معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم، گفت: طبق آخرین سرشماری در سال 95 در استان قم مشخص شد کمتر از 5 درصد از جمعیت قم، روستانشین هستند.
کد خبر: ۵۰۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 07 October 2017
به گزارش تابناک قم، مهندس ولی رحمانی با گرامیداشت 15 مهر روز روستا و عشایر عنوان کرد: تلاش های عمرانی زیادی در جهت حفظ جمعیت در روستاهای قم انجام گرفته است تا از مهاجرت های بی رویه به شهر و متروکه شدن روستاهای قم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین و اجرای طرح های عمرانی روستایی و طرح هادی از جمله وظایف این حوزه است، افزود: بیش از 300 روستا در قم وجود دارد که از این میان 209 آبادی دارای سکنه و در بین روستاهای دارای سکنه در قم 126 روستا بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار جمعیت دارد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم یادآور شد: در اجرای طرح هادی روستاهای دارای20 خانواره به بالا در اولویت قرار دارند.

به گفته رحمانی؛ به طور کلی برای 148 روستا در قم طرح هادی طراحی شده که در 128 روستا این طرح ها به طور کامل عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز برای 51 روستا مبلغ 8میلیارد و 800 میلیون تومان در قالب طرح هادی مصوب شده است و با اخذ موافقت نامه اجرای طرح های نیمه تمام روستایی آغاز می شود.

وی گفت: طرح هادی دارای افق 10 سال است و بعد از ده سال نیاز به بازنگری دارد در سال جاری 5 روستا مشمول این طرح می باشد که از منابع استانی جهت بازنگری طرح هادی در این 5 روستا اعتبار لازم گرفته شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم در مورد میزان اعتبار در طرح بازنگری بیان کرد: اعتبار هر روستا میان 19 تا 25 میلیون تومان است که طبق مساحت و جمعیت تعیین می شود به طور میانگین میانگین هر روستا 20 میلیون تومان اعتبار در این بخش دارد.

وی تصریح کرد: یکی از طرح های جدید در برنامه ششم توسعه،طرح توسعه منظومه های روستایی است که در سال جاری برای اولین بار انجام می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی روستاهای هر بخش مورد مطالعه قرار می گیرد و فضای روستاها و پتانسیل ها و ظرفیت ها طبق مشاغل و صنعت و معیشت و بهداشت و نیاز به امکانات بررسی می شود.

وی گفت: این مطالعات دقیق در واقع در جهت اتخاذ برنامه ریزی برای طرح های عمرانی در روستاها و همچنین ارتقای اشتغال می باشد که با امضاء تفاهم نامه با استاندار در سال جاری این طرح در قم عملیاتی خواهد شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم اضافه کرد: طرح بهسازی روستاهای دارای بافت با ارزش نیز یکی از طرح های مهم روستایی است و با طرح هادی متفاوت است این طرح در خصوص ابیانه است و همانند ابیانه به بدنه و کف و جداره سازه های روستایی می پردازد.

وی افزود: در قم دولت آباد نیزار در این طرح ملی مصوب شده که در برنامه ششم توسعه عملیاتی می شود در این روستا بافت های دارای ارزش بهسازی می گردد.

رحمانی عنوان کرد: طرح بعدی تهیه طرح هادی روستاهای هدف گردشگری است که در سال جاری با توجه به پتانسیل های گردشگری روستای طینوج در قم در این طرح ملی قرار دارد.

وی اظهار داشت: صدور سند یکی از فعالیت های مهم در جهت عمران و ماندگاری جمعیت های روستایی و شهری کوچک می باشد که در سال جاری 100 سند شهری زیر 5 هزار نفر همانند کهک و دستجرد و جعفریه و 450 سند روستایی صادر می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم خاطرنشان کرد: در سال 95 تعداد750 واحد روستایی استان قم از تسهیلات بنیاد مسکن بهره مند شدند و در سال جاری نیز 382 قطعه زمین به روستاییان فاقد زمین در جهت احداث مسکن، واگذار می شود.

وی یادآور شد: همچنین برای منازلی که به دلیل بلایای طبیعی دچار خسارت شده اند نیز تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 300 میلیون ریال برای شهرها و 200 میلیون ریال نیز برای روستاها در نظر گرفته شده است.

رحمانی اظهارکرد: در سال 95 یک هزار و 150 واحد مسکونی در شهرها و روستاهای قم از این تسهیلات بهره مند شده اند و در سال جاری نیز به 200 متقاضی پرداخت می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار