مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در قم با هدف پیشگیری و کنترل بیماری ایذر شکل گرفته و به بیماران مبتلا به ایدز خدمات رایگانی ارائه می دهد.
کد خبر: ۵۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱ 04 December 2017
به گزارش تابناک قم، محمد نیک پور افزود: در این مرکز فعالیت هایی از جمله آموزش، مشاوره بیماری، پیشگیری از بیماری از طریق دارو و مشاوره به صورت کاملا رایگان به متقاضیان ارائه می شود.

وی بدون اشاره به آمار مراجعه مبتلایان به ایدز، اضافه کرد: در نیمه نخست امسال 750 و در سال گذشته یک هزار و 500 مشاوره به متقاضیان در خصوص بیماری ایدز ارائه شده است.
وی تست سریع بیماری را از دیگر خدماتی عنوان کرد که در این مرکز صورت می گیرد و ادامه داد: جواب این آزمایش در 15 تا 20 دقیقه برای فرد متقاضی آماده می شود و در 6 ماه نخست امسال 650 تست سریع بیماری انجام شده است.

ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می ‌شود؛ این بیماری از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می شود؛ بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال بیماری ایدز نیستند.
وی افزود: اگر آزمایش متقاضیان مثبت شود، تحت پوشش این مرکز قرار می گیرند، برای آن ها پرونده تشکیل و درمان دارویی آن ها آغاز می شود.
وی اضافه کرد: تا سال گذشته افراد مثبتی که گلبول های سفید خون آن ها به حد معنی داری کاهش یافته بود مورد درمان قرار می گرفتند، ولی بر اساس دستورالعمل امسال خدمات درمانی به همه بیماران ارائه می شود.

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم، اگر بیماران بر اثر مصرف داروها دچار عوارض دارویی شوند و یا بدنشان نسبت به داروها مقاوم شود، برای طی مراحل درمانی تخصصی تر به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران ارجاع داده می شوند.
وی گفت: بر اساس جمعیت قم باید 2 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در این استان فعال باشد که در این زمینه با مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری مذاکراتی صورت گرفته تا در صورت موافقت دومین مرکز راه اندازی شود.

وی افزود: متقاضیان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 38618700 و 38618008 تماس حاصل و یا به آدرس نیروگاه، انتهای خیابان توحید، جنب پمپ بنزین، روبروی امامزاده سید معصوم(ع) مراجعه نمایند.

نیک پور گفت: مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر، مرکز باشگاه مثبت زندگی و مرکز گذری مردان، سه واحدی است که با مرکز مشاوره بیماری های رفتاری همکاری می کند.
وی افزود: مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر به مشاوره زنان پرخطر مانند خانم هایی که همسران معتاد یا زندانی دارند، می پردازد و خدمات حمایتی برای کاهش ابتلا به بیماری ها به ویژه ایدز انجام و بسته های حمایتی از یک وعده غذای گرم، البسه تا وسایل مختلف زندگی و یا حرفه آموزی و توانمندسازی به این خانم ها ارائه می شود 

به گفته وی، این خانم ها از طریق مراجعه حضوری و یا شناسایی توسط تیم های سیار به مرکز معرفی می شوند.

نیک پور بیان کرد: در مرکز باشگاه مثبت زندگی به مبتلایان ایدز خدمات درمانی از جمله دندانپزشکی و آموزش هایی برای دلگرم شدن بیماران به زندگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر ارائه می شود.

وی گفت: در مرکز گذری مردان نیز در زمینه های روانی و اعتیاد خدمات زیادی به معتادان ارائه می شود و جلسه های مشاوره ای برای معتادان با حضور مبتلایان به ایدز با هدف کمک به جلوگیری از ابتلای آن ها به این بیماری برگزار می شود.
دهم آذرماه به عنوان روز جهانی ایدز و دهم تا شانزدهم این ماه به عنوان هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار