مدیریت صحیح و حمایت مالی شرط احیای فوتسال
کد خبر: ۵۳۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵ 14 December 2017
به گزارش تابناک قم، تیم فوتسال هیات فوتبال قم از تیم های قدیمی و ریشه دار لیگ است که با مطرح شدن آن در لیگ برتر و اوج گیری بازیکنان جوان و جویای نام و همچنین حضور بازیکنان و مربیان نام آشنای کشور از پرتو آن تیم در قم، این شهر مذهبی را به قطب فوتسال ایران شهره کرده است. 
 
تیم فوتسال هیات فوتبال قم در پایان هفته بیست یکم، 16 باخت و 2پیروزی در کارنامه خود دارد و تنها 9 امتیاز را کسب کرده و در جدول چهارده تیمی رتبه چهاردهم را از آن خود کرد و فاصله امتیازهای این تیم با تیم سیزدهم جدول، نیز 9 امتیاز است، چنین نتایج ضعیفی در تاریخ فوتسال قم بی سابقه است. 
 
هر چند تیم فوتسال 'آتیله طهران قم' اکنون در رتبه پنجم جدول قرار دارد ولی این تیم مربوط به بخش خصوصی بوده و سال قبل تا مرحله واگذاری تیم به استان دیگر نیز پیش رفته است. 
 
رسول قلی زاده مدیرعامل تیم فوتسال آتلیه طهران قم به ایرنا گفته بود، بنده به دلیل این که ورزشی بودم هنوز در برابر مشکلات مقاومت کردم ولی هر فرد، آستانه تحملی دارد و اگر مشاهده کنم که وضعیت بدتر خواهد شد، کنار خواهم کشید، بنابراین تیم آتلیه طهران قم، تیم رسمی قم نیست بلکه خصوصی است و ممکن است سال آینده مدیرعامل تیم تصمیم بگیرد در رشته دیگر سرمایه گذاری کند. 
 
اکنون برای کسانی که نیمه های دهه 80 را خوب به خاطر دارند قرارگرفتن تیم فوتسال هیات فوتبال قم درقعر جدول رده بندی لیگ برتر و مسجل شدن سقوط آن، قابل تصور نیست، به همین دلیل دیگر سکوهای سالن شهید حیدریان قم شاهد حضور تماشاگران مشتاق فوتسال مانند گذشته نمی باشد. 
 
سقوط تیم فوتسال هیات فوتبال قم به لیگ دسته یک کشور را شاید بتوان پایانی بر یکتازی شهر مقدس قم در عرصه فوتسال نام نهاد، تیمی که از آن بهترین بازیکنان فوتسال آسیا و ملی پوشان برجسته کشورمان به پاخاسته و امروز بهترین بازیکنان تعداد زیادی از تیم های لیگ برتری نیز از این شهر و دیار می باشند. 
 
در تیم فوتسال قم در دهه 80 مربیان مانند صادق ورمزیار کاپیتان اسبق تیم فوتبال استقلال تهران، سید مهدی ابطحی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ایران، امیر شمسایی از مربیان باتجربه لیگ برتر، رضا کردی سرمربی سابق تیم ملی قطر حضور داشتند. 
 
دردهه 90 نیز این تیم با مربیانی مانند محمد رضا حیدریان کاپیتان اسبق تیم ملی فوتسال ایران، سید مهدی غیاثی، ابوالفضل ثانی، علیرضا رعدی از مدرسان بین المللی فدراسیون و محسن حسن زاده به عنوان سرمربی به فعالیت خود ادامه داد. 
 
همچنین درشرایط آرمانی و دوران اوج فوتسال قم، بازیکنانی مانند وحید شمسایی، مصطفی نظری، مجید لطیفی، علی اصغر حسن زاده، محسن حسن زاده، سید وحید غیاثی، حسین صبوری، محسن آزاد و رضاگلباشی و... بازی می کردند و امروز اصغر حسن زاده برای سومین بار بهترین بازیکن فوتسال آسیا شده است. 
 
تیم فوتسال قم از ابتدا تاکنون با نام هایی مانند فراز، ارم کیش، کیش ایر، ماهان تندیس، صبای قم، فوتسال قم و یاسین پیش رو و هیات فوتبال به میدان رفته است. 
 
بیشترین موفقیت های فوتسال قم را می توان در دوران حضور این تیم به نام' ارم کیش' دانست که عنوان هایی مانند کسب نائب قهرمانی لیگ برتر فوتسال ایران در دوره های ششم، دهم، کسب مقام سومی و کسب مقام قهرمانی جام رمضان تهران' را می توان نام برد. بعد از آن دیگر نتوانست حتی در قامت تیم های مدعی ظاهر شود و در حقیقت دوران فرود تیم از همان زمان آغاز شده است. 
 
فوتسال قم امسال که با نام 'تیم فوتسال هیات فوتبال قم' وارد لیگ برتر شده بدترین شرایط حضور خود در لیگ برتر را پشت سرمی گذارند. 
 
خبرنگار ایرنا در گفت وگو با برخی کارشناسان دلایل فاصله گرفتن فوتسال قم از شرایط آرمانی دهه 80 و نزول این تیم را بررسی کرده است. 
 
امیر شمسایی از مربیان فوتسال کشور که سالها در فوتسال قم فعالیت کرد، در این زمینه گفت: فوتسال قم را به صورت کامل رصد می کنم و گاهی غصه می خورم که چرا به چنین وضعیتی دچار شده است. 
 
وی افزود: سوء مدیریت فوتسال قم را بیچاره کرده است و اگر فوتسال این شهر با این همه ظرفیت و بازیکن، مدیریتی مانند اصفهان داشت تاکنون حداقل یکبار قهرمان باشگاه های آسیا شده بود. 
 
شمسایی خاطرنشان کرد: باید یک مدیریت صحیح فوتسال قم را از این وضعیت نجات دهد که در کنار حمایت های مالی، بازیکنان استان را دور هم جمع کند. 
 
وی گفت: متاسفانه باید بگویم اگر این وضعیت ادامه می کنند در سال های آینده، رشته فوتسال در قم به صورت کامل در حاشیه قرار می گیرد. 
 
ناصر شریفی از پیشکسوتان رشته ورزشی فوتسال و مدیرعامل تیم امید ماهان تندیس قم در لیگ برتر کشور در این زمینه گفت: برای فراز و فرود فوتسال قم از سال 80 تاکنون عوامل متعددی دست به دست هم داده که مهمترین آن، نادیده گرفتن تیم های پایه است. 
 
وی اظهار داشت: اگر ما بپذیریم که دوام و قوام تیم های لیگ برتری به تیم های پایه بستگی دارد،به صورت طبیعی، ضعف تیم های پایه باعث مشکلات کنونی شده است. 
 
شریفی خاطرنشان کرد: اگر ما تیم های پایه قوی داشته باشیم و روی بازیکنان نوجوان و جوان سرمایه گذاری کنیم دیگر نیازی به جذب بازیکنان دیگر با هزینه های آنچنانی نداریم. 
 
وی گفت: بسیاری از بازیکنان فعلی لیگ برتری قم، حاصل تلاش های گذشته در تیم های پایه است و این توجه به پایه ها باید همچنان ادامه پیدا کند. 
 
شریفی بیان داشت: برای بازسازی فوتسال قم نیاز به همدلی و همکاری همه ارکان واعضا اعم از پیشکسوتان، بازیکنان، مربیان و حامیان مالی داریم. 
 
علی جورابچی از پیشکسوتان ورزش قم که سال ها با تیم فراز قم فعالیت می کرد، در این زمینه گفت: حمایت نکردن مسئولان و نبود حامی مالی باعث شده، فوتسال به عنوان ورزش اول قم، دچار مشکل شود و متاسفانه تیم رسمی قم در قعر جدول رده بندی منتظر سقوط است. 
 
وی ادامه داد: باید حاشیه ها از فوتسال قم برداشته شود تا بتوانیم شاهد اوج و اقتدار تیم های قمی در لیگ برتر باشیم. 
 
سید مهدی غیاثی سرمربی تیم فوتسال هیات فوتبال قم در لیگ برتر کشور نیز گفت: به نظر می رسد قم هنوز هم قطب فوتسال ایران است ولی مشکلات مالی باعث شده امروز تیم هیات فوتبال قم به این وضعیت دچار شود. 
 
وی ادامه داد: شرایط ورزش کشور ما بویژه در ورزش حرفه ای و قهرمانی با گذشته متفاوت شده و اکنون 70 درصد پول کارساز است و اگر این پول نباشد نمی توان هدف گذاری درستی داشته باشیم. 
 
وی اظهار داشت: در دهه 80 مسائل مالی بروی باشگاه ها کمتر تاثیر گذاشته و هزینه بازیکنان نیز مانند امروز نبود، اکنون برخی تیم ها برای یک بازیکن حدود 3میلیارد ریال هزینه می کنند ولی دو تیم لیگ برتری قم هنوز به اندازه قرارداد این بازیکن هزینه نکردند. 
 
غیاثی ادامه داد: البته ما در سال 80 هیچ بازیکن ملی پوشی نداشتیم ولی اکنون تعداد زیادی بازیکن در لیگ های کشوری و تیم ملی داریم، اما مسئولان هیچ حمایتی نمی کنند. 
 
وی گفت: هنوز امیدوار به آینده فوتسال قم امیدوار هستیم ولی باید مسئولان رسیدگی و حمایت های جدی تری داشته باشند. 
 
غیاثی از پیشکسوتان فوتسال قم است، گفت: اگر بخش خصوصی رغبتی از مسئولان برای حمایت از فوتسال مشاهده کند بدون تردید، بخش خصوصی هم وارد خواهد شد. 
 
رضا بمانی رئیس کمیته فوتسال هیات فوتبال قم نیز در این زمینه گفت: اکنون استان قم دو تیم در لیگ برتر دارد و به دلیل اینکه بیشتر بازیکنان در تیم آتلیه طهران قم جمع شدند، تیم هیات فوتبال نتوانست نتایج مورد نظر را بگیرد. 
 
وی ادامه داد: متاسفانه تیم هیات فوتبال قم برای جذب بازیکن، هیچ درآمدی نداشت و رئیس هیات فوتبال نیز ابتدای فصل اعلام کرد، هر کسی توان مالی داشته باشد این تیم را رایگان به او واگذار می شود ولی کسی استقبال نکرد. 
 
بمانی خاطرنشان کرد: ما درتیم های پایه نیز فعالیت کردیم و دو تیم امید در لیگ برتر کشور داریم، امید است همچنان شاهد افتخارآفرینی فوتسال قم باشیم. 
 
وی با اشاره به عدم حضور تماشاگران در سالن ورزشی گفت: وقتی بازیکنان اصلی از قم خارج شده و به تیم استان های دیگر پیوستند کیفیت تیم های قم پایین آمد و بازی ها برای تماشاگران جذابیت ندارد. 
 
بمانی خاطرنشان کرد: وقتی کسی برای تیم های لیگ برتری استان دلسوزی ندارد وضعیت از این بهتر نخواهد شد، بسیاری از تیم های لیگ برتری استان های دیگر از بودجه های دولتی استفاده می کنند ولی در قم این اتفاق نیفتاده است. 
 
 
برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار