وجود ۱۱هزار پرونده تخریب در شهرداری قم
بازار و تیمچه کهنه و بافت های فرسوده قم امنیت لازم برای مواجهه با حوادث و بلایای گوناگون را ندارد. بیش از ۱۱ هزار پرونده تخریب در استان قم وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها مشکل ایستایی دارند و اگر بخواهیم به سمت تخریب برویم، بدون هماهنگی با دستگاه ها و ارگان ها امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۵۰۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷ 03 October 2017
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان نژاد در هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری تمام توان خود را برای برپایی باشکوه مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) به کار بست.

وی با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ‌سازی در حل معضلات شهری افزود: در مبحث سامان‌دهی مباحث شهری نباید تمام نگاه‌ها و هجمه‌ها به شهرداری معطوف شود، چراکه بعضی از مباحث مانند معضلات فرهنگی اصولاً کار نهادها و ارگان‌های متولی آن است که باید به‌درستی انجام شود.

شهردار قم گفت: شهرداری قم از برخوردهای سلبی با همشهریان به‌شدت آزرده‌خاطر است، ازاین‌رو باید ارگان‌های متولی امر با فرهنگ‌سازی مانند رسانه‌ها، صداوسیما و آموزش پرورش باید نسبت به این مشکل شهری همت مضاعف داشته باشند.

وی با تأکید بر عوامل مؤثر در توسعه پایدار تصریح کرد: شکل‌گیری و تداوم توسعه پایدار در یک شهر معلول تعامل و همکاری‌های تمام نهادها و دستگاه‌های یک جامعه است و شهرداری به‌تنهایی و بدون تعاملات سازنده دیگر ارگان‌ها نمی‌تواند توسعه‌ پایدار در شهر را ساماندهی و به سرانجام برساند.

سقائیان نژاد با انتقاد از نقاط ناایمنی فراوان در شهر ادامه داد: بسیاری از نقاط و قسمت‌های شهری ازنظر ایمنی در وضعیت کاملاً نامناسبی قرار دارند اما در بخشی از این حوزه‌ها اصولاً اجازه ورود شهرداری داده نمی‌شود ولی در صورت بروز مشکلات احتمالی همه آن را از  چشم شهرداری می‌بینند.

وی تأکید کرد: در مبحث ایمن‌سازی و مقابله با بحران‌ها تمام دستگاه‌ها از شهرداری انتظار ورود و حل مشکل دارند، درحالی‌که بعضی از این حوزه‌ها اصولاً جزء وظایف ذاتی شهرداری نیست، اما متأسفانه برای همین خدمات ایمنی  هیچ‌گونه بودجه و اعتباری برای شهرداری در نظر گرفته نمی‌شود درحالی‌که اجرای چنین طرح‌های مستلزم داشتن بودجه‌های سنگین است.

سقائیان نژاد با اشاره به اهمیت مباحث ایمنی سازی نقاط آسیب‌پذیر شهری عنوان کرد:  مباحث ایمن‌سازی و ساماندهی شهری فرآیندی چندمرحله‌ای است و شهرداری به وظایف ذاتی خود در این موارد کاملاً پایبند است، اما نهادهای دیگر نیز باید به تکالیف خود عمل کنند تا شاهد پیشبرد واقعی کارها در سطح شهر شد.

شهردار قم ادامه داد: بیش از 11 هزار پرونده تخریب در استان قم وجود دارد که 50 درصد آن‌ها مشکل ایستایی دارند.

وی با تأکید بر عدم ایمنی مناسب پاساژهای سطح شهر تصریح کرد:  شهرداری ازنظر حقوقی اقدامات قانونی خود را در این زمینه انجام داده و اخطارنامه‌های متوالی و پی‌درپی به این پاساژها  و بازارهای ناایمن شهر داده‌شده است، همچنین 30 اخطار از جانب شهرداری به مالک کارگاه چوب آتش‌گرفته در هفته گذشته داده‌شده بود که متأسفانه به هیچ‌کدام از آن‌ها توجه نکرده بودند.

شهردار قم بابیان لزوم تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های استان در مسیر توسعه و آبادانی شهر خاطرنشان کرد: قم تا رسیدن به شهر دارای ویژگی‌های توسعه پایدار فاصله زیادی دارد که جز با تعامل و همکاری تمام دستگاه‌ها نمی‌توان به آن مهم دست‌یافت.

اخطار به واحدهای مستعد بروز حادثه در قم 

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه با بیان این که با بازدیدهای میدانی صورت گرفته اخطارهای ضروری به واحدهای مستعد بروز حادثه در قم ارائه شده است، افزود: طی یک فرایند تعریف شده پس از ارائه اخطار به واحدهای صنفی غیر ایمن، رونوشتی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجمع امور صنفی، فرمانداری و نهادهای مرتبط با بحث های ایمنی ارائه می شود و اگر در مهلت تعیین شده در مورد ایمن نمودن مکان های مدنظر اقدامی صورت نگیرد، گزارش آن به دادستانی و مراجع قضایی تقدیم خواهد شد.

سید امیر سامع، همچنین تعداد واحدهای صنفی اقدام نموده برای ایمن سازی از زمان اخطار تاکنون را کمتر از 10 درصد ذکر کرد و افزود: ابلاغ ها و اخطارهای ارائه شده در اصلاح روش کنترل تاسیسات و انبارها بی تاثیر نبوده است، از این رو باید نسبت به آموزش و فرهنگ سازی حساسیت ها را بیشتر نموده تا به مرور وضعیت بهتری را داشته باشیم.

وی همچنین ضمن هشدار صریح و قاطع در خصوص نا امنی موجود در برخی مکان های قم بویژه بازار کهنه و محیط پیرامونی آن، انجام هر گونه اقدام برای تامین ایمنی این مکان را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع هر حادثه ای در بازار قم، به دلیل تراکم و نوع بافت آن و خطرهایی که وجود دارد، اقدام های عملیاتی لازم تقریبا امکان پذیر نیست و فقط باید نظاره گر باشیم و به همین علت باید در بحث رفع مشکلات ناشی از ایمن نبودن تاسیسات زیر ساختی برق و گاز و همچنین نحوه نامناسب انبار کالا و اجناس و آموزش صنوف اقدام های عاجلانه ای صورت پذیرد.

مجموعه راسته بازار کهنه و نو قم، واقع در بافت قدیمی شهر در جوار محله عربستان مربوط به دوره صفوی قاجار است که در اواخر سال 1376 با شماره 1937 به ثبت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار