روزنامه شاخه سبز در شماره روز دوشنبه 22 بهمن ماه مطلبی با عنوان «جان محیط زیست قم در خطر است/ تالاب های بی آب * شهر بی بارش» را به قلم سید علی محمدی منتشر کرد.
کد خبر: ۵۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 14 November 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: تالاب، یک عنوان محیط زیستی است و در اطراف قم چندین تالاب مهم وجود دارد. تالاب مره، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان، تالاب بهشت معصومه ،دریاچه نمک، تالاب غدیر و تالاب گنبد نمکی از جمله های قم محسوب می شوند. در آزاد راه حرم – حرم به برکت بارش های کمی که در سال انجام میشود نمونه های کوچک آن را می توان مشاهده نمود.

اما این چند چاله را نمیتوان تالاب نامید. تالاب وقتی زنده است پر است از گونه های مختلف پرندگان و جانداران زیبا که با از بین رفتن تالابها این مخلوقات خدا هم از بین خواهند رفت یا به جای دیگری مهاجرت خواهند کرد. اما در شهری که سالانه پذیرای میلیونها زائر از شهرها و کشورهای مختلف است و نیاز به منابع فراوان و سر ریز آبی دارد، کاهش باران و دیگر نزولات آسمانی، یک خطر محسوب نمیشود بلکه 'یک تهدید برای سلامت' شهر و استانمان به حساب می آید. 

نتیجه مستقیم کاهش نزولات آسمانی، خشک شدن این ذخیره گاههای آبی و خشک شدن آنها نتیجه مستقیمش وزش مستمر ریزگرد بخصوص در منطقه ی کم درخت پردیسان است.

بیشتر سرفه های فرزندان این منطقه و افزایش استفاده از بخور سرد و گرم در خانه های این منطقه نشان از کاهش محسوس و خطر دار 'رطوبت' در آن ناحیه از شهر است. اگر اقدامات اورژانسی (محیط زیستی) در این خصوص به طور جدی آغاز نشده و استمرار نیابد به زودی باید شاهد مرگ باشیم. بله!!! مرگ قم. 

استان-شهری در میان کویر که از نظر جمعیتی کلانشهر است ولی به مقدار لازم و کافی :: درخت ندارد :: چون آب ندارد * ریزگرد دارد :: چون تالاب و منابع آبی لازم را ندارد * بیماری در آن زیاد است :: چون به مقدار کافی رطوبت هوا ندارد. برای آب و هوای قم نگرانم. اگر شما هم نگرانید لطفا دستروی دست نگذارید. برخیزید و یا علی بگویید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار