به گزارش تابناک قم، علیرضا قاری قرآن در بازدید اعضای شورای شهر از پروژههای عمرانی، با اشاره به اینکه قطار شهری قم در حال حاضر در دو محور خط A و B درحال ساخت است، اظهار کرد: در سال 87 دو خط A و B قطار شهری قم مصوبه شورای عالی ترافیک را کسب میکند که خط A شامل 14 ایستگاه از قلعه کامکار تا مسجد جمکران با مسافتی بیش از 14 کیلومتر و خط B نیز از فرهنگیان تا پردیسان است.
وی با بیان اینکه یکی از معایب مونوریل قرار گرفتن در مناطق کم جمعیت و کم مسافر شهر است، عنوان کرد: خط B مترو نسبت به خط A دارای اولویت بیشتری است و همچنین نقطه شروع خط B نیز باید از منطقه پردیسان به سمت مرکز شهر انجام شود ولی به دلیل ایجاد خط مونوریل در مسیر خط B قطار شهری ابتدا خط A مترو درحال ساخت است.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم افزود: در سال 94 این پروژه 11 درصد پیشرفت داشته است و علت اصلی این تاخیر در ساخت افزایش قیمتها و تحریم دستگاه حفاری بوده است و به مدت پنج ماه نیز این پروژه به طور کامل متوقف بوده است.
وی با اشاره به اینکه دولت و شهرداری باید برای تامین منابع پروژه اقدام کنند، مطرح کرد: ایستگاه شهید مطهری و قلعه کامکار از نظر اجرایی شرایط مناسب تری دارند و پروژه قطار شهری در چهار ایستگاه مرکزی میدان کشاورز، سوم خرداد، معصومیه و میدان سعیدی به صورت زیرزمینی و با امنیت بسیار کمتری درحال اجرا است.
قاری قرآن با بیان اینکه در نظر داریم در افق سال 98 از یک فاز متروی استان قم بهرهبرداری کنیم، خاطرنشان کرد: با هم مسیر شدن خط B مترو و منوریل اجرای پروژه خط B مترو با تردیدهایی مواجه شد ولی طی رایزنیهایی که انجام شده است توانستیم خط B مترو را با اعتبار فاینانس بالغ بر دو هزار میلیارد تومان از پردیسان تا سه راه بازار مصوب کنیم.