کد خبر: ۴۸۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳ 04 September 2017
به گزارش تابناک قم، "افزایش مصرف آب در قم نگران‌کننده است" این هشدار آنقدر شدت یافت که از سال1381 مسئولان را وادار به انتقال آب از سرشاخه های دز به قم کرد، طرحی که بعدها به همین نام شناخته شد و بارقه ای از امید در دل مردم قم ایجاد شد. 

تا پیش از اجرای این طرح علاوه بر شهر قم و شهرهای تابعه، روستاهای بخش کهک، مرکزی، کوه سفید و سلفچگان با مشکلات جدی مواجه بودند،  اگرچه این پروژه برای تقویت کشاورزی تعریف نشده بود. این را احمد حاج حسینی مسگر مدیرعامل آب منطقه ای قم اعلام کرد و گفت: "ظرفیت در نظر گرفته شده برای انتقال آب به قم و اصفهان و مرکزی از مجموع 188 میلیون متر مکعب 144 میلیون مترمکعب سهم استان قم است که بیش از 80 درصد این ظرفیت را شامل می‌شود اما این آب به هیچ عنوان در بخش کشاورزی استفاده نخواهد شد."

سال گذشته هم استاندار قم از بحران کم آبی دریاچه نمک خبر داد و گفت: "بحران دریاچه نمک قم یک بحران ملی است که نیاز به برنامه‌ریزی کلان در این زمینه برای جلوگیری از بدتر شدن وضع موجود دارد. " 

همه این هشدارها البته سال هاست که بارها و بارها بیان شده، اینکه بحران کم آبی فقط شرب و مصرف خانگی را تهدید نمی کند بلکه جان طبیعت را هم به خطر انداخته است، اینکه جنگ آینده جنگ بر سر منابع آبی است. 

حالا در کنار همه این هشدارها هفته دولت آماری عجیب اعلام شد، آماری که ناقض همه این هشدارها و اخطارهاست. 

محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در مراسم افتتاح 76 طرح بخش کشاورزی اعلام کرد: "با وجود کاهش سطح زیرکشت و صرفه جویی 180 میلیون مترمکعبی آب، برداشت محصولات مختلف در قم افزایش یافته که این نشان از تحقق الگوی کشت در قم دارد."

این آمار با وجودی که جای تامل دارد اما از سوی استاندار هم تکرار شد، سید مهدی صادقی گفت: "بر اساس آمار جهاد کشاورزی قم، کشاورزان استان 180 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته اند که این میزان به اندازه آب ذخیره شده یک سد قم است."

180 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب تنها در بخش کشاورزی آن هم طی دوسال اگرچه آماری امیدبخش است اما به دنبال خود سوالاتی دارد: 

در شرایطی که هنوز اراضی کشاورزی زیر کشت یونجه و صیفی جات در قم وجود دارد چگونه می توان صرفه جویی در آب کشاورزی را توجیه کرد؟

180 میلیون مترمکعب یعنی برابر آب ذخیره شده در یک سد، در چنین شرایط بحرانی این میزان آب در کجا بروز و ظهور دارد؟

سال هاست استان قم از بی آبی زجر می کشد، بی آبی حتی دارد جان دریاچه نمک را آرام آرام می گیرد، مسئولان استانی و کشوری هنوز نتوانسته اند از سال 94 حتی 10 میلیون  از حقابه تصویب شده 154 میلیون متر مکعبی خود را محقق کند. اگر 180 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده کجای استان این آب نهفته است؟

حالا ما مانده ایم و بیم و امیدی که نمی دانیم پاسخش را از کجا و از چه نهادی بگیریم. اگر این همه صرفه جویی آب در استان داشتیم پس تلاش های یک ساله برای همایش بحران دریاچه نمک چه بود؟

این آمار نجومی نه تنها خود را در هیچ یک از هیدروگراف های وزارت نیرو نشان نداده که حتی سبب تغییر در افت 90 سانتی هر ساله سطح آب زیرزمینی در دشت های قم نشده است، حتی یک سانت. کدام چاه و قنات خشک شده جان دوباره گرفته است؟

قدر مسلم این آمار درست یا غلط نیاز به شفاف سازی از سوی دستگاه ذیربط که با بیان چنین آماری منافع استان را به مخاطره می اندازند دارد، چرا که در کنار امید دادن واهی به مردم، چنین آمار مطلوب اما غیرواقعی استان را از لیست اولویت های ملی در بحث آب خارج می کند،  آنگاه قم می ماند و کویری خشک که نه تنها بی آبی شهروندانش را به خطر انداخته بلکه جان باقی مانده طبیعتش نیز در خطر است.

آمارهای نادرست آفتی است که هر چقدر هم برای بهبود شرایط تلاش شود اما مسیر برنامه ریزی و اولویت ها را به خطا می برد و این یعنی خطر. حالا نیاز به پاسخی شفاف و روشن داریم اگر 180 میلیون مترمکعب آب در قم صرفه جویی شده این صرفه جویی در کجا بروز و ظهور دارد؟ 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
آمار نجومی رو :))
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
بنده این رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی قم رو نمیشناسم اما واقعا ایشون به کدوم حزب و گروه و شخصیتی وصل هست که با این کارنامه درخشان!!!!!!!! همچنان بر صندلی ریاست تکیه زده و انگار ن انگار
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
این مدیر وقتی به روستایی های معترض ویلانشین میگه این اختلاف آمار چیز عجیبی نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار