بمبی خاموش در محدوده شهری قم
کد خبر: ۵۰۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 02 October 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 10 مهرماه مطلبی با عنوان «وجود خلاهای عمیق ایمنی دریک قدمی حرم مطهر» را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: ساعت 20 و 30 دقیقه چهارشنبه، پنج مهر، درساعاتی که مسجد رضاییه درمیدان سعیدی، برای پذیرایی از عزاداران آماده می‌شد، آتش مهیبی از انبار چوب مجاور مسجد زبانه کشید و موجب تخلیه مسجد و مصدومیت 9 نفر شد. 

مهار کردن آتش با توجه به وجود مواد قابل اشتعال فراوان دو ساعت و نیم طول کشید و موجب قطع شدن برق منطقه هم شد. مسئولان از جمله شهردارقم، فرماندار، مدیرکل بحران، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، مسئولان اورژانس و... از همان دقایق اولیه در صحنه حضور داشتند. مسجد به سرعت تخلیه شد و از مسیرهای مختلف برای دسترسی به انبار چوب و اطفای حریق استفاده شد. 

با وجود تلاش نیروهای آتش‌نشانی، آتش به داخل مسجد هم سرایت کرد. سوختن کتیبه‌ ها و پارچه ‌سیاه‌ ها چهار روز مانده به عاشورا، مشارکت عزاداران در اطفای حریق و... از صحنه ‌های خاص این ماجرا... کولرهای گازی داخل مسجد منفجر شدو بنرها در آتش سوخت. حجم آتش به نحوی بود که حتی مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی دچار مصدومیت شد. 

آنطور که اهالی محل می ‌گویند پشت مسجد یک انبار عروسک ‌فروشی هم در آتش سوخت و در گاراژهای مجاور مواد قابل اشتعال فراوان از جمله لاستیک و... وجود داشت که رسیدن آتش به آنها می‌توانست کار را بسیار سخت‌تر کند. این چهارمین آتش در اطراف مسجد رضاییه است که به دلیل وجود صنوف مزاحم و خطرآفرین ایجاد می‌ شود. شاید اگر آتش یک ساعت دیگر و در اوج شلوغی مسجد رضاییه زبانه کشیده بود، حوادث بسیار دردناکی برای عزاداران اتفاق می ‌افتاد و نکته تامل ‌برانگیز این ماجرا البته شکایت‌ هایی است که هیأت امنا از بی‌توجهی مدیران نسبت به هشدارهای آنها دارند. 

آنطور که محمد حاج غفاری، رئیس هیات امنای مسجد رضاییه می ‌گوید، تنها 10 روز بعد از حادثه پلاسکو، نامه ‌ای خطاب به استاندار قم و رونوشت به دستگاه‌های دیگر تهیه شده و در آن وضعیت این انبار چوب متروکه که بیشتر چوب ‌های ضایعاتی، پوشال و... در آن نگهداری می ‌شود، شرح داده شده است. 

هیأت امنا در نوبت‌ های بعد نامه ‌هایی را به شهردار قم، آتش‌ نشانی و دیگر نهادهای متولی نوشته ‌اند که البته حاصل همه این نامه ‌ها همین اتفاق پنجم مهر بود. 

علیرضا اقبالیان، شهردار منطقه‌ای است که حرم مطهر را در برگرفته و در دو هفته گذشته دو اتفاق دردناک در آن رخ داده. او می‌ گوید اختیاراتش برای مقابله با اماکن ناایمن از خانه‌مسافرها گرفته تا گاراژهای متروکه و... تنها در حد اخطار دادن است و شهرداری به تنهایی از عهده این مشکل برنمی ‌آید. 

عبدالله جلالی، رئیس شورای اسلامی شهر قم هم به مالکیت این انبار چوب اشاره می ‌کند. گویا این انبار هم مانند بسیاری از گاراژها و زمین ‌های خالی آن محدوده از اموال آستانه حضرت معصومه(س) است و مشخص نیست بر چه اساسی در اختیار یک انبار ضایعاتی چوب قرار گرفته است. 

رئیس شورای شهر قم می‌ گوید شهرداری در زمینه ساماندهی صنوف مزاحم اقداماتی داشته اما مقاومت‌هایی از ناحیه مردم وجود دارد که کار را سخت کرده است. 
وی در این زمینه گفت: باید ستاد بحران و دستگاه قضایی دست به دست هم دهند تا این مشکلات برطرف شود. 

در این میان فرماندار قم اما نگاه دیگری به ماجرا دارد. رضا سیار در این باره اظهار کرد: از نظر قانونی طبق ماده 20 قانون شهرداری‌ها باید اخطارهای لازم را بدهند و بعداز اعمال قانون از فعالیت این واحدها جلوگیری شود. این اقدام از نظر اجتماعی بسیار هزینه بر است هم بدلیل تعداد زیاد آنها کار سختی است. در گذشته هم این اقدامات تا حدی صورت گرفته اما با مسامحه از کنار آن گذشته‌اند. 

او می ‌گوید مشابه و خطرناک‌ تر از این انبار چوب در بازار ومیدان کهنه شهر قم هم وجود دارد که مهار آتش‌سوزی آن کار ساده‌ای نخواهد بود.

سیار با اشاره به اینکه باید در برنامه ساماندهی، واحدهای مزاحم در اولویت قرار گیرند ابراز داشت: ما الان شهرک صنوف را داریم اما با کمال تاسف از ابتدا ساختارش مناسب نبوده و سوء مدیریت در راه‌اندازی آن بوده و نوع واگذاری هنوز با راه و شهرسازی به عنوان مالک حرف و حدیث ‌هایی دارد. تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز هم مشکلاتش باقی است علی رغم اینکه سابقه عمر بیش از بیست سال دارد و حتی زیرساخت ‌هایی مانند آب و برق از بین رفت و نوسازی شدند. 

فرماندار قم با بیان اینکه همه مسائل اجتماعی را نمی‌توان در شورای تامین تصمیم گیری کرد اظهار کرد: ایمنی شهر مسئول دارد و آن هم شهرداری و آتش نشانی است. ما ناظر به شهرداری و شورای شهر هستیم اما وظیفه ‌مان بیشتر تذکر و مصوبات و توصیه ‌هاست. دوستان شهرداری هم با فضایی که در گذشته هم حاکم بوده کمتر تمایل به هزینه‌ های اجتماعی دارند. کار عمرانی را همه دوست دارند ولی ساماندهی صنوف بسیار سخت و از نظر اجتماعی پر هزینه برای متولیان است.

انتهای شهریور بود که خانه ‌مسافری در کوچه آبشار قم به دلیل نشت گاز منفجر شده و 6 نفر را به کام مرگ فرستاد و حالا با فاصله یک هفته اتفاق دیگری در میدان سعیدی می‌تواند هشدارآمیز باشد. 

دو اتفاق پیاپی که در هفته‌ های اخیر در منطقه هفت شهرداری قم و در نزدیکی حرم مطهر رخ داده تنها نشانه کوچکی از وضعیت ناایمن این منطقه است. وضعیتی که متر به متر این محدوده شهری را به بمبی خاموش تبدیل کرده. 

معلوم نیست چند نفر دیگر باید قربانی شوند تا مسئولان برای خنثی کردن این بمب ساعتی دست به دست هم داده و به جای حرف و اخطار، مسیر اقدام را پیش بگیرند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار