بیش از 6هزار و 700 قالیباف قمی تحت پوشش بیمه قرار دارند
برخی افراد برای بیمه شدن به هر قیمتی،با ارائه اطلاعات غیرواقعی به سازمانهای مرتبط بویژه تامین اجتماعی، راه را برای ارائه تسهیلات قانونی به قالی بافان حقیقی بسته اند و امروز سازمان تامین اجتماعی مجبور شده تا دست به عصا قالی بافان حقیقی را بیمه کند.
کد خبر: ۵۲۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳ 26 November 2017
به گزارش تابناک قم، براساس آمار و ارقام رسمی، از ابتدای سال 94 تا پایان شهریورماه سال 96 بیمه 4630 تن از افرادی که قالی باف نبوده و از تسهیلات قانونی کمک دولت سوء استفاده می کردند با نظارت و بازرسی دقیق تامین اجتماعی قم قطع شده و این در حالی است که تا قبل از شروع طرح بازرسی و راستی آزمایی بیمه شدگان قالی بافی در استان قم تعداد کل بیمه شدگان قالی بافی به بیش از 11 هزار و 360 تن قالی باف می رسید.

قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان و بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار و کد دار، در تاریخ 18 مرداد ماه سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن در تاریخ 22 آذر ماه همان سال در کمیسیون اجتماعی دولت به استناد اصل 138 قانون اساسی مصوب شد.

مصوبه مجلس به همراه آیین نامه و تایید ریاست جمهوری با بخشنامه امور فنی بیمه شدگان از حوزه معاونت بیمه ای با عنوان اجرای قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان و بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار از تاریخ 13 مرداد ماه سال 89 به تمامی ادارات کل و شعب تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد.

طبق ماده ٤ از آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان مصوبه مجلس در سال ٨٨، ٢٠ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی از سوی دولت و هفت ‌درصد نیز از سوی بیمه شده پرداخت خواهد شد.

منظور از قانون صنایع دستی شناسه دار، صنایع دستی خانگی و یا گروههای مصوب شناسه دار است و مشمولان این قانون تمامی شاغلان در مشاغل قالی، قالیچه و گبه و صنایع دستی خانگی و سایر شاغلان وابسته که مجوز فعالیت و کارت شناسایی معتبر از وزارت صنعت معدن و تجارت یا سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دارند، هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم می گوید: سازمانهایی که می توانند این مشمولین را به تامین اجتماعی معرفی کنند وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی هستند که این مراجع پس از شناسایی،متقاضیان واجد شرایط را به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی می کنند تا مبادرت به اخذ کارت فنی مهارت کنند و در نهایت این افراد با داشتن کارت مهارت فنی به شعب سازمان تامین اجتماعی برای انعقاد قرارداد بیمه مراجعه می کنند.

وی می افزاید: کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون مذکور نیز می توانند به منظور بهره مندی از سهم کارفرمایی در قبال فرد دارنده کارت مهارت فنی معتبر،مدارک مربوطه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند تا نسبت به ثبت و ذخیره اطلاعات کارت مذکور در سیستم مکانیزه و ارسال مدارک مربوطه در پرونده فنی بیمه شده اقدام شود.

شرط پذیرش بیمه، از 15 سال تا 55 سال

علی اصغر دادخواه با اشاره به شرط پذیرش درخواست ها برای انعقاد قرارداد بیمه در شعب تامین اجتماعی گفت: شرط پذیرش بر این مبناست که حداقل سن واجدین شرایط باید 15 سال و حدکثر 50 سال باشد و این افراد از لحظه تاریخ ثبت تقاضایشان در دفتر شعب تامین اجتماعی درخواستشان پذیرفته می شود و می توانند حق بیمه خود را پرداخت کنند.

وی در توضیح افرادی که سنّشان بیش از 50 سال است تصریح کرد: درخواستشان با این شرط پذیرفته می شود که اولا سنّشان بیش از 55 نباشد و دوم اینکه حق بیمه مازاد 50 سال را به طور یکجا پرداخت کنند. شرط دیگر این است که از تاریخ پذیرش تقاضا توسط تامین اجتماعی تا تاریخ پرداخت حق بیمه بیش از یک ماه فاصله ایجاد نشود و هر فرد فقط یکبار می تواند متقاضی پرداخت حق بیمه مازاد 50 سال شود.

پرداخت حق بیمه،بر مبنای حداقل دستمزد است

مدیرکل تامین اجتماعی قم با اشاره به اینکه ضوابط انعقاد قرارداد و وصول حق بیمه در فرمی جداگانه طراحی شده که شامل مشخصات متقاضی، نوع شغل و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است،اظهار کرد: مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال 96 نمی تواند از 309 هزار و 977 ریال  کمتر و از 2 میلیون و 169 هزار و 840 ریال در روز بیشتر باشد و این فرم بعد از اینکه به ثبت رسید و سازمان بررسیهای لازم را انجام داد در نهایت مورد موافقت قرار می گیرد و فرد درخواست کننده باید حق بیمه مقرر خود را در زمان تعیین شده و بر اساس قانون پرداخت کند.

وی تاکید کرد: زمان پرداخت حق بیمه در بیمه قالیبافان نباید بیش از سه ماه فاصله داشته باشد، حال ممکن است در سیستم پیش بینی شود که افراد حق بیمه خود را به صورت پیش پرداخت بپردازند که این زمان می تواند حداقل سه ماهه باشد اما در نهایت این موضوع بستگی به سیاستهایی دارد که به هنگام اجرا لحاظ می شود.

دادخواه اضافه کرد: مبنای محاسبه نرخ حق بیمه بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تعیین می شود که امسال بر مبنای روزانه 309 هزار و 977 ریال است و اگر کسی بخواهد دستمزد بالاتری را انتخاب کند شخصا مسئول پرداخت صد در صد حق بیمه مازاد بر حداقل است.

وی تاکید کرد: نرخ حق بیمه مشمولین مطابق نرخ مقرر در ماده 28 قانون تامین اجتماعی می باشد که 20 درصد حق بیمه سهم کارفرما بر عهده دولت است و هفت درصد نیز توسط بیمه شده پرداخت می شود که 27 درصد در مجموع می شود.

 بیمه شدگان انفرادی مشمول بیمه بیکاری نمی شوند

مدیرکل تامین اجتماعی قم با اعلام اینکه بیمه شدگانی که به صورت انفرادی حق بیمه پرداخت می کنند از شمول قانون بیمه بیکاری خارج اند، اظهار داشت: اما مشمولانی که توسط کارفرما حق بیمه شان پرداخت می شود چون مزد بگیر هستند مشمول پرداخت سه درصد حق بیمه بیکاری می شوند و نرخ حق بیمه آنها 30 درصد است.

دادخواه در ادامه گفت: شرایط برقراری مستمریهای کوتاه مدت و بلند مدت و بازنشستگی و مستمری بازماندگان و از کارافتادگان و استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی عینا مطابق تعاریف مندرج در قانون تامین اجتماعی برای کلیه بیمه شدگان تعیین شده است.

وی با اعلام اینکه تامین اعتبار دفترچه های درمانی بیمه شدگانی که حق بیمه شان را به صورت انفرادی پرداخت می کنند تا پایان دوره ای است که فرد حق بیمه اش را پیش پرداخت کرده است، افزود: این موضوع در خصوص بیمه شدگان کارفرمایی همانند سایر بیمه شدگان اعمال می شود.

وی درباره نحوه پرداخت حق بیمه توسط بیمه شدگان اضافه کرد: برای اینکه مراجعات مکرر به شعبه صورت نگیرد متناسب با توان مالی و مناطق محل زندگی افراد این موضوع به صورت توافقی با بیمه شده انجام می شود.

دادخواه اظهار داشت: حوادث ناشی از کاری که در این نوع بیمه تعریف شده حوادثی است که در ارتباط به حرفه بافندگی قالی و قالیچه و گبه و همچنین صنایع دستی خانگی با تشخیص سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شده حادث می شود، پیش بینی شده است.

تامین اجتماعی بدون تعیین محل اعتبار از سوی دولت،تکلیفی ندارد

دادخواه در ادامه گفت: در ماده 12 آیین نامه اجرایی این قانون آمده است که اجرای این قانون و تداوم آن در سالهای آینده منوط به تامین اعتبار لازم در قوانین بودجه ای سالانه کشور از سوی دولت است که به حساب سازمان واریز می شود.

وی افزود: این بدان معناست که اگر در سالهای آتی دولت محلی برای پرداخت حق بیمه این افراد در بودجه سالیانه کشور تعیین نکند این افراد باید خودشان تمام حق بیمه را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این موضوع قانونگذار به صراحت اعلام کرده که باید پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود، اظهار داشت: در صورتی که این اتفاق نیفتد سازمان تامین اجتماعی هیچ تکلیفی نسبت به اختصاص 20 درصد حق بیمه سهم دولت به افراد را ندارد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم در ادامه اظهار داشت: فرم های درخواست در همه شعب به یک شکل ارائه شده و از همکاران خواهشمندیم در صورت چاپ مجدد این فرم کوچکترین تغییری در فرمت این فرم ندهند چون پرونده افراد بیمه شده متناسب با محل انتخابی آنها به دلیل جابجایی احتمالی فرد همواره در حال چرخش در بین  شعب است و هرگونه تغییری در شکل فرم ها موجب بروز اختلال می شود.

افراد اسناد مربوط به پرداخت حق بیمه خود را نگهداری کنند

دادخواه با اشاره به اینکه در قرارداد نکاتی که لازم است تا بیمه شده از آن اطلاع داشته باشد به صورت کامل قید شده است، تصریح کرد: قرار داد در دو برگ چاپ شده است و از مسئولین و همکاران خودم در استان تقاضا داریم که حتما فرم ها کامل و چاپ شده در اختیار مردم قرار دهند و چنانچه بیمه شده ای با فرم غیر چاپی مواجه شد از قبول آن امتناع کند.

وی در توصیه ای به افراد در زمینه نگهداری اسناد مربوط به پرداخت حق بیمه گفت: بیمه شدگان قالیباف، بیمه شدگان حرف مشاغل آزاد،رانندگان و هرکسی که شخصا متولی پرداخت حق بیمه خود است بهتر است اسناد پرداخت حق بیمه خود را در یک پوشه ای نگهداری کنند که اگر زمانی بین بیمه شده و سازمان اختلافی پیش آمد این اسناد را ارائه دهند تا بر اساس آن اسناد رفع اختلاف شود.

دادخواه با اعلام اینکه ممکن است برای بررسی سوابق و مدارک افراد زمانی صرف شود اما این زمان آنقدر نیست که اجرای قانون معطل بماند، اظهار داشت: افراد می توانند در این زمینه ارائه درخواست کنند و در عین حال نرم افزار مورد نیاز برای ثبت درخواست افراد نیز در حال آماده سازی است.

مدیرکل تامین اجتماعی قم با تاکید بر این که در اجرای بیمه قالیبافان،برخی از کسانی که اشتغال واقعی در این حرفه نداشتند،بیمه شده بودند افزود: با راستی آزمایی انجام شده توسط بازرسان تامین اجتماعی استان، از سال 94 تاکنون بیمه 4630 تن باطل گردید و هم اکنون تعداد قالیبافان بیمه شده در استان قم به 6 هزار و 735 تن می رسد.

وی با بیان این که بیمه افراد غیر قالی باف، بار سنگین مالی بر دوش دولت ایجاد می کند گفت: نظارت،بازرسی و کنترل منظم و ادواری از بیمه شدگان قالی بافی وظیفه سازمان تامین اجتماعی است که قانونگذار محول کرده است و بازرسان تامین اجتماعی با رعایت تمام جوانب قانونی،مانع از ادامه بیمه افراد غیرقالی باف از این تسهیلات قانونی خواهند شد.

وی داشتن دار قالی در منزل و اشتغال واقعی در صنعت فرش را ٢ شرط ادامه استفاده از بیمه قالیبافان ذکر و تصریح کرد: در راستی آزمایی هایی که توسط بازرسان تامین اجتماعی قم صورت می گیرد چنانچه این شرائط احراز نشود بیمه فرد قطع خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم اظهار کرد: از محل قطع بیمه افراد من غیر حق،با رعایت دستورالعمل های سازمان کسانی که متقاضی جدید باشند می توانند از تسهیلات بیمه قالیبافان استفاده نمایند.

وی در خصوص دریافت مابه التفاوت بیمه از برخی قالیبافان گفت: از ابتدای اجرای قانون بیمه قالیبافان تا سال ٨٨ حق بیمه با نرخ ١٤ درصد محاسبه و دریافت می شد و طبیعتا مستمری نیز بر همین اساس پرداخت می گردید.

این مقام مسئول افزود: از سال ٨٨ با اصلاح قانون،مقرر شد حق بیمه قالیبافان ٢٧ درصد محاسبه و دریافت شود که ٧ درصد سهم بیمه شده و ٢٠ درصد توسط دولت تقبل گردید.

دادخواه گفت: مابه التفاوتی که دریافت می شود مربوط به سالهای پرداخت حق بیمه تا سال ٨٨ می باشد تا مستمری پرداختی نیز کامل صورت بگیرد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار