استاد حوزه علمیه قم گفت: ربا به جان نظام بانکی افتاده است و بسیاری از وام‌ها خارج از مسیر تعیی‌ شده هزینه می‌شوند در حالی که حتی جعل فاکتور برای گرفتن وام حرام است.
کد خبر: ۵۲۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰ 23 November 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در جلسه سخنرانی که در شبستان امام خمینی (ره) در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به امتحان‌های الهی اظهار کرد: خداوند مردم را به شیوه‌های مختلف در طول تاریخ امتحان کرده است.

وی ادامه داد: خداوند روز شنبه را تعطیلی برای قوم بنی‌اسرائیل قرار داد که کار در آن حرام بود، در سوره‌های مختلف قرآن، داستان قوم بنی‌اسرائیل آمده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ماهیگیری در روز شنبه برای قوم بنی‌اسرائیل حرام بود، این قوم در برابر این دستور خداوند سه دسته شدند، یک دسته ماهیگیری انجام دادند، یک دسته این گناه را توجیه کردند و تنها یک دسته امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند، در نهایت دو دسته اول عذاب الهی شدند و تنها دسته آخر نجات یافتند.

رفیعی با اشاره به عاقبت بازی کردن با دین اظهار کرد: افرادی که با دین مردم بازی می‌کنند، در روایات به روباه تشبیه شدند، اما مؤمنین کسانی هستند که منفعت آن‌ها به همه مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: مسخ به معنای تغییر ماهیت است، مسخ به صورت جسمی، عذاب الهی برای برخی از قوم‌های گناهکار در طول تاریخ بود، بخشی از قوم بنی‌اسرائیل نیز به مسخ جسمانی گرفتار شدند چراکه این قوم گناه خودشان را توجیه می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند داستان عذاب قوم‌های مختلف را در سوره‌های قرآن آورده است تا گناهکاران از این داستان‌ها عبرت بگیرند و دست از گناه بردارند، توجیه گناه حرام است و از اصل گناه هم بدتر است.

رفیعی با اشاره به آمرزش گناهان توسط خداوند اظهار کرد: اگر انسان در انجام گناهان اصرار نداشته باشد و توبه کند، خداوند گناهان او را می‌بخشد، کوچک شمردن گناهان موجب عدم آمرزش آن می‌شود.

وی ادامه داد: شادی بر گناه موجب خشم خداوند می‌شود، انسان نباید گناه خودش را توجیه کند و به عنوان مثال نام غیبت را بحث سیاسی بگذارد، کسی که اصول دین را پذیرفته است، باید در فروع دین تبعیت کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ربا به جان نظام بانکی افتاده است و بسیاری از وام‌ها در خارج از مسیر تعیین‌شده هزینه می‌شوند، جعل فاکتور برای گرفتن وام حرام است، باید مردم وام‌هایی را که می‌گیرند، در مسیر تعیین‌شده و بر اساس مقررات هزینه کنند.

رفیعی با اشاره به هدف قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: این امام معصوم فرمودند که من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم، این دو فریضه هیچ‌گاه نباید در جامعه تعطیل شود و امر به معروف و نهی از منکر واجب است، انجام این دو فریضه برکات زیادی برای جامعه اسلامی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هجرت رسول اکرم (ص) از مکه به مدینه در ابتدای ماه ربیع‌الاول بود، پیامبر (ص) در روز 12 ربیع‌الاول به قبا رسید و سپس وارد مدینه شد، تاریخ اسلام از هجرت رسول اکرم (ص) از مکه به مدینه آغاز می‌شود، این هجرت برکات زیادی را در زمینه گسترش اسلام داشت. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار