مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان قم مستعد آلودگی و ریزگرد بوده که از این‌بین ۱۱۰ هزار هکتار در کانون بحران قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۲۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸ 12 November 2017
به گزارش تابناک قم، تورج همتی در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم که در امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: افزایش بارگذاری جمعیتی و آلودگی‌های ناشی از آن صدمات فراوانی را بر پیکره محیط‌زیست وارد کرده است.

وی افزود: در حوزه جمعیتی آشفتگی‌های فراوانی وجود دارد که سبب متأثر شدن منفی محیط‌زیست شده و آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیری را هم به این بخش از حیات زیستی بشر وارد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم کم‌آبی را مشکل و معضلی بزرگ برای استان قم دانست و گفت: مشکل کمبود در استان قم ذاتی اقلیم موجود در این منطقه بوده اما حقیقت این است که مشکل اصلی در این زمینه مدیریت اشتباه منابع آبی است چرا که حکم‌رانی در این قسمت دارای مشکل بوده و مشارکت‌های مردمی نیز اندک است و از نیروهای متخصص و صاحب‌فکر و اندیشه نیز استفاده‌ای نشده است.

همتی تصریح کرد: رویکرد موجود در زمینهٔ آب بیمارگونه و اسراف‌گرایانه است و ادامه روند کنونی می‌تواند نسل‌های آینده را با چالش‌های غیر قابل‌حل مواجه سازد همچنین یکی از آثار رویکرد بیمارگونه مدیریت منابع آبی فرونشست دشت‌های کشور بوده که همواره بر میزان آن‌ها افزوده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اهمیت توسعه انسانی و اخلاقی تأکید کرد: یکی از نکات اصلی در مشکلات آبی درک نادرست و اشتباه از مفهوم توسعه است که باید اصلاح شود.

همتی ادامه داد: توسعه و گسترش سکونتگاه‌های شهری نیز باید بر مبنای نقشه راه استان عملیاتی شود تا شاهد خیل امکانات و خدمات متناسب شهری باشیم و از طرفی نیز با مشکلات و معضلات زیست‌محیطی ناشی از عدم توجه به اقلیم و شرایط شهر مواجه نشویم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم تأکید کرد: محیط‌زیست ترمز صنعت و توسعه نیست اما اقتصاد صنعتی نیز باید اقتصادی زیست محور باشد و واحدهای صنعتی و صاحبان صنایع به مسئولیت اجتماعی و انسانی خود در قبال حفظ ایمنی و سلامت جامعه و محیط‌زیست پایبند و معتقد باشند.

وی بابیان 4 چالش مهم واصلی شهر قم ابراز کرد: ریزگردها، عدم تخصیص حقابه دریاچه نمک، مدیریت پسماند و مقابله با آلودگی هوا 4 معضل و مشکل شهر قم بوده که در زمینهٔ آلودگی هوا شاه‌راه مواصلاتی بودن استان قم یکی از دلایل مؤثر است که به نظر می‌رسد به همین مقدار نیز باید سرانه فضای سبز استان افزایش پیدا کند.

همتی تأکید کرد: 400 هزار هکتار از بیابان‌های استان قم مستعد آلودگی و ریزگرد است که از این‌بین 110 هزار هکتار در کانون بحران قرار گرفته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار