اتفاقی که در استان کلید زده شده است
کد خبر: ۴۹۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴ 19 September 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19دی قم در شماره روز سه شنبه 28 شهریورماه مطلبی با عنوان «خرید برق از خانواده های نیازمند در قم » را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: روزهای گرم تابستان به آخرین نفس هایش رسیده و کم کم باید منتظر بود که گرما بار و بندیلش را جمع کند، تابستانی که علاوه بر گرمای طاقت فرسای و روزهای بلند سوزانش یادآور خاموشی ها و قطعی های برق هم بوده است که سختی تحمل این گرما رو دوچندان می کرد، قطعی هایی که مسئولان شرکت توزیع برق استان قم اعتقاد دارند بسیار کمتر از سایر استان ها بوده و قم در زمینه پایداری روشنایی مصرف کنندگان عملکرد مناسبی داشته است.

اقلیم و شرایط آب وهوایی قم و پایداری دما در این استان سبب شده است که از استان قم همیشه در صدر اولین استان های گرم کشور نام برده شود، این مساله در کنار افزایش مداوم مصرف کنندگان برق و از سوی دیگر رشد استفاده از کولرهای گازی به ویژه از نوع غیر استاندارد مصرف برق را به نسبت سال های گذشته به طرز چشم گیری افزایش داده است.

تابستان امسال گذشت اما باید برای سال های آینده و تامین برق در گرمای فزاینده استان قم فکری کرد، در کنار همه ضرورت های همکاری مردم که پذیرفته شده است، استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی می تواند به عنوان یک عامل کمکی در صورت ناتوانی سیستم های توزیع در رساندن انرژی پایدار به مصرف کننده به کمک بیاید.

اتفاقی که در استان کلید زده شده است و در قالب طرحی به نام برکت آفتاب با همکاری شرکت توزیع برق استان قم و کمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شده است که اولین نمونه آن ماه گذشته با حضور مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

به گفته مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم این طرح به این منظور در برنامه قرار گرفته است که به جای خرید برق از منابع بالادستی طرح تولید برق را هر چند به آهستگی در استان کلید بزنیم و به این طریق نیروگاه های خورشیدی پنج کیلووات ساعتی خانگی درمنازل مددجویان کمیته امداد که شرایط لازم را داشته باشند راه اندازی می شود.

حمید رمضان دهنوی با بیان اینکه بسیاری از قطعی برق به دلیل اشکال در منابع بالا دستی و شرکت های توزیع است، افزود: تولید برق در استان در این شرایط به کمک خواهد آمد تا بتوانیم از پتانسیل موجود استفاده کنیم و طرح برکت آفتاب به همین منظور برنامه ریزی شده است که علاوه بر تامین برق مورد نیاز به عنوان یک درآمد پایدار برای مددجویان کمیته امداد به حساب بیاید.

وی معتقد است امروزه تکنولوژی های جدید نیروگاه خورشیدی امکان تولید برق رایگان را برای مشترکان فراهم کرده اند به گونه ای که با همکاری کمیته امداد و بانک ها در ارائه تسهیلات سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی بر روی بام منازل مددجویان فراهم شده و به این صورت می توانند برق تولیدی خودرا به شرکت توزیع بفروشند.

آن طور که دهنوی گفته است برای راه اندازی این نیروگاه های خورشیدی پنج کیلوواتی در حال حاضر به حدود 30 میلیون تومان سرمایه نیاز است که با رایزنی های صورت گرفته بانک ها در این رابطه اعلام همکاری کرده اند و با واگذاری اعتبار 25 الی 30 میلیون تومانی به مددجویان با شرکت برق و توانیر قراردادی منعقد شده و بعد از نصب نیروگاه خورشیدی در منزل مددجو توانیر با ثبت قراردادی تضمینی برق تولیدی را خریداری میکند.

به این طریق درآمدی پایدار برای خانواده های کمیته امداد که امکان هیچ نوع اشتغال زایی برای آنها وجود ندارد فراهم می شود، مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم با بیان این مطلب افزود: داوطلبان این طرح بعد از نصب نیروگاه خورشیدی بعد از حدود 5 سال بازپرداخت وام خود را پرداخته کرده و بعد از آن هر مقدار درآمدی که به عنوان فروش برق به دست می آورند سود خالص خواهد بود و حداقل می توانند در سال حدود 7 میلیون تومان درآمد زایی داشته باشندضمن اینکه تلاش می شوند هزینه های نصب این نیروگاه ها کاهش پیدا کند.

در حال حاضر علاوه بر خود شرکت توزیع برق استان قم این نیروگاه ها برای منازل شخصی یکی از مددجویان نصب شده است و ثبت نام سایر متقاضیان نیز انجام شده و بعد از دریافت اعتبار اقدام به نصب خواهند کرد، این را دهنوی گفت و تاکید کرد: این طرح در واقع یکی از راهکارهای توانمند سازی مددجویان کمیته امداد است که هزینه و زحمت نگهداری چندانی نیز برای این خانواده ها نخواهد داشت و مددجویان با استقرار پنل های خورشیدی هر کیلووات برق تولیدی را 800 تومان به فروش می رسانند و برق خریداری شده وارد شبکه برق سراسری می شود.

مسئولان کمیته امداد نیز از تامین اعتبار و راه اندازی 100 پنل خورشیدی در استان قم تا سه ماه آینده خبر می دهند اتفاقی دو سر سود است و علاوه بر خودکفایی خانواده های نیازمند سبب شروع گام استان در تولید برق مورد نیاز با استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک خواهد شد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار