مدیرکل بهزیستی قم گفت: 22 هزار معلول و سالمند در این استان زندگی می کنند که حدود 10 درصد جمعیت قم را تشکیل می دهند.
کد خبر: ۵۰۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 15 October 2017
به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه در آستانه 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید در آیین رونمایی از 10 عنوان کتاب بریل در کتابخانه آیت الله خامنه ای قم اظهار داشت: از این تعداد معلول، حدود 2 هزار و 500 تن را نابینا، چهار هزار و 600 تن را ناشنوا، چهار هزار معلول ذهنی، 400 تن ضایع نخایی وبقیه معلولان جسمی و حرکتی را تشکیل می دهند.

وی افزود: شدیدترین نوع معلولیت در درجه اول ناشنوایی و در مرحله بعد نابینایی است.

وی با اشاره به روز جهانی عصای سفید گفت: باید بازنگری در حوزه خدمات رسانی به نابینایان صورت بگیرد این روز هشداری برای مسئولان استانی است تا نسبت به معلولان و ارائه خدمات به این قشر احساس وظیفه کنند.

سلییقیه تاکید کرد: نگاه ما به معلولان باید شهروندی باشد چرا که در این جامعه زندگی می کند عوارض و مالیات پرداخت می کنند از این رو باید از همه امکانات بهره مند شوند.

وی بر مناسب سازی برای حضور معلولان در جامعه تاکید کرد و گفت: یک فرد معلول و نابینا باید بتواند از مراکز اجتماعی و خدماتی استفاده کند در حال حاضر اقداماتی در خصوص مناسب سازی صورت گرفته است که برای رسیده به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: در پیاده رو ها مسیر نابینایان در بخش هایی از شهر صورت گرفته ولی در همه خیابان های استان انجام نشده است ضمن این که نصب دستگاه های خودپرداز به گونه ای است که معلولان نمی توانند از امکانات آن استفاده کنند.

سلیقه با بیان این که 10 درصد بودجه باید برای معلولان اختصاص یابد گفت: همه نهادها باید برای رفت و آمد معلولان در جامعه و دریافت خدمات اقدام کنند و در برنامه ریزی ها وجود معلولان، سالخوردگان و ناتوانان جسمی باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به مشکلات معلولان است گفت: این مرکز با همکاری دستگاههای دیگر می تواند موانع حضور معلولان در جامعه را رفع کند از این رو باید کاری کرد که معلول از خانه بیرون بیاید و در جامعه حضور پیدا کند.

وی افزود: بهزیستی در حد توان امکان حضور معلولان در دانشگاه ها را با پرداخت شهریه، افزایش مستمری و تسهیلات را فراهم کرده است، با نگاهی که دولت و مجلس به معلولان دارد امیدواریم در سنوات آینده وضعیت بهتری برای این قشر داشته باشیم.

سلیقه بر پیشگیری از معلولیت ها تاکید کرد و گفت: 50 درصد معلولیت های قابل پیشگیری است که در کشورهای توسعه یافته با برنامه های مختلف انجام می شود.
وی اضافه کرد: هفت مرکز مشاوره ژنتیک در قم راه اندازی شده است که کل هزینه مشاوره ها برای جلوگیری از تولد معلول پرداخته می شود.

سلیقه، با اشاره به طرح غربالگری تنبلی چشم گفت: سال گذشته این طرح برای کودکان در رده سنی بین سه تا 6 اجرا شد و 64 هزار تن مورد غربالگری قرار گرفتند که 300 تن شناسایی شدند، امسال نیز آبان ماه اجرا می شود.

وی گفت: 18 هزار تن در طرح غربالگری شنوایی سال گذشته نیز شرکت کردند که از این تعداد 40 نوزاد مبتلا به ناشنوایی شناسایی و درمان شدند.

وی تاکید کرد: قدم های خوبی در حوزه پیشگیری صورت گرفته است که با همکاری دستگاه ها شاهد توسعه یافتگی پیشگری در جامعه باشیم.

سلیقه از فعالیت کانون نابینایان و بخش کتاب بریل کتابخانه آیت الله خامنه ای با فعالیت نابینایان تقدیر کرد.

در این مراسم ضمن تجلیل از فعالان حوزه نابینایان، از سوی بهزیستی قم کمک هزینه اعزام پنج زوج به مشهد مقدس نیز اعطا شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار