مدیرکل هواشناسی:
مدیرکل هواشناسی قم با اشاره به اینکه استان نیاز جدی و مبرم به احداث مرکز تحقیقات هواشناسی دارد، گفت: این مرکز برای تکمیل و بهره برداری،در انتظار اعتبار و نگاه ویژه مسئولان است وامیدواریم تا پایان سال 96 به پایان برسد.
کد خبر: ۵۰۷۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 14 October 2017
به گزارش تابناک قم، یحیی زارع در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم افزود: پروژه احداث مرکز تحقیقات هواشناسی قم در سال 1393آغاز و با وجود مشکلات اعتباری و عدم تخصیص بودجه کافی، اکنون 65درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های هواشناسی، علمی و تخصصی و حرفه ای است ،گفت: رمز توسعه پایدار هر منطقه، شهر، استان و کشور اطلاعات دقیق هواشناسی است.

زارع خاطرنشان کرد: تاکنون 43 بلای طبیعی در جهان شناخته شده که 34 مورد از آنها در ایران مشاهده شده که از این میزان 18 مورد آن نیز در قم تجربه شده است. سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان، برف و کولاک، سرمازدگی و گردو خاک از شایعه ترین این بلاهای طبیعی می باشد.

وی ادامه داد: قم تنها استانی است که از سال 95 با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان هواشناسی مجهز به سامانه هشدار سیل و سیلاب شهری شده است و 50 نقطه در استان مجهز به ایستگاه های خودکار بارانسنجی است.

زارع خاطرنشان کرد: در اردبیهشت ماه امسال با وجودی که استان های مختلف درگیر سیل و طوفان بودند، قم سیل را بدون هیچگونه خسارت جانی و کمترین خسارت مالی پشت سرگذاشت.

وی اظهار داشت: دستاورد دیگر هواشناسی قم در سه سال اخیر، اجرای سامانه 'تهک' یا توسعه هواشناسی کاربردی با همکاری هواشناسی و جهاد کشاورزی با هدف بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و دامی می باشد.

زارع تصریح کرد: اطلاعات سودمندی از طرف سازمان هواشناسی در مورد محصولات قابل کشت در استان، مناسبت ترین زمان برداشت و اطلاعاتی در مورد زمان مناسب برای سم پاشی و کوددهی از طریق سامانه 1559 در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه ها و راه اندازی کسب و کار اقتصادی، در نظر گرفتن داده های هواشناسی، یک ضرورت است، گفت: این اقدام علاوه بر جلوگیری از موازی کاری، به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری منجر خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار