رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر قم
سرفصل عمرانی شهر یک‌میلیون و 200 هزارنفری با پذیرایی از ۲۰ میلیون زائر ایرانی و شیعیان کشورهای مسلمان بسیار ناچیز است، زوار کریمه اهل‌بیت علاوه بر رنج سفر مشکلات ساختار شبکه معابر شهر قم را باید تحمل کنند که در زمان‌های اوج ترافیک با خاطری آزرده از شهر قم خارج می‌شوند.
کد خبر: ۵۴۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲ 19 December 2017
به گزارش تابناک قم، روح‌الله امراللهی در نطق پیش از دستور خود در بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد با اشاره به فرارسیدن روز حمل‌ونقل، به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص عقب‌ماندگی‌های متراکم در قم اظهار داشت: خیابان عمار یاسر یکی از این موارد است، این خیابان یکی از طرح‌های اداره طرح‌ریزی وزارت کشور در سال 46 در نقشه‌های دوره‌های مختلف جامع و تفصیلی شهر وجود دارد اما تا امروز که 50 سال از آن می‌گذرد همچنان بلاتکلیف و بن‌بست رها مانده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر قم با بیان اینکه شهروندان و زائران کریمه اهل‌بیت در کنار حرم مطهر در بن‌بست این خیابان قرار می‌گیرند که مشکلات ناشی از آن به‌طور مفصل در موضوع خود جای بحث بسیار دارد افزود: در حال حاضر شاهد  نارسایی‌های مختلف در ساختار کالبدی-فضایی شهر قم هستیم که سایه این نارسایی‌ها بر حوزه‌های مختلف شهری تأثیر گذاشته است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: چهار ماه از دوره خدمت ما گذشته و چهل‌وچهار ماه دیگر نیز خواهد گذشت زمان کوتاه و مشکلات بسیار، ما را مجبور می‌کند که دیدگاه‌های راهبردی را در بخش‌های مختلف شهری مدنظر قرار دهیم یقین بدانیم در این مدت کوتاه نمی‌توان آرمان‌شهر پدید آورد از همین رو باید از پراکنش بودجه سالیانه در سال‌های آتی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ خیابان که نقش ساختاری عمده در شهرسازی شهر قم ایفا می‌کنند و احصاء گردیده است تکمیل شود عنوان کرد: این ۱۶ خیابان حلقه مفقوده ساختار کالبدی فضایی شهر قم را تکمیل و ارتقا می‌دهد، همچنین سطح عملکرد دسترسی‌های شهر ارتقا یافته و اقتصاد شهری را باارزش افزوده بیشتری روبرو خواهد کرد.

امراللهی با انتقاد از سرویس‌دهی نامنظم سامانه‌های حمل‌ونقلی شهر تصریح کرد: برآیند عملکرد تاکسی و اتوبوس از بُعد بهره‌برداری و خدمات دهنده از مطلوبیت بالایی برخوردار نیستند که خیابان‌های عمار یاسر، بلوار جمهوری اسلامی، فردوسی، سمیه، کارگر، تعاون، روحانی، کشاورز شمالی، محتشم کاشانی، رینگ دوم جمکران، فهیمی، مرجعیت، آوینی، یادگار امام تا یاسمن، استاد فقیهی، زینبیه از آن جمله هستند.

محرومیت‌های ساختار کالبدی شهر قم بیش از سایر کلان‌شهرها

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم  محرومیت‌های ساختار کالبدی فضایی شهری قم را بیش از سایر کلان‌شهرهای هم‌تراز قم دانست و اظهار داشت: این موضوع یقیناً بحث فرهنگ ترافیک شهروندی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و مانند زنجیره بخش‌های اجتماعی -اقتصادی - شهرسازی یک شهر را مختل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سهم شهر قم در بودجه سال ۱۳۹۷ تقریباً ضعیف‌ترین بخش بودجه‌ای برای شهر قم بوده  که آن صرفاً در بخش هزینه‌های جاری است تصریح کرد: سرفصل عمرانی شهر یک‌میلیون و 200 هزارنفری با پذیرایی از ۲۰ میلیون زائر ایرانی و شیعیان کشورهای مسلمان بسیار ناچیز است، زوار کریمه اهل‌بیت علاوه بر رنج سفر مشکلات ساختار شبکه معابر شهر قم را باید تحمل کنند که در زمان‌های اوج ترافیک با خاطری آزرده از شهر قم خارج می‌شوند.

به گفته امراللهی، تلاش‌هایی که برای افزایش سهم اعتبارات از بودجه ملی برای شهر قم امروز انجام می‌دهیم میوه آن را سه سال بعد بهره خواهند برد، حال اگر تلاش مضاعفی نداشته باشیم شاید نیم‌قرن دیگر بگذرد و اتفاقی مؤثری نیافتد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تأکید داشتند که باید در ردیف بودجه شهر قم بازنگری شود ادامه داد: بااین‌وجود عکس آن را در بودجه سالیانه کشور مشاهده می‌کنیم که با پیگیری‌های همه مسئولین استان و نمایندگان شورای شهر افزایش بودجه عمرانی شهر قم امکان‌پذیر خواهد بود .

لزوم پیگیری اجرایی شدن پروژه آرامستان

وی به موضوع ابلاغیه سازمان شهرداری‌ها در بحث پیش‌بینی آرامستان ها در خارج از محدوده شهر و در جهات اربعه و متعدد است تا مشکلات پایتخت کشور بر سایر کلان‌شهرها در بحث بهشت‌زهرا حادث نگردد تصریح کرد: علی‌رغم اهتمام  شهرداری در احداث آرامستان جدید شهر در بخش جنوبی در مجاورت امامزاده علیرضا (ع)  که از مشکلات آب‌های زیرزمینی، باد غالب شهر نیز در امان است و تعرضی به محدوده شهر ندارد .

امراللهی خاطرنشان کرد: عطف به مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با هزینه بالغ‌بر ۵۰ میلیارد ریال در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شهرداری قم از ردیف بودجه و عوارض مردم آرامستان دارالسلام معطل‌مانده است و مناطق ۱ و ۴ و ۵ و ۸ شهر قم با جمعیتی بالغ‌بر ۶۰۰ هزار نفر باید فاصله طولانی برای زیارت قبور طی نمایند تا به بهشت معصومه برسند که خود مشکلات عدیده‌ای را پیش خواهد آورد.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر قم، مردم منطقه پردیسان با طی مسافت ۲۵ کیلومتری از محور کمربندی غربی چهار خطه برون‌شهری شهر قم باید تردد کنند که این موضوع سبب آمار تصادفات و سوانح آن در سطح بالا شده و همچنان رو به رشد است. از همین رو پیگیری اعضای شورای اسلامی شهر برای اجرایی شدن پروژه نیمه‌تمام آرامستان وظیفه شرعی و انسانی بوده و چنانچه مورد غفلت قرار گیرد فضای سبز و زیرساخت‌های آن آسیب خواهد دید و سرمایه مردم ضایع خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری احداث کمربندی غربی شهر قم یادآور شد:این مسئله باید از مدیران عالی کشوری پیگیری شود چراکه در صورت بی‌توجهی به این مسئله ترافیک برون‌شهری با سرعت‌بالا با ترافیک درون‌شهری آمیخته‌شده و سوانح دل‌خراشی رقم می‌زند.

به اعتقاد امراللهی، بحث اتصال پردیسان به جاده اراک این سوانح را افزایش خواهد داد از همین رو اجرای کمربندی غربی شهر قم که مطالعه آن سال‌هاست انجام‌شده است مجدانه باید پیگیری شود، این موضوع ازلحاظ لجستیکی – ترانزیتی- پدافند غیرعامل و مدیریت بحران احداث کمربندی غربی شهر اهمیت بسیار بالایی در کشور داشته که باید در بودجه ملی سال ۱۳۹۷ به‌روشنی دیده شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه میدان مفید یک فلکه ترافیکی محسوب می‌شود که شایسته نیست ۳۰۰ هکتار بوستان‌های خضر و زائر در رشته‌کوه‌های خضر و دوبرادران در مجاورت آن باشد ادامه داد: شهروندان  در وسط میدان مفید به همراه خانواده‌شان تنقلات مصرف کنند که علت آن غفلت و عدم اهتمام جدی مسئولین در آبادی، روشنایی، تأمین زیرساخت و ایمن‌سازی در این رشته‌کوه‌ها است ولی گام مؤثری در احداث این تفرجگاه به چشم نمی‌خورد به‌جز یک پروژه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های موضعی و محدود اتفاق چشمگیری دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد: لازم است در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم احداث این مجموعه کوهستانی از ردیف قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار گردد.

رسانه‌ها مشکلات و مطالبات جدی شهر را مطرح کنند

امراللهی در پایان اصحاب رسانه و دغدغه مندان گروه‌های مجازی را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهر قم پدیده‌های شهرسازی بسیاری یافت می‌شود که عملکرد مغایر دارند برای من جای تعجب دارد چرا سطح مطالبات عمومی در سطح یک ایستگاه اتوبوس یا اصلاح هندسی یک معبر تعریف و یا چند پروژه‌ اجرایی خاص به‌صورت مکرر پیگیری می‌شود درحالی‌که با گذر کردن در سطح شهر موارد بسیار حادتر و بااهمیت‌تر به چشم می‌خورد که باید مطالبه گردد.

وی با طرح این سؤال که آیا واقعاً بازار کهنه قم که بازاری سرپوشیده است باید خیابان رضویه باشد و به‌عنوان معبر پشتیبان خیابان آیت‌الله طالقانی ماشین از آن عبور کند ادامه داد: آیا این اتفاق نادر به‌اندازه پروژه شهید کاظمی ارزش مطالعه ندارد؟


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار