امتداد پروژه‌های ترافیکی دوساله شهر پایان سال نتیجه می‌دهد
شهرداری طی دو سال اخیر پروژه‌های متعددی را در امتداد رینگ سوم ترافیکی شهر به از کمربندی امام علی تا پردیسان اجرایی کرده که نتیجه نهایی آنها پایان سال مشخص می‌شود.
کد خبر: ۴۹۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷ 19 September 2017
به گزارش تابناک قم، ترافیک در بلوار غدیر دیگر به امری عادی و روزمره برای مردم تبدیل شده است و انگار ساکنین شهرک قدس، صفاشهر و پردیسان دیگر از گلایه در مورد ترافیک این محدوده خسته شده‌اند و به توقف وضعیت فعلی امیدی ندارند.

زمانی که بلوار غدیر احداث شد عمده بار ترافیکی آن برای شهرک‌های قدس و صفاشهر بود و ساکنین کمی نیز در پردیسان زندگی می‌کردند اما امروز پیش‌بینی سکونت بیش از 300 هزار نفر برای این منطقه می‌شود در حالی که تنها یک ورودی برای آن طی سال‌های اخیر وجود داشته است.

این مساله موجب شده که هر روز خصوصا در ساعات اولیه صبح، ظهرها و شب‌ها شاهد ترافیک سنگین دو طرفه در این مسیر باشیم.

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی برای رفع این مشکل در شهر قم تعریف شده اما مشکلات متعددی بر سر راه این پروژه‌ها قرار گرفته و همچنان پردیسان در یک مسیر قابل دسترسی است.

بلوار زائر، بلوار شهید آوینی و بلوار آیت‌الله بروجردی از جمله پروژه‌هایی هستند که در این سال‌ها از سوی شهرداری قم در دستور کار قرار گرفته تا بتوان مشکل پردیسان را برطرف کرد اما هرکدام امروز با مشکلات و مسائلی روبه‌رو هستند.

بهتر است دیگر امروز از بلوار شهید آوینی و داستان تکراری حرفی زده نشود. به نظر می‌رسد دیگر عزم و یا حتی بهتر است بگوییم که توانی برای دست و پنجه نرم کردن با مسائلی که در خصوص اجرای بلوار شهید آوینی به ویژه در محدوده شهرک مهدیه وجود دارد وجود ندارد.

پروژه بلوار زائر نیز با وجود اینکه ماه‌ها از تکمیل فاز سوم آن می‌گذرد به دلیل عدم تامین روشنایی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان بلااستفاده رها شده در حالی که این معبر می‌تواند بخش عمده مشکلات بلوار غدیر را برطرف کند اما انگار برخی مدیران استان توجهی به این مساله ندارد.

از طرف دیگر اجرای فازهای دیگر این پروژه و اتصال کامل آن به پردیسان نیازمند اقدام و تصمیم مدیران استان است. شهرداری بارها اعلام آمادگی کرده که ادامه این بلوار را اجرایی کند اما مدیران استان پاسخ قاطعی در این مورد نداشته‌اند.

در این بین می‌توان گفت بلوار آیت‌الله بروجردی از بهترین وضعیت در بین مسیرهای منتهی به پردیسان برخوردار است. این پروژه بزرگراهی عظیم نه معارضی همچون شهرک مهدیه دارد نه رفع مشکلات و تامین روشنایی آن به شرکت توزیع برق و مدیران استان مربوط می‌شود. شهرداری با وجود مشکلاتی که در اجرای این پروژه وجود داشته طی دو سال اخیر آن را فعال کرده تا بتواند هرچه سریع‌تر گره از مشکل ترافیکی بلوار غدیر باز کند.

این پروژه نقش بسزایی در تکمیل رینگ سوم ترافیکی شهر قم داشته و یکی از بزرگترین بزرگراه‌های درون‌شهری قم محسوب می‌شود.

بلوار آیت‌الله بروجردی در سه فاز به طول 9.5 کیلومتر در حال اجرا است که تا کنون دو فاز آن در اختیار مردم قرار گرفته و می‌توان گفت از نظر اجرایی یکی از باکیفیت‌ترین معابر شهری قم محسوب می‌شود.

پیش‌بینی خط بی آر‌تی، مسیر 4 خطه در هر طرف و امکانات دیگر این مسیر را از دیگر محورهای شهر قم متمایز کرده است جدا از اینکه این پروژه را می‌توان ترکیبی از پروژه‌های متعدد و عظیم دانست که مسیر میدان ولیعصر به سمت پردیسان را بازگشایی می‌کند.

تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر، ادامه بلوار شهید کبیری، تقاطع بلوار حضرت خدیجه و بلوار پیامبر اعظم، بلوار حضرت خدیجه، آزادسازی مسیر بلوار آیت‌الله بروجردی و تقاطع غیرهمسطح شهرک قدس از جمله پروژه‌هایی است که در این مسیر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

تا امروز ادامه بلوار شهید کبیری، تقاطع حضرت خدیجه و بلوار حضرت خدیجه، همچنین فازهای اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی تا شهرک قدس در اختیار مردم قرار گرفته و با وعده‌ای که مدیران شهری داده‌اند اواخر امسال بلوار آیت‌الله بروجردی به پردیسان متصل شده و تقاطع شهرک قدس نیز تکمیل می‌شود.

همچنین بخش‌هایی از تقاطع حضرت خدیجه نیز باقی مانده که به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر نیز برای تسهیل تردد این مسیر پیش‌بینی شده که در برنامه‌‌ای دو ساله اجرایی خواهد شد.

به طور کلی با برنامه‌ریزی صورت گرفته به نظر می‌رسد وعده مدیران شهری تا پایان سال عملی شده و بتوان شاهد انتقال ترافیک از محور غدیر به بلوار آیت‌الله بروجردی بود. مسیری که هم کیفیت بالاتری داشته و هم حجم بالاتری از خودروها امکان تردد به آن را دارند؛ مهم‌تر اینکه این بلوار مستقیما به بلوار 100 متری پردیسان متصل می‌شود که ترافیک ورودی قبلی پردیسان را کاهش خواهد داد.

عباس حلوائی‌زاده مدیرکل نظارت بر پروژه‌های عمرانی و ساختمانی شهرداری قم خبر از وضعیت مطلوب اجرایی در پروژه‌های مربوط به بلوار آیت الله بروجردی می‌دهد. وی معتقد است که مسیر اصلی به سمت پردیسان برای انتقال بار ترافیکی تا پایان سال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی به آخرین وضعیت فاز سوم بلوار آیت‌الله بروجردی تا پردیسان اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه از کیلومتر 3.6 تا 9.4 است گفت: بخش باقیمانده این پروژه برای اتصال به پردیسان حدود 5.8 کیلومتر طول دارد و شهرک قدس را به پردیسان متصل می‌کند.

حلوائی‌زاده پیشرفت فیزیکی عملیات عمرانی این پروژه را بیش از 80 درصد عنوان کرد و افزود: عمده عملیات پروژه خاکبرداری شامل بیش از یک میلیون و 700 هزار مترمکعب خاکبرداری بوده است.

وی پیشرفت 98 درصدی خاکبرداری مسیر را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه تنها یک بخش انفجار برای خاکبرداری باقی مانده است اذعان کرد: در این پروژه 37 پارت انفجار صورت گرفته است و عملیات خاکریزی نیز 760 هزار مترمکعب بوده که 95 درصد آن انجام شده است.

مدیرکل نظارت بر پروژه‌های ساختمانی و عمرانی شهرداری همچنین آخرین وضعیت پروژه تقاطع شهرک قدس با بلوار آیت‌الله بروجردی را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر ضرورت اجرای این پروژه برای تامین دسترسی فاز دو و سه بلوار آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر 186 میلیارد ریال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی شده و در مسیر شهرک قدس به صورت روگذر و بلوار آیت‌الله بروجردی به صورت همسطح است.

وی با تاکید بر اینکه از آنجایی که بلوار آیت‌الله بروجردی بزرگراه درون شهری با سرعت طرح 90 کیلومتر بر ساعت است باید پروژه را به صورت غیرهمسطح اجرا می‌کردیم تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه 20 درصد است.

با توجه به اینکه مسیر بلوار آیت‌الله بروجردی یک بزرگراه شریانی و مهم شهری است در صورتی که تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم ترافیک از بلوار غدیر به سمت این بلوار منتقل می‌شود و تنها بخشی از ترددها به سمت شهرک‌ قدس و صفاشهر و بخش اندکی از تردد به سمت پردیسان از بلوار غدیر صورت خواهد گرفت.

البته این پروژه در کنار بلوار زائر، بلوار شهید آوینی و بلوار غدیر برای آینده پردیسان ضروری است؛ آینده‌ای که در این منطقه بیش از 300 هزار نفر ساکن خواهند شد و دیگر یک یا دو مسیر جوابگوی حجم بالای ترددها نخواهد بود و نیاز است که هرچه زودتر برای تکمیل پروژه‌های دیگر نیز فکری شود.

مدیران شهری راه‌اندازی بلوار زائر را منوط به رفع مشکل روشنایی می‌دانند. حلوائی‌زاده در تشریح وضعیت این بلوار می‌گوید: بلوار در حال حاضر تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است و در صورتی که شرکت برق مشکل روشنایی را برطرف کند شهرداری آماده است تنها ظرف دو هفته این بلوار را زیر بار ترافیک ببرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار