قائم مقام موسسه امام خمینی(ره):
قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تفسیر المیزان بیش از ۷۰۰ روایت از کتاب کافی وجود دارد بیان کرد: اگر تلاش‌ها و همت علامه در جمع آوری روایات نبود، اکنون بسیاری از روایات کاربرد پژوهشی نداشتند و قابل استفاده نبودند و همچنین باید این نکته را در نظر بگیریم که ایشان این فعالیت‌های پژوهشی وسیع را در سخت‌ترین شرایط انجام داده‌اند.
کد خبر: ۵۳۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۹ 01 December 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی پنجشنبه شب در همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه علامه طباطبایی،‌ از احیاگران حدیث شیعه به خصوص در عرصه روایات تفسیری هستند، اظهار کرد: علامه طباطبایی نقش و تاثیر زیادی در تفهیم، ایجاد موافقت میان روایات و آیات، تبیین شیوه‌های ایجاد هماهنگی و موافقت میان روایات و آیات و همچنین تبیین روایات مشکل تفسیری داشتند و می‌توان گفت نقش ایشان در این موارد بی‌نظیر بود.

وی افزود: علامه طباطبایی در بسیاری از کتب روایی، مقدمه نوشته‌اند و این یعنی به آن بحث و کتاب تسلط کامل دارند، ایشان کتاب بحارالانوار را که بسیار بزرگ است و جلدهای متعددی دارد را به صورت کامل خوانده‌ بودند و از این احادیث در پژوهش و تحقیق‌های خود استفاده می‌کردند.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: دو کتابی که علامه طباطبایی نگاشته‌اند به یادگار در میان ما مانده است و این کتاب‌ها بیانگر نگاه ژرف و عمیق ایشان در روایات تفسیری است به گونه‌ای که گفته می‌شود تفسیر ٦ جلدی البیان ایشان دارای مباحث روایی بسیار ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: علامه در تفسیر البیان، در هر صفحه به دو روایت اشاره کرده‌اند ولی استناد‌های ایشان به بیش از دو روایت است؛ ایجاد موافقت میان آیات و روایات و تبیین این نکته که فهم درست از آیات و روایات موجب می‌شود که این دو کاملا در کنار هم قرار گیرند، از نکات دیگری است که علامه به آن تاکید داشتند.

رجبی با بیان اینکه با رجوع به تفسیر المیزان متوجه اهتمام بسیار زیاد علامه به روایات می‌شویم گفت: اهتمام علامه به روایات به قدری زیاد بود که ایشان در هر جلد از تفسیر المیزان به طور متوسط ۲۵ صفحه را به مباحث روایی اختصاص می‌دادند.

وی با بیان اینکه در تفسیر المیزان بیش از ۷۰۰ روایت از کتاب کافی وجود دارد اظهار کرد: اگر تلاش‌ها و همت علامه در جمع آوری روایات نبود، اکنون بسیاری از روایات کاربرد پژوهشی نداشتند و قابل استفاده نبودند و همچنین باید این نکته را در نظر بگیریم که ایشان این فعالیت‌های پژوهشی وسیع را در سخت ترین شرایط انجام داده‌اند.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه تحقیق‌ها و تبیین‌های علامه در زمینه مشکل‌ الحدیث بی‌نظیر است گفت: یکی از برگترین خدمات علامه طباطبایی، تبیین روش‌های فهم درست حدیث و موافقت آنها با آیات است، متاسفانه هنوز این تلاش ها به خوبی در جامعه مطرح نشده است و باید برای معرفی شخصیت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی به جامعه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار