آیت‌الله اعرافی:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: جامعه امروز به دنبال فقهی است که پاسخگوی نظام اسلامی باشد متأسفانه اکنون شرایط مناسبی در علوم انسانی نداریم و نسبت به آن غفلت داشته‌ایم که باید با اهمیت بخشیدن به آن غفلت را جبران کنیم.
کد خبر: ۴۹۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 11 September 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارزش موضوع‌شناسی برای فقیه را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: فقیه بدون شناخت موضوعات روز نمی‌تواند پاسخ‌گوی سؤالات در قلمروهای جدید باشد.

وی با اشاره به اینکه مسائل روز باید در فقه مطرح شود، افزود: باید علاوه بر اینکه ابواب قدیم از جمله صلات، زکات و سایر عبادت‌ها در فقه مورد توجه قرار گیرد، لازم است قلمروهای جدید هم به روی فقها باز شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نباید از تولید کتاب‌های جدید هراس داشته باشیم، تصریح کرد: اگر کتاب‌هایی قوی و با متد مستحکم آثار گذشته نوشته شود بسیار قابل‌استفاده خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر فقه، اصول هم باید در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: از این‌ جهت اصول هم باید مورد توجه قرار گیرد که اصول ابزار فهم مسائل فقهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور لزوم بازسازی علوم انسانی اسلامی فقه در کلام مقام معظم رهبری را ضروری دانست و ابراز کرد: ما اکنون باید علوم انسانی اسلامی را در فقه عرضه کنیم و پاسخ‌های لازم را از آن بگیریم.

وی فقه مقارن یا مطالعات تطبیقی را یکی دیگر از ضروریات دانست و بیان کرد: اگر به این مطلب توجه داشته باشیم می‌توانیم در چند سال آینده فقه را از قم خارج و بر جهان عرضه کنیم.

اعرافی با بیان اینکه جامعه امروزی به فقه اجتماعی نیازمند است، خاطرنشان کرد: جامعه امروز به دنبال فقهی است که پاسخگوی نظام اسلامی باشد، متأسفانه اکنون شرایط مناسبی در علوم انسانی نداریم و نسبت به آن غفلت داشته‌ایم که باید با اهمیت بخشیدن به آن غفلت را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه نیازمند اندیشه‌های نابی مانند اندیشه‌های شهید صدر هستند که متأسفانه امروز از این دسته افراد در حوزه‌های علمیه کمتر دیده می‌شود.

امام‌ جمعه قم باب یان اینکه با فقه کنونی هم می‌توان پاسخگوی قلمروهای جدید روز شد، عنوان کرد: فقه کنونی بالندگی که از قدیم داشته است را از دست نمی‌دهد و با همین روش به این راه ادامه می‌دهد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار