بازگشایی پل پردیسان قم به ناکجاآباد
کد خبر: ۴۸۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 05 September 2017
به گزارش تابناک قم، شهرک پردیسان قم به کوچه‌های تنگ و خیابان‌های کم‌عرض معروف است. منطقه‌ای که بی‌سر و صدا تأسیس شد و امروزه به علت رشد جمعیت غیرقابل‌تصورش تبدیل به یکی از مشکلات تصمیم‌گیری برای همه مدیران شهری شده است.

این شهرک با مساحتی حدود 1900 هکتار و 11 کیلومتر فاصله با مرکز شهر قم در سال 1377 توسط سازمان مسکن و شهرسازی(وقت) تأسیس شد و امروزه با بیش از 150 هزار نفر جمعیت و تردد بیش از 30 هزار خودرو به یکی از مناطق پرجمعیت قم تبدیل‌شده است.

شهر و شهرک پردیسان شبیه یک کلکسیون است، اما نه چشم‌نواز و نه قابل‌عرضه است. همین بس که در بازدید شبانه مقام معظم رهبری در سال 1391 از این شهرک با مشاهده وضع خیابان‌ها، تنگی معابر، ناهمواری راه‌ها، خفگی تراکم ساختمان‌ها، نبود امکانات کافی رفاهی درمانی و غیره از این وضعیت انتقاد کرده و  خواستار رفع اشکالات در ساخت‌وسازهای جدید شدند.

یکی از مشکلات این منطقه، ورودی‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های چندین سال به خواب‌رفته است. تعریف 4 ورودی و دسترسی برای رسیدن به این منطقه خبری خوب برای کسانی که هر روز قصد تردد به این منطقه را داشتند، بود.

اما امروز وقتی اسم هرکدام از این ورودی‌ها را سرچ می‌کنیم کلمه "نیمه‌تمام" باعث می‌شود لحظه‌ای سکوت کنیم.

بلوار شهید آوینی: فاز اول از میدان مفید تا شهرک قدس، فاز دوم از شهرک قدس تا پردیسان، پروژه در شهرک مهدیه متوقف‌شده است."نیمه‌تمام".

بلوار زائر: فاز اول از رمپ شکروی تا پل انقلاب فاز دوم از پل انقلاب تا پادگان امام جعفر صادق(ع) زیرسازی آن انجام‌شده است، فاز سوم از پادگان تا پردیسان متوقف‌شده است."نیمه‌تمام"

بلوار مرجعیت: قسمتی از بلوار کلان جمهوری است که از پردیسان تا کمربندی امام علی(ع) تعریف‌شده است این نیز متوقف‌شده است."نیمه‌تمام"

و امروز تنها راه ورودی به این منطقه، بلوار غدیر و پل پردیسان است. پلی با 8 سال قدمت که مدیر و شهردار کم به خود ندیده است.

تعداد بیش از 12 دانشگاه و مرکز علمی و 150 هزار جمعیت رو به رشد این منطقه و تردد روزانه بیش از 30 هزار خودرو سبب شد تا  معضل این پل به معنای واقعی یتیم را  از زبان مدیران استانی در این چند هفته اخیر مروری  کنیم.

عدم همکاری شهرداری در تملک زمین موردنیاز پروژه پل پردیسان

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به نیمه‌کاره رها شدن پل پردیسان و مطالبات مردم از این اداره کل اظهار داشت: متأسفانه هنوز تمام زمین موردنیاز برای اتمام پروژه پل پردیسان در اختیار اداره راه قرار نگرفته  و این امر سبب نیمه‌تمام ماندن پروژه شده است.

 وی با ابراز تأسف از عدم همکاری شهرداری برای اتمام تملک زمین مورد نیاز این پروژه افزود: برای حل مشکل پروژه بارها اداره راه و شهرسازی با مالکان در محل استانداری جلساتی را برگزار کرده که به علت عدم  همکاری شهرداری  نتوانستیم مشکل را حل کنیم.

صبوری با ابراز تأسف از تأخیر این پروژه و  مطالبات مردمی و مطبوعات  خاطرنشان کرد: چنانچه تملکات برای لوپ چهارم تکمیل نشود پروژه با 60 درصد مورد بهره‌برداری خواهد رسید که در صورت بهره‌برداری 60 درصدی از پروژه، تنها کسانی می‌توانند از این پل استفاده کنند که از سمت قم به سمت پردیسان قصد تردد داشته باشند و مسیر پردیسان به سمت جاده اصفهان همچنان بسته می‌ماند.

گوشت پروژه را تقسیم کردند بین دیگران استخوانش را برای شهرداری گذاشتند

اما سید مرتضی سقاییان نژاد در جلسه‌ای که به مناسبت روز خبرنگار در سالن کنفرانس شهرداری برگزار شد، در جواب سؤال خبرنگار تسنیم درباره تملکات پل پردیسان اظهار داشت: یکی از مسائل مشخص و روشن این است که شهرداری خارج از شهر مسئولیتی ندارد. حق نیست که اعتبارات شهرداری که از محل عوارض مردم تأمین می‌شود درجایی دیگر هزینه شود. درگذشته ایجاد بلوار مرجعیت که خارج از محدوده شهرداری بود 200 میلیارد تومان هزینه به شهرداری تحمیل کرد. موضوع این است که گوشت پروژه را تقسیم کردند بین دیگران استخوانش را برای شهرداری گذاشتند. اگرچه این پروژه به‌مرور در حال انجام است اما اولویت با خود پردیسان است.

زمین پروژه پل پردیسان مشکل ثبتی نیز دارد

البته پاسخ استاندار نیز در جواب به سؤالی مشابه قابل‌توجه است و مشکل دیگری را نیز بازگو می‌کند.

سید مهدی صادقی در نشست خبری که مناسبت هفته دولت در سالن جلسات استانداری برگزار شد در پاسخ به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اتمام پروژه‌های مشارکتی یکی از مشکلات استان قم است که از جمله آنان پل پردیسان بوده که با مشارکت اداره راه و شهرداری باید به بهره‌برداری می‌رسید که متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی به ورود استانداری به این مشکل اشاره کرد و افزود: با مالکان جلساتی برگزار شده و برای باقی‌مانده اراضی این پل طبق کمیسیون ماده 5،  کاربری و تراکم لازم داده می‌شود.

صادقی مشکل دیگر این پل را سندهای تفکیک نشده این اراضی دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل این پل، مشکلات ثبتی زمین‌های مالکان و اختلاف آن‌ها با اداره ثبت‌اسناد است که استانداری از اداره ثبت خواسته  این موضوع را زودتر پیگیری کرده و مشکل را حل کنند.

بازگشایی پل پردیسان به ناکجاآباد

اما در همه این پاسخ‌ها، نه‌تنها جوابی برای مردمی که منتظر رفع مشکل ترافیک بلوار غدیر هستند، دیده نمی‌شود بلکه هیچ‌کدام نیز پاسخی ندادند که چرا قبل از  بهره‌برداری از پل پردیسان  بلوار امام علی(ع) انتهای بلوار امام صادق(ع) که متصل به پل پردیسان است هنوز نه‌تنها آسفالت نشده بلکه همان مسیر خاکی که به میدان شهرداری در مرکز پردیسان منتهی می‌شود نیز بسته است. این بلوار که حتماً در محدود پردیسان بوده و می‌توان توقع داشت که از عوارض مردم برای آسفالت این بلوار استفاده شود.

اما مشکل  همین نیست، مسیر غیر اصولی کنارگذر میدان انتهای بلوار امام صادق نیز تحمل حجم ترافیکی که قرار است با افتتاح این پل به این مسیر سرازیر شود را نه‌ تنها ندارد بلکه با ورود به بلواری کم‌عرض تر از بلوار دانشگاه  به نام شهیدان تقوی و سپس ورود دوباره به بلوار دانشگاه، خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

شهر و شهرک پردیسان بیشتر از این‌که یک منطقه مسکونی با نیازهای مشخص خدمات شهری باشد  به علت استقرار دانشگاه‌ها و مراکز علمی ازجمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه پیام نور قم، دانشگاه شهاب دانش، دانشگاه آزاد اسلامی قم، پارک علم و فناوری قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسسه شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، مؤسسه آموزش عالی پویش، دانشکده فنی پسران قم و دانشگاه باقرالعلوم نیاز به نگاهی فرا استانی دارد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار