با برگزاری سومین اجلاس در تهران صورت می گیرد
سومین اجلاس سالانه مجلس خبرگان رهبری روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه برگزار خواهد شد. در این اجلاس، قانون انتخابات این مجلس برای تجدید نظر در برخی از مواد از جمله سطح علمی و سن داوطلبان، به صحن علنی مجلس خبرگان رهبری آورده خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 03 September 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل دبیرخانه خبرگان رهبری در قم با اشاره به اهمیت خبررسانی در جامعه اسلامی اظهار داشت: در آیت قران نیز به رسالت مهم خبررسانی اشاره‌شده است که مردم به هر خبری اعتماد نکنند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر گوینده خبر حاسق است نباید به خبرش اعتماد کرد باید تحقیق کرد درست بود پذیرفته شود و اگر نادرست بود رد شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: امیدواریم رسانه‌های ما به‌جایی برسند که محور ارزیابی شوند و مردم صحت‌وسقم خبرهای دیگران را باخبرهای رسانه‌های ما پیگیری کنند.

وی به برگزاری سومین اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در دوره پنجم این سومین اجلاس خبرگان رهبری است که 28 29 شهریور برگزار می‌شود و روز پنج‌شنبه اعضای خبرگان در مرقد امام راحل حاضر می‌شوند و با امام امت تجدید بیعت می‌کنند.

خاتمی دیدار با رهبر انقلاب را حسن ختام این اجلاس عنوان کرد و بیان داشت: دستور کار روز اول سخنرانی آیت‌الله جنتی است با حضور خبرنگاران است و بعدازآن جلسه غیرعلنی می‌شود.

وی دلیل غیرعلنی بودن جلسات را اهمیت موضوع مسئله عنوان کرد و ابراز داشت: این جلسات قابلیت این‌که علنی گفته شود دارد اما این اختیار به هیئت‌رئیسه داده‌شده که به هر میزانی که صلاح بدانند در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در ادامه حدود 16 نفر هرکدام به مدت 15 دقیقه نطق‌های پیش از دستور را بیان خواهند کرد.

وی ادامه داد: با تصویب هیئت‌رئیسه دو تبصره به این نطق‌ها زده‌شده است که اگر هیئت‌رئیسه تشخیص بدهد که طرحی مهتر از نطق‌ها است می‌تواند نطق قبل از دستور را میان دستور قرار دهد.

خاتمی به حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در این اجلاس اشاره کرد و گفت: بر اساس پیشنهاد کمیسیون سیاسی و تأیید هیئت‌رئیسه وی در خصوص نفوذ سخنرانی خواهد کرد و بعد از صحبت ایشان 5 نفر احضار نظر می‌کنند.

تعداد کمیسیون‌های سیاسی و اجتماعی و کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت‌فقیه افزایش می یابد

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد کمیسیون‌های سیاسی و اجتماعی و کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت‌فقیه طرح دیگری است که در این اجلاسیه مطرح می‌شود و خبرگان در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

خاتمی بیان داشت: در صورت تصویب طرح کمیسیون سیاسی و اجتماعی از 11 نفر به 16 نفر و کمیسیون پاسداری و حراست از 10 نفر به 16 نفر می‌رسد. به‌خصوص کمیسیون سیاسی فعالیت زیادی دارد.

تعیین شرط علمی و سنی در قانون جدید

وی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: بر اساس اصل 108 هرگونه تجدیدنظر در خصوص قانون مربوط به خبرگان رهبری در صلاحیت خود خبرگان است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بر همین اساس در انتخابات اخیر احساس کردیم خلأهایی در قانون است به‌ویژه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی رهبر معظم انقلاب این خلأها نمایان شد.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان خودش را مخاطب این ابلاغ می‌داند و کمیسیون آئین‌نامه مصوبه‌ای را در قالب 36 ماده و 24 تبصره آماده کرده است که در صحن مطرح می‌شود.

خاتمی بیان داشت: بر اساس این طرح مقرر گردیده که برای نام‌نویسی سطح 4 حوزه عرضه شود و اگر کسی این مدرک را نداشت باید سطح علمی‌اش را مدیر آن حوزه تأیید کند.

دست شورای نگهبان در تایید نامزدها باز است

وی خاطرنشان کرد: داشتن سطح 4 به‌منزله داشتن شرایط کاندیداتوری است و بعدازاین موضوع باید شورای نگهبان صلاحیت علمی و موارد دیگر را تأیید کند.

خاتمی افزود: امکان دارد فردی در دوره پنجم تأییدشده باشد اما در دوره ششم تأیید نشود، دست شورای نگهبان در این موضوع باز است.

وی بابیان این‌که سن نامزدهای خبرگان دومین موضوعی است که در این طرح آمده است، اظهار داشت: مورد دوم در سن نامزدها است در این طرح سن 40 سالگی در نظر گرفته‌شده است که بازهم تصمیم نهایی در صحن مجلس گرفته می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که علت انتخاب موضوع نفوذ برای طرح در این اجلاسیه چه بود، بیان داشت: وزیر امور خارجه آمریکا به‌صورت علنی بیان داشت که استراتژی ما تغییر نظام از درون است که درواقع به‌روشنی به نفوذ در کشور اشاره می‌کند.

وی افزود: دشمن امید به نفوذ دارد و باید در عرصه‌های مختلف مصداق آن مشخص شود و به‌عبارت‌دیگر این موضوع فراجناحی است سخن از پاسداری از کیان انقلاب است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار