همزمان با روز جهانی عصای سفید؛
همزمان با روز جهانی عصای سفید مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل در قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 15 October 2017
به گزارش تابناک قم، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قم در مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب بریل که در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد، به مشکلات معلولان در جامعه اشاره کرد و گفت: زندگی افراد معلول با شرایط موجود جامعه مشکلات بسیاری را برای آن‌ها فراهم کرده است و به همین منظور باید سایر افراد این دشواری‌ها را کاهش دهند.

حجت الاسلام عطاء الله جباری بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و مردم در ایجاد وضعیت بهتری برای زندگی معلولان تأکید کرد و گفت: بهزیستی تنها نهاد مسئول در خدمت‌رسانی به معلولان نیست و همه افراد و نهادها وظیفه دارد که به نوبه خود این مشکلات را به حداقل برسانند.

وی نیاز به مطالعه نابینایان را مورد اشاره قرار داد و گفت: به طور مثال در تأمین نیاز نابینایان به منابع مطالعانی کتابخانه آیت الله خامنه‌ای به خوبی ورود کرده است و با تولید کتاب‌های بریل دسترسی نابینایان به کتاب‌ها را تسهیل کرده است.

لزوم توجه جامعه به توانایی‌های نابینایان

مدیرعامل جامعه نابینایان قم نیز در این مراسم، بر توانایی‌های بی‌شمار نابینایان تأکید و اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی عصای سفید همایش‌ها و برنامه‌هایی مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود که گوشه‌ای از توانمندی‌های نابینایان در آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

منصور رضوانی بر لزوم توجه جامعه به این توانایی‌ها تأکید کرد و افزود: امروز تا حدودی این آگاهی‌ها در حال شکل‌گیری است و باید مسئولان هم همکاری‌های لازم را داشته باشند تا زمینه حضور هر چه بیشتر آن‌ها در جامعه فراهم شود.

وی بخشی از این توانایی‌ها را بالقوه و بخشی را حاصل کشف و بارور کردن استعدادهای آنان برشمرد و تصریح کرد: همه افراد باید به یک میزان از حق زندگی و بهره‌مندی از خدمات مختلف بهره‌مند شوند همان‌طور که در قانون و اسلام به عدالت بین مردم جامعه تأکید شده است نابینایان و سایر معلولان هم حق دارند به عدالت از حقوق بدیهی و ابتدایی خود در جامعه بهره‌مند شوند.

اشتغال از مهم‌ترین مشکلات نابینایان است

مدیرعامل جامعه نابینایان قم بر به وجود آوردن زمینه‌های استقلال نابینایان نیز تأکید کرد و افزود: اشتغال از جمله مهم‌ترین مشکلات نابینایان است که معمولاً کارفرمایان و ادارات و سازمان‌ها از به کارگیری آن‌ها اجتناب می‌کنند این در حالی است که هزینه‌های زندگی بسیار بالایی دارند اما از حداقل حقوق هم برخوردار نیستند.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت‌ها خود در بسیاری از مواقع عامل پیشرفت بوده است، تصریح کرد: جامعه نابینایان قم به دنبال این است که با رایزنی و جلسات مختلف با مسئولان استان زمینه‌های احقاق حقوق این افراد را فراهم کند.

رضوانی از ازدواج، اشتغال و تحصیل به عنوان اصلی‌ترین نیازهای این قشر یاد کرد و گفت: برای ایجاد زمینه‌های تحقق این نیازهای اصلی از ظرفیت‌های خیران استان هم استفاده خواهیم کرد.

وی وضعیت نابینایان را نیازمند اقدام و برنامه‌ریزی فوری دانست و تصریح کرد: بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان باید فراتر از ظرفیت‌های قانونی برای بهبود زندگی و وضعیت نابینایان ورود کند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار