به بهانه بررسی لایجه بودجه 97 در مجلس؛
کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این روزها در حال بررسی لایحه بودجه است که البته نسبت به سال های گذشته تغییراتی در بودجه ریزی صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۵۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴ 10 January 2018

به گزارش تابناک قم، نوبخت معاون رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که برای بودجه سال 1396 براساس قانون برنامه، هدف کمی در نظرگرفته شده بود، اظهار داشت: این مقدار هدف با قیمت واحدی که محاسبه کردیم ضرب و بودجه دستگاه‌ ها و بخش‌ ها مشخص می‌ شود، ما به جای اینکه پول دستگاه ‌ها را به مرکز یا وزارتخانه بدهیم به هر استان تخصیص داده می‌ شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، اداره کل آموزش و پرورش اردبیل در این استان قرار دارد، بنابراین لازم نیست پول را به وزارتخانه بدهیم، بلکه بودجه به استان اختصاص داده می ‌شود تا شورای برنامه استان با مدیریت استاندار و مدیر سازمان برنامه استان و نمایندگان تصمیم ‌گیری کنند و صرفه‌ جویی لازم را در نظر بگیرند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: ویژگی دیگری که برای بودجه سال آینده در نظر گرفته ‌ایم، تمرکززدایی بودجه دستگاه ‌هاست، بنابراین دستگاه ‌ها به صورت ملی بودجه دریافت نمی ‌کنند بلکه براساس جغرافیا و منطقه برای آن ها تخصیص بودجه در نظر گرفته می‌ شود.

نوبخت همچنین درباره تخصیص بودجه‌ ها بیان کرد: تخصیص بودجه در سال آینده براساس عملکرد و اهدافی است که در نظر گرفته می‌ شود، نه براساس وصول پول به خزانه، در روش سنتی هر مقدار پول وارد خزانه می ‌شد، به درصد مشخص به دستگاه‌ ها پرداخت می‌ کردیم که این شکل در سال آینده تغییر می‌ کند.

وی ادامه داد: بودجه‌ ریزی سال آینده بر مبنای عملکرد است و تصویب بر پایه بودجه ‌ریزی بر مبنای صفر و تخصیص بر پایه عملکرد خواهد بود.

قم از نظر بودجه در ردیف آخرکشور است

این در حالی است که تغییرات موجود هم بعید است در بودجه استان قم تاثیر چندانی داشته باشد، استانی که میزبان بیشترین سفرهای دولتی است و علاوه بر آن سالانه پذیرای 20 میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

مهدی صادقی استاندار قم نیز در این باره می گوید: استان قم از نظر درآمدی در رتبه بیستم ولی از نظر بودجه در ردیف آخر کشور قرار دارد و اگر نگوییم در این زمینه به ما ظلم شده است اما این شرایط مناسب قم نیست.

تحقق 50 درصدی بودجه استان در سال جاری

سید حسن رضوی نیز با اشاره به وضعیت بودجه سال 97 دولت اظهار داشت: بودجه سال آینده دولت انقباضی است، دولت نمی‌خواهد که پروژه عمرانی جدیدی را در سال 97 در کشور شروع کند و هدف دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در ایران است.

رضوی با اشاره به میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان قم اظهار کرد: امسال تاکنون 50 درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص یافته است و باید پروژه‌هایی با پیشرفت بیشتر در اولویت تخصیص باشند تا این پروژه‌ها زودتر به بهره برداری برسند.

نکته ای دیگری که باید بیان شود تک شهرستان بودن شهر قم است که همین موضوع یکی از دلایل کاهش بودجه قم است که باید با تبیین شرایط قم و تفاوت آن با سایر استان ها چه به لحاظ موقعیت جغرافیای و چه به لحاظ جایگاهش در کشور و جهان اهمیت این شهر این مشکل برطرف شود.

منبع: قم فردا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار