رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم:
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: 39 درصد مردم این استان دچار اضافه وزن هستند، در حالی که این آمار در سطح کشور 37 درصد است.
کد خبر: ۵۵۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 11 January 2018

یه گزارش تابناک قم، علی اکبر حق ویسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت کمپین اطلاع رسانی تغذیه سالم، افزود: حدود 30 درصد مردم قم دچار چاقی هستند که این آمار در سطح کشور 22 درصد برآورد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین 27.5 درصد مردم این استان وزن طبیعی دارند و 3.5 درصد نیز دچار لاغری هستند.

وی بیان کرد: آمار اعلام شده مربوط به آخرین اطلاعات پایش شده از برنامه سیب مرکز بهداشت قم در نیمه دی ماه جاری است که اطلاعات تمام پایگاه های سلامت و مراکز سلامت جامعه در این سامانه جمع آوری می شود.

راه‌ اندازی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) که در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ ها و طرح ‌های تحول نظام سلامت اجرا می ‌شود، تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌ های سلامت جامعه و خانه ‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌ شود.

حق ویسی بیان کرد: افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت از خدمات رایگان تغذیه ای که توسط کارشناسان و پزشکان ارائه می شود، بهره مند شوند.

در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.

وی با اشاره به این که چاقی و لاغری افراد با فرمول بی ام آی(توده بدنی) سنجیده می شود، بیان کرد: در این فرمول وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر می شود.

وی ادامه داد: اگر عدد به دست آمده زیر 18.5 باشد فرد لاغر است، بین 18.5 تا 24.9 فرد طبیعی است، بین 25 تا 29.9 باشد فرد اضافه وزن دارد، اگر 30 به بالا باشد چاق، 30 تا 34.9 چاقی درچه یک، 35 تا 39.9 چاقی درجه 2 و عدد 40 به بالا چاقی درجه سه محسوب می شود.

رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم بیان کرد: مردم شهر قم از نظر وزن در وضعیت خوبی نمی باشند و چاقی که ریشه ای ترین عامل بیماری های غیرواگیر است، در این شهر فراوانی بالایی دارد.

وی افزود: فرهنگ نامناسب از جمله بی تحرکی، تغذیه نامناسب و بیدار ماندن تا نیمه های شب که در میان برخی خانواده های قمی مرسوم است، عامل مهمی در ابتلای افراد به چاقی است.

حق ویسی گفت: برای پیشگیری از چاقی و کنترل اضافه وزن، افرادی که دچار چاقی درجه یک هستند باید در کنار برنامه غذایی برخی داروها را که از جذب چربی جلوگیری می کند، استفاده نمایند.

وی افزود: برای چاقی درجه 2 توصیه می شود در کنار رژیم غذایی از داروهای کاهش اشتها استفاده شود و برای چاقی درجه سه نیز باید فرد علاوه بر رژیم غذایی برای جراحی اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که داروهایی که برای کاهش اشتها و جلوگیری از جذب چربی استفاده می شود عوارض کوتاه مدت مانند خشکی دهان و یبوست و عوارض بلند مدت مانند فشار خون و سکته قلبی دارد، حتما باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

توصیه های تغذیه ای

حق ویسی با تاکید بر رژیم غذایی متنوع و متعادل همراه با استفاده از تمام گروه های غذایی، به شهروندان توصیه کرد: برای داشتن وزن بهتر، برنامه غذایی متناسب و منظم همراه با فعالیت بدنی داشته باشند.

وی افزود: روزانه باید شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود و در مصرف نان و غلات نیز زیاده روی نشود، به طوری که 2 یا سه کف دست نان سبوس دار مثل سنگک برای صبحانه، 2 یا سه کفگیر برنج برای نهار و سه یا چهار کف دست نان برای شام مناسب است.

وی تاکید کرد: بهتر است برای وعده شام برنج مصرف نشود و برنج برای وعده نهار هم بهتر است قهوه ای باشد، همچنین غذاهایی مانند آش جو، سوپ جو و یارمه پلو و آبگوشت به شدت باعث کاهش و کنترل وزن می شود.

رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: روزانه باید انواع گوشت سفید، قرمز، تخم مرغ، حبوبات و مغزها که دارای مقادیر بالایی از پروتیین ها هستند، استفاده شود و اگر از نظر اقتصادی خانواده ای در تنگناست، شُش گوسفند و سیرابی نیز ارزش پروتیینی خوبی دارد.

وی با بیان این که تخم مرغ ارزش پروتیینی بالاتری نسبت به گوشت دارد، ادامه داد: خانواده سبزی ها، سالادها و میوه ها که انرژی پایینی دارد کمک به کاهش وزن می کند.

وی اضافه کرد: میوه های رنگی مانند انگور قرمز و مشکی که مواد مغذی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد، از سکته و سرطان پیشگیری می کند.

حق ویسی تاکید کرد: شهروندان روزانه به طور متوسط 6 تا هشت لیوان آب و مایعات مصرف نمایند، زیرا مایعات انرژی ندارد و برای کاهش وزن و اشتها مفید است.

از 15 تا 30 دی ماه بسیج همگانی تغذیه سالم نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار