتی که حکومت‌های گذشته به وقف زده‌اند باید اقدامات جامع، همگانی و با برنامه مدون ایجاد شود تا آن ضررهای قبل جبران شود.

بیش از ۷۰ درصد مردم وقف را نمی‌شناسند

وی با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده بیش از ۷۰ درصد مردم وقف را نمی‌شناسند و از احکام و برکات آن بی‌خبر هستند، افزود: از این رو الویت خود را ترویج و تبلیغ وقف قرار داده‌ایم و تا حدودی موفق بوده‌ایم چرا که از اوایل انقلاب تا پایان سال ۸۸ میانگین سالیانه ۲۰۰ موقوفه ایجاد شد که در مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ موقوفه شده اما از سال ۸۹ تا کنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ وقف داشته‌ایم.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به خدمات وقف از صدر اسلام تا کنون، عنوان کرد: در سطح کشور بیش از هزار و ۴۰۰ موقوفه درمانی و ۱۳۳ بیمارستان موقوفه داریم؛ در قم نیز بیش از ۹۹ درصد مراکز درمانی موقوفه هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند، ادامه داد: ۴۷۹ مراکز ورزشی در سطح کشور موقوفه‌اند، بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ موقوفه فرهنگی وجود دارد و چندین دانشگاه در کشور، تعدادی از مدارس آموزش و پرورش، کتابخانه‌ها و مراکز مهم اقتصادی در کشور مانند بازار تهران، اراک، تبریز، شیراز و مشهد از موقوفات هستند.

نزدیک به ۸۰ هزار مسجد وقوفه‌ وجود دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: نزدیک به ۸۰ هزار مسجد وقوفه‌ وجود دارد و بیش از ۱۵ هزار حسینیه، تکیه و زینبیه نیز از موقوفات هستند مانند حسینیه جماران که خواستگاه انقلاب بود اما به آن‌ها به عنوان وقف نگاه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم کارهای خیر بسیاری انجام می‌دهند، گفت: اقدامات خیرانه دارد رنگ سکولار به خود می‌گیرد که باید به کار خیر مردم جهت بدهیم و مردم را برای انجام امور خیر راهنمایی کنیم.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در حال حاضر شفاف‌ترین دوران سازمان اوقاف و امور خیریه از نظر مالی و نظم را شاهد هستیم، اظهار کرد: وقف مشارکتی و جمعی را مطرح کردیم که باید به آن بیشتر پرداخته شود و به مردم اطلاع‌رسانی شود تا شاهد برکات و آثار آن در جامعه باشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار