کد خبر: ۵۰۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲ 10 October 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 17 مهرماه در ستون گزارش مطلبی با عنوان«احیای جسم بی جان روان درمانی در قم » را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: سختی و رنج اورژانس روانشناسی را شاید بتوان به مراتب رنج آور تر از بیماری های جسمی برشمرد اما چیزی که به نظر می رسد این است که درمان در حوزه بیماری های روانی و ایجاد زیرساخت های درمانی در این حوزه در نظر دستگاه بهداشت و درمان از اولویت برخوردار نبوده است در استان قم هم ضعف زیرساخت ها در حوزه درمان روانپزشکی تا قبل از اجرای طرح تحول بسیار مشهود بود.

با اجرای طرح تحول نظام سلامت و در راستان توسعه زیرساخت های عقب مانده درمانی در استان قم حوزه درمان اعصاب و روان هم در قم تکانی خورد، به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت استان قم تنها از 45 تخت روانپزشکی بهره مند بود واورژانس روانپزشکی هم در سطح استان فعال نبود.

فقدان اورژانس روانشناسی از جمله مهم ترین کمبود هایی بود که در زمینه درمان اعصاب و روان استان وجود داشت که درابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفت، به گفته محمد رضا مظفری عملیات بازسازی بخشی از ساختمان مرکز بیماری های اعصاب و روان قم برای ایجاد اورژانس روان پزشکی از سال 90 آغاز شد و در نهایت در خردادماه 93 بخش اورژانس روانپزشکی با15 تخت آغاز به کار کرد.

این مرکز در مساحت تقریبی 255 متر مربع با بهره جویی از 11 نفر کادر درمانی و با هزینه 340 میلیون تومانی در حالی حالا بیش از 3 سال است فعالیت می کند که هنوز نیاز درمانی روانپزشکی در قم راه درازی دارد، بخش 31 تخت خوابی روانپزشکی زنان نیز که دی ماه سال گذشته در بیمارستان نکویی افتتاح شد به دلیل عدم تامین نیروی انسانی کار خود را عملا آغاز نکرده بود.

به گفته مظفری این بخش نیاز به بازسازی هایی داشت که فعلا به صورت موقت تعطیل است و تا هفته آینده بخش مردان روانپزشکی بیمارستان فرقانی هم شروع به کار می کند و در حقیقت 62 تخت به تخت های روانپزشکی اضافه می شود که با 15 تخت اورژانس که سال 93 اضافه شدند در واقع 77 تخت تا کنون به بخش درمان روان استان اضافه شده اند.

ضعف زیرساخت های درمان کودکان در حوزه روانپزشکی نیز همانند سایر حوزه ها وجود دارد، فقدان مرکز تخصصی روان درمانی اطفال از جمله نیازهای استان است، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اما در این رابطه خبرهای خوبی دارد، به گفته وی بخش روانپزشکی اطفال که از جمله مطالبات مسئولان از دانشگاه علوم پزشکی بوده است با ظرفیت 12 تا 14 تخت تا پاییزسال 96 به تخت های استان اضافه خواهد شد.

با این تفاسیر و در صورت تحقق وعده ها آن طور که مظفری گفته است 45 تخت قبل از طرح تحول تا پاییز امسال به 135 تخت افزایش پیدا خواهد کرد و این نشان از رشد نزدیک به 300 درصدی وافزایش تقریبا 3 برابر ظرفیت روان درمانی در قم دارد.

با این همه اما با توجه به اینکه بر اساس استانداردها 10 درصد تمام تخت های بیمارستان های هر شهر و استانی باید به تخت های روانپزشکی اختصاص داده شود و با توجه به جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری استان نیاز به 200 تخت روانپزشکی در استان قم وجود دارد که حتی در صورت تحقق 135 تخت روان در پاییز امسال هنوز در این بخش از استانداردها فاصله داشته شاهد کمبود 70 تخت هستیم.

تداخل و قرارگیری بیماران اعصاب و روان با سطوح و انواع مختلف بیماری از دیگر مشکلاتی است که درمرکز درمان اعصاب و روان مشاهده می شود که می توان روند درمانی این بیماران را با خلل مواجه کند، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اما می گوید با شروع به کار این بخش ها اولین اقدامی که می شود این است که بیماران سایکوتیک از بیماران نوروتیک جدا می شوند.

وی ادامه داد: بیماران سایکوتیک معمولا بی قرار و پرخاشگر هستند که همجواری آنها با بیماران نوروتیک که مبتلا به اختلال های خلقی واضطرابی است متجانس نیست و لازم است که این تکفیک صورت بگیرد.

مظفری اعتیاد را هم از دیگر شاخصه های تفکیک بیماران برشمرد و گفت: یک بخش دیگر برای افرادی که علاوه بر اختلالات روانپزشکی دچار سو مصرف مواد هم هستند در نظر گرفته خواهدشد که این مریض هایی که در کنار بیماری اعصاب و روان دچار سو مصرف هستند از مریض هایی که تنها بیماری اعصاب و روان دارند جدا می شوند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار