در کارگروه تبیین جایگاه برنامه‌ریزی ارزش در توسعه پایدار استان قم بر اهمیت توجه به مسائل زیست‌محیطی تأکید و رسوب، فرسایش و مدیریت تالاب‌ها ۳ چالش مهم قم عنوان شد.
کد خبر: ۵۲۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۸ 23 November 2017
به گزارش تابناک قم، کارگروه آموزشی تبیین جایگاه برنامه‌ریزی ارزش در توسعه پایدار استان قم پیش از ظهر امروز با حضور تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم، سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه قم، محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم و جمعی از اساتید و صاحب‌نظران زیست‌محیطی دانشگاه‌های مختلف کشور در سالن جلسات سازمان برنامه‌وبودجه قم برگزار شد.

افزایش رفاه شاخصه اصلی توسعه پایدار است

در این کارگروه آموزشی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم با اشاره به اهمیت توجه به مباحث توسعه پایدار در پیشرفت متوازن شهری اظهار داشت: جای چنینی کارگروه‌های تخصصی در بین دستگاه‌های دولتی اندک بوده که لازم است تا در برنامه‌ریزی‌های  مختلف از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌های استانی استفاده شود.

سید حسن رضوی با تأکید بر اهمیت توجه به شاخصه‌های مهم توسعه پایدار افزود: مباحث حاصل از توسعه پایدار در تمام ابعاد زندگی اجتماعی تأثیرگذار است که شایسته است طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای عملیاتی کردن آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی بابیان برخی عقب‌ماندگی‌های شهر قم در عرصه‌های مختلف توسعه‌یافتگی تصریح کرد: قم هنوز با مفهوم واقعی و اساسی توسعه فاصله زیادی دارد که باید عناصر مختلف توسعه پایدار را در مباحث مختلف در برنامه‌ریزی‌های شهری و استانی مورد توجه تمام دستگاه‌های تصمیم‌ساز استانی قرار گیرد.

رضوی ادامه داد: از جمله شاخص‌های مهم توسعه پایدار در هر جامعه‌ای افزایش سرانه رفاه و رضایتمندی بوده که ضرورت دارد تمام برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی در استان به سمت و سویی سوق پیدا کند که بتواند به شاخص‌های مؤثر توسعه پایدار نزدیک شود.

رسوب، فرسایش و مدیریت تالاب‌ها 3 چالش مهم قم

دبیر سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در ادامه این جلسه گفت: مصرف آب در بخش صنعت در ایران در حدود یک و نیم درصد است در حالی‌که متوسط جهانی مصرف آب در بخش صنعت 22 درصد است.

عرب ادامه داد: 92 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که حجم بسیار بالایی است و نزدیک به 6 و نیم درصد نیز در بخش آب شرب شهری به مصرف می‌رسد که به نظر می‌رسد باید در نحوه استفاده از آب در اراضی کشاورزی تجدیدنظرهای اساسی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: خشک‌سالی پدیده‌ای رفت و برگشتی است که به دوره‌های مختلف نیز تقسیم می‌شود و به جریان آب‌های گرم اقیانوس‌ها مرتبط بوده اما تغییر اقلیم کشور ناشی از گرم شدن کلی زمین بوده و ایران نیز در این ایجاد این پدیده سهم ناچیزی دارد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در 40 سال آینده دمای هوای قم به‌مراتب گرم‌تر شده اما میزان بارش در آن به دلیل تغییر اقلیم افزایش پیدا می‌کند که بسیاری از این بارش‌ها نیز می‌تواند سیلابی باشد.

عرب عنوان کرد: فرونشست زمین ازجمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که شهر قم با آن مواجهه بوده که در آینده می‌تواند به قطعی انشعابات آب، برق و گاز شهری همراه شود همچنین فرسایش، رسوب و مدیریت تالاب‌ها چالش بزرگ دیگری بوده که دامن قم را با ادامه روند کنونی خواهد گرفت.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار