مدیرکل محیط‌زیست استان قم:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: ۲ هزار هکتار پراکنش بی‌ضابطه صنعتی در قم وجود دارد که باید تدبیر شود.
کد خبر: ۵۲۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۹ 23 November 2017
به گزارش تابناک قم، تورج همتی در کارگروه آموزشی تبیین جایگاه برنامه‌ریزی ارزش در توسعه پایدار استان قم که در سالن جلسات سازمان برنامه‌وبودجه استان برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه نمک مهم‌ترین معضل قم در بخش تالاب‌هاست که حقابه‌های آن در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته و آن را به مرکزی برای کانون بحران تبدیل کرده است.

وی بابیان معضلات ناشی از ادامه خشکی دریاچه نمک قم افزود: از جمله مهم‌ترین عوامل خشک‌سالی مستمر این تالاب طبیعی احداث سدهای مختلف توسط مسئولان دو استان مرکزی و قم در سال‌های اخیر بوده که سبب شده تا بیش از 180 هزار هکتار از کف نمکی این دریاچه مستعد بحران ریزگرد در کشور شود همچنین تالاب حوض سلطان نیز کم‌وبیش با همین مشکل و معضل دریاچه نمک روبه‌رو است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم آثار ویرانگر خشکی و کم‌آبی را مورد توجه قرار داد و گفت: با ادامه روند فعلی علاوه بر خشکی تالاب‌های طبیعی قم بسیاری از مراتع و جنگل‌های کویری نیز در ورطه نابودی افتاده و فرونشست دشت‌های قم نیز روند بیشتری به خود گرفته که این فرونشست‌ها در دشت جعفریه در وضعیت بحرانی‌تری قرار دارد.

همتی تصریح کرد: بحران ریزگردها نیز بخشی از آثار خشکی و عدم اختصاص حقابه دریاچه نمک بوده که با تغییر اقلیم آن در سال‌های آینده می‌تواند دامن بسیاری از شهرهای کشور را دچار مشکلات و معضلات ناشی از پدیده ریزگرد کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم بابیان این مطلب که در 30 سال گذشته دمای شهر قم 2 درجه افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: پدیده ریزگرد در بیشتر روزهای فصل گرم سال و وارونگی دما در ایام سرد نیز در سال‌های اخیر دامن شهر قم را گرفته که نشان می‌دهد مدیران و مسئولان استانی از تجربیات و عبرت‌های شهرهای دیگر استفاده نکرده است.

همتی با اشاره به آلایندگی روزانه نیروگاه سیکل ترکیبی قم عنوان کرد: متأسفانه علاوه بر حجم قابل‌توجه آلایندگی‌ها، این نیروگاه در جهت بادهای غالب نیز قرارگرفته که وضعیت موجود را بحرانی‌تر می‌کند همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی قم 150 میلیون مترمکعب گازوئیل در سال مصرف می‌کند که مقدار قابل‌توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در استان قم مصرف می‌شود که از این‌ بین 110 میلیون مترمکعب سهم آب شرب بوده اما در بخش کشاورزی بیشترین میزان هدر رفت آب را شاهد هستیم و بخش صنعت نیز کمترین میزان استفاده از آب را در استان قم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم  با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی صنعتی گفت: 2 هزار هکتار پراکنش بی‌ضابطه صنعتی در قم وجود دارد که باید تدبیر شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار