ورزش مدارس ضرورتی که جدی گرفته نمی شود
کد خبر: ۵۲۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 14 November 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان قم در شماره روز سه شنبه 23 آبان ماه مطلبی با عنوان «ورزش مدارس ضرورتی که جدی گرفته نمی شود / کمبود معلم متخصص ورزش در مدارس استان قم» را منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: هیچ قله‌ ای تا امروز فتح نشده، مگر اینکه زیر ساخت آن در آموزش پرورش شکل گرفته است و به همین دلیل باید به سمتی حرکت کنیم که محوریت تفکر، اندیشه و خلاقیت را در آموزش و پرورش بارور کنیم.

تربیت بدنی و ورزش در مفهوم کلی کلمه، یک پدیده اجتماعی است که با اعتلای آن، روابط افراد جامعه و سلامت جسم و روح آنها استحکام می یابد بنابراین روابط اجتماعی و تربیت بدنی و ورزش بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و در تامین بهداشت روانی کودک و نوجوان و همچنین در جهت گیری مطلوب جامعه بسیار موثر می باشد بر اساس تحقیقات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در کشورهای صنعتی حدود ده درصد از افراد جامعه به نوعی به اختلال روانی مبتلا هستند از این رو بهداشت روانی که هدف آن سالم سازی روانی و پیشگیری از اختلالات روانی است از اهمیت شایانی برخوردار است همان گونه که بیماریهای جسمانی سلامت جسم انسان را تهدید می کند، برای سلامت روانی نیز خطراتی غیر قابل اجتنابی وجود دارد.

شخصیت یک فرد هم تا قبل از18سالگی شکل می گیرد. یعنی نمی توان گفت که یک فرد تا 18 سالگی طبیعی بوده اما بعد از آن دچار اختلال شده است از این رو، بسیار مهم است که مربیان یا افرادی که با بچه های سنین مدرسه سروکار دارند، بدانند که چگونه با بچه ها برخورد کنند و از چه اقداماتی جهت رشد و شکوفایی آنان استفاده کرد.

مهمترین عاملی که انگیزه های کودک را در مسیر رشد صحیح قرار می دهد،گنجاندن ارزشهای اخلاقی در بطن بازیها و ورزشهای نشاط انگیز است این ارزشها باعث می شوند که کودکان ونوجوانان از بازی لذت ببرند وبرای رسیدن به انها تلاش کنند کودکان ونوجوانان در موقعیت لذت ناشی از بازی و ورزش با معانی ارزشهای اخلاقی-هماهنگی و ارتباط برقرار می کنند این ارتباط بین ورزش و لذت پلی است تا کودک را عادتا در زندگی فردی معتقد و مقید به اصول اخلاقی بار آورد.

در نهایت، نقش سازنده و فوائد ورزشهای جمعی در رشد اجتماعی و تامین بهداشت روانی کودکان ونوجوانان باعث تقویت حس همکاری و تعاون ، قدرت اراده وتصمیم گیری، ایجاد وتقویت قدرت ابتکار، از بین بردن روحیه بی تفاوتی و ایجاد انگیزه پیروزی، رعایت حقوق دیگران، اجتماعی نمودن ودرمان انزوا طلبی می شود.

با توجه به تعداد بالای مراکز آموزشی و دانش آموزان کمبود مربی به عنوان یکی از چالش های اصلی در تحقق افزایش ساعات درس تربیت بدنی عنوان می شود.

هم اکنون 140 هزار مدرسه در سطح کشور داریم وهر مدرسه نیازمند یک نیروی تمام وقت در بخش تربیت بدنی است. اما در حال حاضر 36 هزار مربی ومعاون پرورشی در مدارس مشغول به کارند که بر این اساس به 90 هزار مربی دیگر نیاز است. در حقیقت کمبود مربی به عنوان یکی از چالش های اصلی در تحقق افزایش ساعات درس تربیت بدنی عنوان می شود.

به نظر می رسد فقر حرکتی دانش آموزان و محدود بودن فضا امری است که در آموزش و پرورش به آن اذعان می شود. از همین روست که معاون تربیت بدنی این وزارتخانه تأکید می کند، که نیاز شدید دانش آموزان به جنب و جوش و فعالیت بدنی دلیلی بر جذب نیروهای متخصص تربیت بدنی است. این درحالی است که 26 هزار فارغ التحصیل دوره های کاردانی و کارشناسی تربیت بدنی در سطح کشور وجود دارند اما مجوز جذب آنان به عنوان معلم ورزش در مدارس داده نشده است.

سرانه فضای ورزشی برای دانش آموزان در سطح جهان بسیار اهمیت دارد و استانداردهای سرانه فضای ورزشی در کشورهای مختلف متفاوت و تا 8 متر مربع نیز اعلام شده است، اما براساس استانداردهای جهانی سرانه هر دانش آموز 4 متر مربع است که در حال حاضر 2.5 متر سرانه ورزشی دانش آموزان ایرانی با استانداردهای‌جهانی فاصله دارد.

این در حالی است که بر اساس استانداردهای تعریف‌شده حداقل سرانه حیاط مدرسه به ازای هر دانش‌آموز 33سانتی‌متر لحاظ شده است طبق مصوبه مجلس و استانداردهای فضای ورزشی، برای یک سالن ورزشی در محیط مدارس، 19 در 28 سانتی‌متر فضا لحاظ شده است این در حالی است که مطابق استاندارد فضای یک سالن فوتسال در خارج از مدارس نیز 20 در 40 سانتی‌متر تعریف‌ شده است.

کمبود معلم ورزش متخصص در مدارس استان قم

در زمینه کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی برخی از دانش آموزان و دبیران اعلام نارضایتی کردند و اعلام کردند: با جذب نیروهای متخصص و کارآمد می توان فعالیت ورزشی موثرتری در مدارس انجام داد.

مبینا رادمهر یکی از دانش آموزان منطقه دو استان قم گفت: با توجه به سنگینی دروس، درس ورزش یکی از واحدهای درسی است که نشاط را برای دانش آموزان به همراه می آورد و با ورزش ذهن دانش آموزان برای یادگیری آماده تر می شود.

وی خاطر نشان کرد: برخی معلمان به دلیل کهولت سن و بی حوصلگی نمی تواننددر این زمینه دانش آموزان را هدایت کنند و آموزش های لازم را به آنها بدهند و ساعات ورزش تنها به عنوان ساعت بیکاری محسوب می شود که دانش آموزان در آن ساعت به بازی می پردازند.

وی تاکید کرد: گاها برخی از آموزش ها نیز به صورت غیراصولی به دانش آموزان ارائه می شود و باعث مشکلاتی برای دانش آموزان می شود.

یکی از معلمین ورزش استان قم در مقطع ابتدایی گفت: آموزش و پرورش سعی دارد هر درسی را به صورت تخصصی تر برای دانش آموزان برگزار کرده و آموزش دهد ولی این امر در مورد درس ورزش رعایت نمی شود.

سمیه افشاری کمبود نیروی تحصیلکرده در این رشته را از علل وعضعیت نه چندان مناسب درس ورزش در مدارس عنوان کرد و افزود: در مدارس به ویژه در مقاطع ابتدایی معلمان ورزش به شناسایی توانمندی های ورزشی دانش آموزان می پردازند تا با پیگیری آن و در حین تحصیل بتوانند یک رشته ورزشی را به صورت تخصصی دنبال کنند.

وی اضافه کرد: باید زمینه جذب نیروهای متخصص امر ورزش در آموزش و پرورش فراهم شود تا علاوه بر استخدام نیروی های آموزش دیده در این زمینه مشکلات دانش آموزان و مدارس نیز حل شود.

معلمان متخصص مانع آسیب رسیدن به دانش آموزان در حین ورزش می شوند

مدیرگروه پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان قم درگفت و گو با ایمان با تاکید بر اهمیت عادت کودکان به فعالیت بدنی گفت: جلوگیری از فعالیت هایی؛ مانند، تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای که در صورت افراط و زیاده روی می توانند مضر باشند.

دکتر محمد نیکپور افزود: فعالیت بدنی کودکان موجب جلوگیری از اضافه وزن شود که خود می تواند عامل مشکلات زیادی مانند بیماری های متابولیک مانند دیابت نوع دوم، اختلالات استخوانی؛ همچون، پوکی استخوان و بسته شدن زودهنگام صفحات رشد که می تواند باعث کاهش رشد استخوانی شود و کاهش اعتماد به نفس و اختلالات خلقی همچون افسردگی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد زمینه های مناسب برای ورزش و فعالیت های کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: باید به درس ورزش و معلمین ورزش در همه مقاطع تحصیلی بیش از پیش توجه کرد تا نسل آینده نسلی سالم و به دوره از بیماری های مختلف باشد چراکه ورزش و فعالیت در کودکی تا حد زیادی فرد را از جلوگیری به بیماری های قلبی و دیابتی مصون نگاه می دارد.

به گفته وی اماکن مناسب، امنیت مناسب فضای ورزشی، بازدید مناسب و مکرر اماکن ورزشی کودکان، پوشش مناسب لازم جهت فعالیت ها در این زمینه امری ضروری است.

وی یادآور شد: همچنین زمینه های مناسب آموزشی برای کودکان ( هم آموزش توسط کودکان بزرگتر و هم توسط مربیان دوره دیده) باید ایجاد شود.

نیکپور ادامه داد: باید به تفاوت های بین ظرفیت های کودکان و دقت داشته باشیم که از هر کودکی نباید هر ورزش و توانمندی را انتظار داشته باشیم.

وی در تکمیل صحبت های خود گفت: ورزش در مدارس مقوله بسیار مهم و موثری است چراکه معلم متخصص در امر ورزش می تواند بسترساز ادامه فعالیت ورزشی دانش آموزان در جوانی و بزرگسالی باشد چراکه معلم دارای تجربه و متخصص استعداد هر دانش آموز در هر یک از زمینه های ورزشی را شناسایی کرده و از آسیب رسیدن به آنها در حین ورزش جلوگیری می کند.

کمبود 50 معلم تربیت بدنی در سطح مدارس استان قم

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در گفت و گو با روزنامه ایمان از کمبود 50 معلم تربیت بدنی در سطح مدارس این استان خبر داد و گفت: در حقیقت هزار ساعت کمبود معلم تربیت بدنی در مدارس قم وجود دارد.

محسن رمضان بیگی در این زمینه با اشاره به اینکه کمبود معلم تربیت بدنی در سطح کشور وجود دارد، افزود: کمبود معلم در رشته های مختلف در کشور وجود دارد که این مشکل در درس تربیت بدنی مسئله حادتری است و به تبع آن در استان ها نیز این کمبود نیرو کاملا مشهود است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه درس تربیت بدنی مانند سایر دروس رسمی آموزش و پرورش در جدول برنامه درسی دانش آموزان گنجانده شده ولی کمبود نیرو و معلم متخصص در این زمینه کار را برای مدیران و مسئولان مربوطه مشکل ساخته است.

وی تصریح کرد: اگر ظرفیت داشتن معلم و نیرو متخصص به اندازه کافی وجود داشته باشد معلمین بر اساس تخصص خود بکار گرفته می شوند و دیگر یک معلم به تدریس چند درس مختلف نمی پردازد که با این روش سطح یادگیری دروس و مهارت آموزی به دانش آموزان کاهش می یابد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلمین در سه سطح ابتدایی، متوسطه اول و دوم ساماندهی می شوند، ادامه داد: یک عده آموزگار درس تربیت بدنی هستند که برای دوره های ابتدایی تربیت می شوند که البته دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم درس تربیت بدنی خود را همراه با معلم ثابت خود، آموزش می بینند.

رمضان بیگی افزود: دیگر معلمان تربیت بدنی نیز برای دیگر دوره های تحصیلی به کار گرفته می شوند.

وی با اشاره به این واقعیت علمی که دروس و برنامه های درسی هر دوره تحصیلی با توجه به سن و جنسیت کودکان هدف گذاری می شود، بیان کرد: در هر دوره سنی و تحصیلی مهارت های مخصوص آن دوره به دانش آموزان آموزش داده می شود که نبود معلم متخصص در هر رشته آموزش و پرورش را در نیل به این هدف جهت رشد فرزندان توانمند برای فردای کشور را محقق نخواهد ساخت.

وی تعداد کد واحدهای تحصیلی و مراکز آموزشی شامل مدارس دولتی و غیردولتی را در سال تحصیلی 97-96 ، یک هزار و 400 واحد اعلام کرد و گفت: 245 هزار دانش آموز در این واحدهای آموزشی مشغول تحصیل هستند که این تعداد نسبت به سال گذشته 6 هزار نفر دانش آموز افزایش ورودی داشته است.

رمضان بیگی یادآور شد: با توجه به این افزایش ورودی دانش آموز تعداد معلمین تربیت بدنی هیچ افزایشی نداشته است و 522 معلم تربیت بدنی در سطح مدارس قم فعال هستند.

وی تصریح کرد: در دوره متوسطه بیشتر از 10 معلم تربیت بدنی کمبود نیرو داریم که برای جبران این کمبود از طریق اضافه کاری معلمین ورزش در این پایه های تحصیلی اقدام شده است.

وی عنوان کرد: مشکل در پایه های ابتدایی حادتر می شود که برای این امر اولویت برای آموزگاران پایه چهارم، پنجم و ششم درنظر گرفته شده و برای سه پایه اول از همان معلم دانش آموزان برای ساعات ورزش آنان استفاده می شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار