کد خبر: ۴۹۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 16 September 2017
کشتار مسلمانان روهینگیا میانمار که در رسانه‌ها پخش شد، بهت و حیرت جامعه بشری را فرا گرفت. داعش‌، بوکوحرام، طالبان و القاعده جانی‌هایی بودند که با ایجاد دولت‌های جعلی دست به افراط‌گری و تندروی می‌زدند اما این بار ماجرا فرق داشت. ارتش رسمی میانمار دست به کشتار مسلمانان زده و حالا هر روز تصاویر دلخراش از نسل‌کشی در روهینگیا منتشر می‌شود. مادری که فرزند بی‌سرش را در آغوش گرفته و زجه می‌زند، زنان و کودکانی که با پای برهنه برای نجات جان خود فقط می‌دوند، به سوی هدفی نامشخص، تشنه و گرسنه، در مقابل چشمان حکام خود. این تنها گوشه‌ای از تصاویری است که ما از روهینگیا می‌بینیم. در بحبوحه این اخبار دلخراش بود که خبری جدید منتشر شد "استعفای سرمربی ایرانی تیم فوتسال میانمار به‌دلیل نسل‌کشی مسلمانان" خبری که باز هم نشان داد این ایرانی‌ها هستند که در برابر شعارهای حمایت از حقوق بشر مردانه پای کار می‌آید و از حقوق مظلومان بی دفاع حمایت می‌کند.

اسمش رضا کردی است، گر چه فوتبالیست‌ها و فوتسالیست‌های کشور با او آشنا هستند اما قمی‌ها هم خوب او را می‌شناسند. از اهالی کوچه سیداصغر خیابان امام(ره) قم و به گفته خودش محله فوتبال خیز قم همین محله سیداصغر است. او که این روزها در قطر مشغول فعالیت است اما لهجه قمی خود را حفظ کرده و با شور وافری از علاقه‌اش به زادگاهش می‌گوید. آتش به اختیار این سرمربی قمی در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار بهانه‌ای شد که با او به گفت‌و‌گو بنشینیم.

خود را در قالب فعالیت‌های ورزشی‌اش معرفی کنید.

متولد سال 1355 هستم. از دوران راهنمایی به مدت دوسال در رده نوجوانان و جوانان وارد تیم فوتبال صنعت نفت، بعد وارد تیم فوتبال کیان قم شدم. در آن زمان هم بازی می‌کردم و هم مربیگری در واقع از سال 1374 کار مربیگری را آغاز کردم. در تمام آن سال‌ها از حضور اساتید شاخصی همچون رضا دلکش، اسماعیلی، ناصر مصطفی‌زاده، اصغر بصیری، گلکار، ابوالفضل رسولی استفاده کردم از سال 74 که همزمان برای جوانان کیان بازی می‌کردم مربیگری هم می‌کردم تا سال 80.

از چه زمانی وارد فوتسال شدید؟

از سال 80 به بعد بود که جرقه فوتسال در قم زده شد. بعدها در سال 84 تیم علوم پزشکی را از زیر گروه مسابقات به لیگ آوردیم و راه ما از فوتبال به فوتسال عوض شد. بعد از آن سرمربی تیم ارم کیش به مدیریت آقای محمد شفیعی شدم که می‌توان گفت ایشان به توسعه فوتسال قم بی‌نهایت کمک کردند.

از چه زمانی فعالیت‌های بین المللی خود را آغاز کردید؟

سال 2008 از طرف قطر دعوت شدم و زندگی حرفه‌ای من در زمینه فوتسال کلید خورد. سال‌های 2008 و 2009 در تیم القطر قطر فعالیت داشتم همچنین مربی تیم ملی قطر هم بودم. بعد از آن به ایران برگشتم و مربیگری در تیم‌های مختلف از جمله پرسپولیس تهران، ارم کیش، ماهان تندیس، در تیم‌های اصفهان و فرش آرا را در کارنامه دارم.

در این سال‌ها با تیم‌های خارجی همکاری نداشتید؟

تا 2011 در ایران بودم تا اینکه در این سال همزمان درخواستی از میانمار و کویت داشتم. همان موقع نیز به خاطر کشتارها در میانمار به مسئولان AFC  که می‌خواستند من را برای توسعه فوتبال و فوتسال به میانماز بفرستند، مخالفتم را اعلام کردم، در نتیجه قید میانمار را زدم و به کویت رفتم. سال 2013 به قطر برگشتم و با العربی قطر قرارداد بستم.

از سال 2013 در باشگاه‌های نادی العربی و نادی الاهلی قطر فعالیت داشتم، برای جام باشگاه‌های آسیا به تیم دبیری تبریز رفتم و بعد از آن مجدد به قطر برگشتم.

چه شد که درخواست دوم میانمار را پذیرفتید؟

اواخر سال میلادی 2016 از میانمار درخواست همکاری داشتم چون شرایط بهتر شده بود درخواست را پذیرفتم و در نهایت آوریل 2017 به میانمار رفتم. قرارداد خوبی برای توسعه فوتبال و فوتسال میانمار داشتم. پکیج کاملی برای توسعه فوتبال و فوتسال آن‌ها را تدوین کردیم و در حال پیاده‌سازی آن بودیم. در این 5 ماه تیم‌های ملی مختلف در فوتسال برای جوانان، بانوان و بزرگسالان راه‌اندازی کردیم. لیگ هم تعریف کردیم و نظراتم را به مربیان ارائه می‌کردم.

چه شد که تصمیم به قطع همکاری گرفتید؟

10 روز پیش مرخصی بودم. در همین روزها وقتی جنایات رخ داده در روهینگیا را دیدم در اعتراض به کشتار مردم ایمیلی به دبیر کل فدراسیون فرستادم و خواستار کنسل شدن قرار داد شدم.

در سال 2011 قرار بود از طرف AFC  بروم و دلایلم را به آن‌ها گفتم ولی این‌بار با توجه به گستردگی جنایات دیدم نمی‌توانم به عنوان یک انسان و یک مسلمان بی‌تفاوت باشم. وظیفه انسانی من حکم می‌کرد این کار را بکنم.

همچنین به دلیل رویکرد مذهبی نمی‌توانستم بی تفاوت باشم، عقل حکم می‌کرد. در بعد ملی هم ما در تابعیت جمهوری اسلامی هستیم. ما  انقلاب کردیم برای حریت و آزادگی ایرانیان و حمایت از مظلومان اعم از مسلمان و غیرمسلمان جهان. این تصمیم شخصی را با رضایت کامل و از عمق وجود گرفتم. این تصمیم حداقل کاری بود که می‌توانستم در همدردی با مظلومان میانمار داشته باشم. همچنین احساس کردم می‌توانم از این طریق دولت میانمار را تحت فشار بگذارم و افکار عمومی جهان را به این موضوع متوجه کنم تا جلوی این نسل کشی گرفته شود.

بنظر شما این اقدامات تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد؟

خدا را شکر این اقدام بازتاب گسترده‌ای داشت. مردم ایران همواره ثابت کردند حامی مظلومان هستند. بعد از این تصمیم هم از سرتاسر کشور کسانی ابراز محبت کردند که من حتی آن‌ها را نمی‌شناختم. مسئولان نیز همین حمایت را از من داشتند.

این تصمیم همچنین بازتاب زیادی در کشورهای ترکیه و قطر و کشورهای اسلامی داشت. خوشبختانه این خبر در میانمار هم بازتاب گسترده‌ای داشت. فدراسیون فوتبال میانمار با این تصمیم تحت فشار قرار گرفت که امیدوارم دولت را برای جلوگیری از نسل کشی پیش آمده در روهینگیا تحت فشار بگذارد.

همیشه در سطح بین‌الملل مسئولان حوزه ورزش این دست تصمیمات را سیاسی قلمداد می‌کنند، نگران عواقب این تصمیم نیستید؟

باید وجه تمایز بین سیاست، انسانیت و حقانیت قائل شویم. شاید از نظر فیفا و مجامع بین‌المللی این تصمیم سیاسی بود. ممکن است من به خاطر این اقدام محکوم شوم اما روزی که این تصمیم را گرفتم عواقب آن را می‌دانستم. شاید فیفا هم وارد شود و به من انگ سیاسی بزند اما عواقب آن را می‌پذیرم.

این تصمیم شما یک فداکاری است.

این تصمیم کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم. کار کوچکی که اصلا قابل مقایسه با کاری که شهدا برای این کشور کردند نیست. امیدوارم که اثربخش باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار