در دانشگاه مفید قم؛
همایش بین‌المللی ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت‌آمیز با حضور جمعی از صاحب‌نظران مسیحی، یهودی و مسلمان در دانشگاه مفید قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 11 December 2017
به گزارش تابناک مهر، عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه دانشگاه مفید در همایش بین‌المللی ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت‌آمیز که غروب یکشنبه در دانشگاه مفید برگزار شد، با بیان اینکه در قرن قبل دین‌داری در دنیا روبه رشد گذاشته است، ‌ اظهار داشت: اگرچه نزاع در خاورمیانه با برچسب دینی صورت می‌گیرد ولی در واقع دین منشأ جنگ نیست.

حجت‌الاسلام مسعود ادیب با بیان اینکه خاورمیانه عرصه تاز و تاخت دول قدرتمند اروپایی شده است، ادامه داد: استعمارگران با ایجاد رژیم جعلی اسرائیل و راه‌اندازی جنگ و نزاع در منطقه به دنبال تأمین منافع خود هستند.

وی با بیان اینکه داعش و القاعده زائیده دین‌خواهی نیستند، گفت: یکی از دلایل پیدایش این گروه‌ها، سلطه مستمر استعمارگران بر منطقه از یکسو و از سوی دیگر برداشت‌های سوء از دین بوده است.

دین ابزار هدایت انسان است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دین ابزار هدایت انسان است و آمده است تا غل و زنجیر را از پا و دست آدمیان باز کند، اضافه کرد: بشر امروز با برداشت‌های نادرست از ادیان دستاوردهای انبیاء را از بین برده است.

وی تأکید کرد: دعوت دینی با خشم استوار نمی‌شود بلکه بر دلسوزی استوار است و خداوند دین را فرستاده است تا ما را به بندگی خود بخواند و بندگی نیز رها کردن رنگ و نژاد و ... است.

حجت الاسلام ادیب ادامه داد: پیروان ادیان با احترام متقابل می‌توانند به همزیستی برسند و برای تحقق آن باید از خودگرایی و منیت خود دست بردارند و دین را روغن چراغ هدایت و نه بنزین نفت خصومت تلقی کنند.

بسیاری از مشکلات از سوء برداشت از دین است

وی با بیان اینکه اظهار داشت: مراجعه به آراء و خواست عمومی با حفظ حقوق اقلیت‌های قومی و دینی می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه دانشگاه مفید اضافه کرد: اگر با نگاه دولت ملت به مسئله عضو شورا شدن یک یهودی در یزد بنگریم در این صورت چنین مسئله‌ای خدشه به دین خدا وارد نخواهد کرد.

صلح عطیه الهی است

همچنین اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری با بیان اینکه آشوریان، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ سال قبل از مسیحیت در ایران حضور داشتند، گفت: همچنین کلیساهای مختلفی وجود دارد که سابقه کلیسای مریم، بیش از دو هزار سال است.

مار نرسای بنیامین اضافه کرد: در گذشته‌های دور ادیان مختلف در ایران همزیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند و امروز نیز کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان در کنار مسلمانان با هم زندگی خوبی دارند.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری، تأکید کرد: برای رسیدن به زندگی مسالمت آمیز باید نسبت به هم شناخت پیدا کنیم، با هم مذاکره و همدیگر را قبول نماییم نه اینکه بخواهیم یکدیگر را تحمل کنیم.

وی افزود: اگر همدیگر را قبول کنیم در این صورت راحت می‌توانیم در کنار هم در یک جامعه زندگی کنیم که نمونه آن در ایران اتفاق افتاده و همه پیروان ادیان با احترام به مذهب رسمی آداب و رسوم خود را انجام می‌دهند.

مار نرسای بنیامین ادامه داد: دیدگاه‌های روشن بینانه امام خمینی(ره) نسبت به رعایت حقوق ادیان الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز است.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری با بیان اینکه صلح عطیه الهی است ابراز امیدواری کرد تا صلح در همه دنیا برپا شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار