مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان قم:
مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان قم گفت: حاشیه‌نشینی شهری و صنعتی، آلودگی هسته مرکزی شهر به واسطه تردد وسایط نقلیه، مشکل حقابه دریاچه نمک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مهم‌ترین معضلات شهری قم است.
کد خبر: ۵۲۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹ 12 November 2017
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم که در سالن جلسات امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات و معضلات زیست‌محیطی قم باید با روندی که وجود دارد ادامه پیدا کند تا از اشاعه آن جلوگیری شود.

وی با بیان اهمیت نظارت و پایش واحدهای صنعتی و آلاینده افزود: شهر قم علی‌رغم کوچکی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی مختلف و فراوانی را در خود جای‌داده که یکی از عوامل مهم و اصلی آلودگی هوا نیز از همین صنایع نشأت گرفته که در طول سال‌های اخیر نظارت و پایش بر شهرک‌های صنعتی قم دو برابر شده است.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قم با انتقاد از ورود بی‌رویه و مستمر آلاینده‌های صنعتی به آسمان شهر قم گفت: باوجود تمام مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود داشت موفق شدیم روند ورود آلاینده‌های صنعتی به فضای شهر قم را به میزان 90 درصد کاهش دهیم که گامی مهم و قابل‌توجهی است.

دانیالی با انتقاد از تبدیل‌شدن استان قم به بار اندازی برای بازیافت و تخلیه صنایع سنگین و سربی در کشور تصریح کرد: تقزیبا دو برابر سایر شهرها و استان‌های کشور واحدهای مرتبط با صنایع سرب و باتری در قم وجود دارد که نقش عمده و مؤثری را نیز در افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی بر عهده‌دارند که در این زمینه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد کاهش 70 درصدی واردات صنایع سرب و باتری به استان قم در سال‌های اخیر شده است.

وی با بیان مشکلات و معضلات حوزه دریاچه نمک و آثار زیست‌محیطی ناشی از آن عنوان کرد: در تخصیص حقابه این دریاچه نباید مسئولان هیچ تأمل و تعللی به خرج دهند چرا که اگر روند کنونی این دریاچه ادامه پیدا کند به‌زودی آثار سوء و ویرانگر ناشی از آن دامن بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران را خواهد گرفت و نسل‌های آینده را نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد کرد.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قم مدیریت پسماند را یکی از چالش‌های مهم استان قم دانست و ابراز کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست قم در مسئله مدیریت پسماند ورود مؤثر و قابل‌توجهی کرده که نتیجه آن نیز کاهش چشمگیر پسماندها به‌ویژه در بخش پزشکی بوده است.

دانیالی جلوگیری از استقرار نیروگاه سیکل ترکیبی را یکی از موفق‌ترین و ارزشمندترین اقدامات سازمان محیط‌زیست استان قم در دوران تصدی‌گری خود دانست و افزود: یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین عوامل آلودگی در شهر قم وجود نیروگاه سیکل ترکیبی موجود بوده که به‌ویژه شهر پردیسان را مورد تأثیرات سوء خود قرار داده و جلوگیری از استقرار نیروگاه سیکل ترکیبی جدید و جایگزینی آن با نیروگاه‌های خورشیدی نیز اقدامی ارزنده و باارزشی بوده که در استان قم انجام‌گرفته است.

وی با بیان برخی ویژگی‌های مهم و قابل‌توجه استان قم تأکید کرد: 10 درصد از اقلیم استان قم مورد نظارت و پایش مستمر قرار دارد و 10 درصد اقلیم قم نیز تالابی بوده همچنین 10درصد از اقلیم استان قم نیز حفاظت‌شده که از این منظر در کشور کم‌نظیر است.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قم ادامه داد: ریزگردها و تجهیز امکانات محیط‌بانی نیز در سال‌های اخیر بیشتر شده همچنین حقوق و مزایایی محیط‌بانان قم نیز در کشور با تلاش‌های فراوان بیشترین در کشور است.

وی تأکید کرد: در حوزه آموزش هم جا برای کار بسیار است و در این زمینه نیز مجموعه‌ای پژوهشی در قم ایجادشده همچنین همایش ملی تقدیر از محیط‌بانان کشور نیز برای نخستین در شهر قم برگزار شد که بسیار ضروری به نظر می‌رسید.

دانیالی با بیان مهم‌ترین زمینه‌های توسعه و پیشرفت شهر قم گفت : بزرگ‌ترین میراث قابل‌تأمل برای قم، مبحث طبیعت‌گردی طبیعی و فرهنگی است که در این زمینه نیز 2 جلد کتاب تدوین و منتشرشده است.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قم با بیان برخی مشکلات و چالش‌های استان قم افزود: حاشیه‌نشینی شهری و صنعتی، آلودگی هسته مرکزی شهر به‌واسطه تردد وسایط نقلیه، مشکل حقابه دریاچه نمک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مهمترین معضلات شهری قم است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار