شهر مقدس قم در سالروز میلاد با سعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام موسی کاظم(ع)، غرق در نور و سرور است.
کد خبر: ۴۹۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 11 September 2017
به گزارش تابناک قم، از شب گذشته بارگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) میزبان دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) است که آمده اند تا میلاد امام موسی کاظم(ع) پدر بزرگوار این بانوی اسلام را تبریک بگویند.

زائران با در دست گرفتن شاخه های گل و شور و شوقی وصف ناپذیر با شرکت در برنامه های تدارک دیده شده از سوی حرم حضرت معصومه(س) این روز را جشن گرفتند.

برنامه های شاد و متنوعی شامل مولودی خوانی، مدیحه سرایی مداحان اهل بیت و همچنین سخنرانی ‌های مذهبی در خصوص فضائل و ویژگی ‌های شخصیتی و اجتماعی این امام همام از سوی آستان حرم حضرت معصومه(س) در حال اجراست.

رواق‌ ها، صحن‌ها و شبستان های حرم حضرت فاطمه معصومه(س) مملو از عاشقانی است که از اقصی نقاط جهان اسلام آمده اند تا دل های خویش را به مضجع شریف این بانو گره بزنند و با گوش جان سپردن به سخنرانی در خصوص زندگانی گهربار امام موسی کاظم(ع) این گونه عشق و اردت خویش را به خاندان پاک اهل بیت(ع) به نمایش بگذارند.

مسجد مقدس جمکران نیز میزبان هزاران تن از عاشقان مکتب اهل بیت(ع) است که با حضور در این جشن ها، ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند. 

بقاع متبرکه، تکایا، حسینه ها و دفاتر مراجع تقلید با برگزاری آیین های مختلف جشن و سرور از زائران پذیرایی می کنند.

اجرای برنامه های مختلف جشن و سرور سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم نیز از دیگر جلوه های این روز مبارک است.

شهر قم به ویژه حرم مطهر حضرت معصومه(س) چراغانی و آذین بندی شده و حال و هوای این شهر معنوی شده است و شهروندان قمی با در دست داشتن نقل و شیرینی این میلاد با سعادت را به یکدیگر تبریک و تهنیت می گویند و برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنند.

همچنین در بخش های پنجگانه استان قم نیز برنامه های مختلف جشن از سوی مردم در حال برگزاری است.

امام موسی کاظم (ع) در 20 ذی الحجه سال 128 هجری قمری و در برخی از منابع تاریخی در هفتم ماه صفر سال 128 هجری قمری در روستای (اَبواء) (بین مکه و مدینه) در خانه امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم شیعیان و بانو حمیده دیده به جهان گشود.

این امام بزرگوار در سن 21 سالگی به امامت رسید و دوران امامت ایشان با سال های آخر خلافت منصور عباسی، هادی و هارون مقارن بود که امامت این امام بزرگوار به بیش از 35 سال به طول انجامید.

امام موسی کاظم (ع) در علم و تواضع، مکارم اخلاق و کثرت صدقات، سخاوت و بخشندگی زبانزد عام و خاص بود به گونه ای که ایشان به صورت ناشناس به نیازمندان کمک می کرد.

پیشوای هفتم شیعیان از عابدترین و زاهدترین، فقیه ترین، سخی ترین و کریم ترین مردم زمان خود بود؛ صابر، صالح و امین از مهمترین القاب این حضرت بود، همچنین کاظم از دیگر القاب این امام معصوم بود که به خاطر تسلط بر نفس و فروبردن خشم به آن مشهور بود.

این امام همام با دانش وسیع، نشر فقه جعفری و اخلاق و تفسیر و کلام در گسترش دین اسلام بسیار تلاش کرد و ضمن پاسخگویی به شبهات، در این زمینه شاگردانی را تربیت کرد.

موسی بن جعفر(ع) به خاطر ویژگی های اخلاقی و رفتاری و محبوبیتش در بین مردم در زندان هارون الرشید حبس شد و سرانجام در 25 رجب سال 183 هجری قمری در 55 سالگی، به‏ وسیله زهری که در زندان سندی بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی ایشان در کاظمین است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار