معاون استاندار قم:
معاون عمرانی استاندار قم گفت: قطار سریع‌السیر فاصله قم تا تهران را به 35 دقیقه کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 02 January 2018

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی دوشنبه شب در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به جزئیات اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران قم اصفهان اظهار کرد: نحوه عبور از قم یکی از چالش‌هایی است که به زعم کارفرما که وزارت راه و شهرسازی است و پیمانکار وجود داشته و به دلیل اینکه ما در وسط مسیر هستیم مشکلاتی رخ داده که این چالش‌ها را در ابتدا و انتهای مسیر که تهران و اصفهان بوده نداشته‌ایم چراکه راه‌حل‌های مختلفی برای آنها وجود دارد.


وی با بیان اینکه در این بحث گزینه‌های مختلفی را مد نظر داشتند و زمانی بحث این بود که از سمت پردیسان این پروژه عبور داشته باشد خاطرنشان کرد: سال 92 با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بحث این بود که ما ایستگاهی در محمدیه داریم که استفاده مردم از آنها سهل‌تر است تا مسیرهایی چون خارج شهر.


معاون استاندار قم با بیان اینکه جلساتی داشتیم با وزیر راه و شهرسازی که اصرار بر این شد که قطار وارد شهر شده و به ایستگاه مرکزی شهر ورود کند خاطرنشان کرد: با توجه به مسائلی که به وجود آمد برای تکمیل خطوط ریلی قم قرار شد که برای مترو و دسترسی به راه آهن مطالعاتی صورت گیرد.


وی با تشریح جزئیات مطالعات صورت گرفته و طرح‌های پیش‌بینی شده برای پروژه قطار سریع السیر گفت: در سال 95 تصمیم گرفته شد که قطار پر سرعت از ایستگاه مرکزی شهر عبور کند و با خطوط ریلی شهری تبادل داشته باشد تا مردم بهتر از این امکان بهره‌مند شوند.


بهشتی با بیان اینکه با توجه به معضلاتی که خطوط ریلی داخلی شهر دارد بحثی نیز در حوزه عبور زیرسطحی مطرح شد افزود: در نهایت به این رسیدیم که قطار به صورت آنتنی وارد شهر شود که بحثی برای ورود به جمکران را مطرح کردند تا ریلی هم که در بلوار پیامبر اعظم قطع شده احیا شود.


وی اضافه کرد: البته گزینه‌ دیگری هم مطرح شد که حدفاصل میدان ولیعصر و بقیه‌الله قطار از زیر وارد شود و از بلوار خلیج فارس و پیامبر اعظم از زیر سطح عبور کند و در محدوده شهر قطار روی سطح نباشد.


معاون استاندار قم بیان کرد: مشاور ایتالیایی پیش‌بینی کرده بود که اگر ایستگاه در محدوده جمکران باشد سالانه 2.5 میلیون مسافر دارد و اگر وارد ایستگاه مرکزی شهر شود 4.5 میلیون سفر صورت خواهد گرفت که در توجیه اقتصادی پروژه نیز نقش زیادی دارد.


وی با تاکید بر اینکه ما در خصوص ورود قطار به ایستگاه مرکزی به صورت زیرگذر مساله‌ای نداریم تصریح کرد: این قطار در محدوده قانونی شهر نباید روی سطح باشد و در ایستگاه مرکزی مسافران پیاده شده و قطار به سمت اصفهان برود.


بهشتی با بیان اینکه اجرای پروژه از زیر سطح در شهر قم امکان‌پذیر است گفت: طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته ‌تقریبا هزینه یکسانی هم نیاز است و بهتر است که این اتفاق بیفتد که شهر نیز درگیر مشکلات پروژه نشود.


معاون استاندار قم تصریح کرد: البته به تازگی جلسه‌ای برگزار شد که گزینه‌ دیگری نیز مطرح شد که شامل محدوده بلوار خلیج فارس می‌شد.


وی با اشاره به مشاوره‌های انجام شده در زمینه نحوه عبور قطار از شهر قم بیان کرد: پیمانکار پروژه از 23 هزار کیلومتر قطار پرسرعت چین 17 هزار کیلومتر را اجرایی کرده‌اند و از تجربیات آنها در این پروژه استفاده زیادی انجام شد.


بهشتی گفت: امیدواریم بتوانیم تصمیمی بگیریم که آیندگان که این پروژه را قضاوت می‌کنند احساس نکنند که فرصتی برای قم از دست رفته و این قطار نقش موثری در توسعه شهر قم دارد.


وی با تاکید بر اینکه قطار سریع‌السیر فاصله قم تا تهران را به 35 دقیقه کاهش می‌دهد گفت: امروز اتوبان قم تهران اشباع شده و باید مسافران را به سمت استفاده از قطار ببریم.


معاون عمرانی استاندار قم با تاکید بر اینکه ما با عبور هر نوع خطی از قم مخالف نیستیم با این شرط که از زیر سطح باشد افزود: ما هرچقدر از ایستگاه مرکزی قم دور شویم قسمتی از شهر از استفاده از این ظرفیت مهم دور می‌شوند به همین دلیل تصمیم‌گیری را منوط به اینکه ایستگاه مترو یا چند تملک قرار است بر گردن چه کسی باشد نکنیم، البته این مسائل مهم است اما نباید شاخص باشد.


وی افزود: برای این پروژه قرار است بیش از 30 هزار میلیارد تومان هزینه شود؛ این ظرفیت با اینکه ما بخواهیم بخاطر 500 میلیارد تملک آن را متوقف کنیم قابل مقایسه نیست.


بهشتی گفت: چرا مردم از ترمینال شهر استفاده نمی‌کنند بخاطر این است که مردم می‌خواهند در مسیری که به سمت تهران می‌روند از امکانات استفاده کنند نه اینکه از مسیر خارج شوند.


وی اضافه کرد: چه ایستگاه در جنوب جمکران چه در شمال جمکران باشد منطقه دو، سه و 6 از امکانات به درستی برخوردار نخواهند بود و به نوعی آنها را محروم کرده‌ایم و عدالت برقرار نشده است.


معاون استاندار قم با تاکید بر اینکه نباید از محوریت حرم حضرت معصومه(س) در طرح‌ها غفلت کنیم بیان کرد: ظرفیت عظیم حرم مطهر در شهر قم وجود دارد و چندین هکتار زمین در مرکز شهر داریم که می تواند قابل استفاده باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار