کد خبر: ۵۰۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶ 04 October 2017
به گزارش تابناک قم، صبح زود در حال رفتن به محل کار هستی و اغلب مسیری کار از میدان مطهری، اطراف حرم و خیابان صفائیه است در آن وقت از صبح اصلا فکرش را نمی کنی کسی حوصله بیرون آمدن از خانه را داشته باشد ناگهان در کوچه خلوتی صدای غریبی تو را فرا می خواند جا می خوری! به آرامی پشت سرت را نگاه می کنی میبینی فردی با ظاهری نه چندان شبیه متکدیان از تو تقاضای پول می کند و می گوید در راه مانده است.

دست در جیب می کنی1000تومان بدهی، ناراحت می شود که این مبلغ کم است، راهنمای اش می کنی اگر در راه مانده است به دفتر علما مراجعه کند حتما به وی برای رسیدن به شهر و دیارش کمک خواهند کرد، اما نمی پذیرد! و تو دیگر وقت نداری باید بروی.

در فکر و خیال آن مرد در راه مانده هستی که ناگهان زنی نوزاد به بغل جلوی تو را می گیرد و از تو تقاضای پول می کند، نگاهش می کنی نه جسم ضعیفی دارد و نه معلول است صورت آفتاب سوخته ای دارد که نشان از فعالیت چند ساله اش در همین کار و کاسبی را دارد! دلیل نمی بینی کمکش کنی از کنارش رد می شوی، عذاب وجدان داری بر می گردی کمکی هم به آن زن و نوزاد اش می کنی  به راهت ادامه میدهی.

گدایی نوین در قم

هنگام ظهر وقتی مرکز شهر بسیار شلوغتر از هنگام صبح است این متکدیان را بیشتر می بینی گاهی به ردیف در خیابان صفائیه نشسته اند، پیش از این متکدیان با لباس های کهنه و مندرس مشخص بودند اما این روزها دیگر از آن ظاهر سازی هم خبری نیست، بیشترشان می گویند گدا نیستند و احتیاج مالی و یا یک بیماری اعضای خانواده باعث شده از شما تقاضای کمک کنند و گاهی هم نسخه به دست جلوی شما را می گیرند.

در اطراف حرم حضرت معصومه (س) که شکل و شیوه گدایی ها هر روز جدیدتر می شود در حال حرکت در خیابان آستانه هستی ناگهان یک کتاب کوچک را به اجبار در دستت می گذارند و می گویند هدیه است و بعد دنبالت راه می افتند پس شما به من هدیه نمی دهید؟ این نوع تکدی گری را بیشتر کودکان 5تا8ساله انجام می دهد و خدا نکند که تو کتاب را بخری حالا چند نفری که به همین شیوه کاسبی می کنند توقع دارند از آنها هم همان کتاب را بخری.

شیوه دیگری تکدی گری که در قم مرسوم شده تکدی گری خانوادگی است که نه تنها در مرکز شهر بلکه در دیگر نقاط شهر هم مشاهده می شود، چندی پیش در یکی از خیابان های اصلی شهر در حال تردد بودم، زن و مردی با لباس ها معمولی در پیاده رو در حال حرکت بودند که مرا صدا زدند خانم! احساس کردم به دنبال آدرس هستند وقتی نزدیک شدم مرد همسرش را نشان داد که بیمار است و برای درمان از شهرستان به قم آمده اند و پول درمان هم ندارد، زن که گویا از این کار همسرش رضایت نداشت با شرمندگی صورتش سرخ شد و سرش را پایین انداخت لحظه خیلی بدی بود، خورد شدن یک انسان را از نزدیک دیدن اصلا احساس خوبی به انسان نمی دهد، از حرکت مرد در برابر همسرش حس بسیار بدی داشتم چون یک مرد کاملا سالم بود و می توانست کار کند و نیازی نبود که این چنین آبروی خود و همسرش را به حراج بگذارد.

علاوه بر حضور متکدیان مهاجر از دیگر شهرستان ها به قم متکدیان افغانستانی و پاکستانی و برخی کشورهای عربی نیزبه این معضل اجتماعی در قم  اضافه شده اند، کافی است روزهای پنج شنبه به قبرستان های قم مخصوصا قبرستان های داخل شهر سری بزنید تا این متکدیان خارجی که خود را در راه مانده معرفی می کنند مشاهده کنید که با فارسی دست و پا شکسته از شما تقاضای پول می کنند.

سو استفاده از احساسات دینی مردم قم

مشاهده همه این اتفاقات در طول چند روز برای یک شهروند قمی در حال تکرار شدن است و تلخی ماجرا آنجاست که این مسائل هیچکدام زیبنده شهر قم نیست، و بنابر آمار بیشتر این متکدی ها از شهرهای دیگر به قم سفر می کنند تا با توجه به وجه دینی و ایمانی مردم قم بتوانند کاسبی خوبی داشته باشند که در نهایت به چهره شهر مقدس قم آسیب می رساند.

در این زمینه چندی پیش  احمدرضا شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم از جمع‌آوری 930 متکدی از سطح شهر خبر داد و گفت: جمع‌آوری متکدیان در قالب اقدامات روزانه در دستور کار قرار دارد اکنون شهر قم از نظر شاخص کاهش متکدی در سطح شهر در مقایسه دیگر کلانشهرها در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی گفت: با توجه به اخذ دستوراتی از طریق سیستم‌هایی قضایی استان، طرح ویژه جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر آغاز شده است.

شفیعی با بیان اینکه سه طرح برای جمع‌آوری متکدیان در ایام تابستان تعریف شده است، گفت: با توجه به اینکه شهر قم زیارتی است و مسافران برای زیارت حرم کریمه اهل بیت(س) به قم مشرف می‌شوند منطقه هفت شهرداری و اطراف حرم حضرت معصومه(س) درباره بحث جمع‌آوری متکدیان در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه پنج در محدوده مسجد مقدس جمکران نیز از اولویت‌های دیگر است و جمع‌آوری متکدیان در تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر نیز صورت می‌گیرد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه 930 نفر متکدی از ابتدای سال تا 20 تیر امسال جمع‌آوری شدند گفت: از این تعداد 735 نفر مرد، 158 نفر زن و 37 نفر کودک هستند.

حالا سوال اینجاست بعد از اینکه این متکدیان از سطع شهر جمع آوری می شوند چه اتفاقی رخ میدهد و اینها به کجا منتقل می شوند و آیا باز هم به شهر بازگشته و به کار خود ادامه می دهند.

در این زمینه مریم علیشیری معاون امور اجتماعی بهزیستی قم اظهار داشت: بعد از این که متکدیان توسط شهرداری و نیروی انتظامی به بهزیستی ارجاع داده شدند، این افراد شناسایی می‌شوند و افرادی که نیازمند واقعی هستند مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی قرار می‌گیرند و مددکار بهزیستی هم با این خانواده‌ها ارتباط می‌گیرد و در مدت‌های زمانی مشخص از وضعیت این خانواده اطلاع حاصل می‌کند.

رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم می گوید: معمولا افراد متکدی که شهرداری جمع‌آوری می‌کند وضع مالی مناسبی دارند یا سابقه اعتیاد دارند یا توسط افراد سودجویی به تکدی‌گری گماشته شده‌اند و به هر نحوی کمک‌رسانی به این افراد ترویج یک رفتار نابهنجار و یک آسیب اجتماعی است. در خود قم موردی از متکدیان داشتیم که 9 میلیون تومان فقط پول نقد با خود به همراه داشت و کمک‌رسانی به این افراد بی‌عدالتی در حق نیازمندان واقعی است.

در نهایت هر چه هم به مردم گفته شود که به متکدیان کمک نکنید اما وجدان و ذات و طبیعتا انسانی مانع از این می شود که به این افراد کمک نکنند، پس بهترین کار را فقط مسئولین در برخورد و جمع آوری متکدیان می توانند انجام دهند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار