کد خبر: ۴۸۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰ 29 August 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 6 شهریور ماه مطلبی با عنوان «شورایی تنها با یک مهندس / ضعف تخصصی، چالش بزرگ شورای پنجم در قم» را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: شورای اسلامی شهر قم دوره پنجم خود را با 13 منتخب مردم همزمان با شروع به کارشوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور آغاز کرده، شورایی که به عنوان اتاق فکر شهر در زمینه شهری وظیفه دارد زمینه‌ های توسعه هدفمند و اصولی شهر قم را به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی فراهم کند و حالا جالب است بدانیم که چنین نهادی، از میان 13 عضو در میان خود تنها یک مهندس را جای داده و البته با چالش‌های بسیار دیگری در حوزه‌های مختلف روبه‌رو است. 

کار نمایندگان شهر قم با توجه به جایگاه ویژه و بین‌المللی این شهر اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند، به اعتقاد مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، قم با توجه به موقعیت قرارگیری، وجود ملیت‌های مختلف، عنوان کانون جهان تشیع و حضور توریست از کشورهای مختلف یک شهر بین‌المللی بوده و باید معیارهای توسعه شهرسازی و معماری آن در حد و‌اندازه‌های این شهر با اهمیت باشد.

سید مجید فارغیان قمی معتقد است که در حال حاضر شهر قم با چالش‌های ویژه‌ای در بحث معماری و شهرسازی مواجه است و شورای اسلامی شهر قم به عنوان یک تجمعی که وظیفه دارد به ساختار شهر سمت و سوی درست بدهد باید این چالش‌ها را مدیریت کند، اما باید دید اساسا شورای پنجم تا چه‌اندازه به بحث‌های ماهیتی شهرسازی خواهد پرداخت.

عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر قم یکی چالش‌های موجود در سبک رایج معماری درقم را بحث‌های اساسی این حوزه مانند تغییر الگوی مسکن برشمرد که در اثر آن قالب مسکن‌ها در شهری مذهبی مانند قم از ساختمان‌های ویلایی و حیاط دار به آپارتمان‌ها سوق پیدا کرده است و این سبک زندگی که سبک زندگی وارداتی است با الگوهای بومی و مذهبی ما سازگارنبوده و چالش بسیار مهمی است که نیاز به فکر و مدیریت متناسب دارد.

رئیس گروه شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان قم تغییر الگوها و سبک‌های معماری را هم چالش دیگر استان در حوزه معماری و شهرسازی دانست و افزود: در سبک و شیوه معماری هم احساس میشود که جنبه تقلیدی در قم رواج پیدا کرده و در دوره‌های نسبتا کوتاه مدت دو الی سه ساله به شدت تابع شرایط سلیقه بازار است.

وی نمای رومی را به عنوان مثالی از همین رویه‌های تقلیدی در معماری نام برد و گفت: نمای ساختمان‌ها به شیوه مشخص‌تر در منظر شهری نمود دارند که هر چند سال یک بار یک نما که معلوم نیست با فضا و فرهنگی و اقلیم سازگاری دارد یا خیر، باب می‌شود که آخرین نمونه آن نمای رومی است که با اقلیم، فرهنگ و ساختار قم ناهماهنگ است و روز به روز هم رواج پیدا می‌کند. 

به اعتقاد فارغیان قمی ‌تراکم ساختمانی و از بین رفتن زیرساخت‌های زیستی از دیگر چالش‌های اساسی است که در شهر قم روز به روز شدت بیشتری می‌یابد« مقدار زیادی از باغات موجود در سطح شهر قم را که ریه‌های شهر بودند بعد از انقلاب از دست دادیم و همه سطح باغ‌ها تبدیل شدند به ساختمان و مسکن و این روند همچنان ادامه دارد و با این شرایط نمی‌توان به آینده مدیریت شهری و بهبود زیست در شهر قم امیدوار بود».

این کارشناس معماری و شهرسازی همه این چالش‌ها را در شرایطی خطرناک‌تر دانست که ما امروز تابع شرایط تغییر اقلیم نیز هستیم، تغییراتی که هم در مقایس قم و هم در مقیاس کشوری در حال وقوع است، به گفته وی گزارش‌ها درباره ریزگردهای موجود در قم اعلام می‌کند که بخش عمده‌ای از ریزگردها منشا بومی دارند، حدود 3 دهه قبل کمربند وسیعی از باغات در اطراف شهر قم وجود داشت، که این آلودگی‌ها را کنترل می‌کرد اما امروز ما تقریبا همه این‌ها را نداریم و به جای آن بتن وسیمان و آهن داریم که مشکلات را چندین برابر می‌کنند. 

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی معتقد است آنچه اهمیت دارد شروع یک تغییر است، به گفته او راهکارهای این مشکلات در یک دوره 4 ساله شورای شهر پنجم نتیجه نخواهد داد اما باید ببینیم که می‌خواهیم شروع بکنیم یا همان وضعی که از قبل حاکم بوده ادامه پیدا کرده و روزمرگی‌های شهری، مدیران ما را به خود مشغول خواهد کرد.

به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در بحث‌های اساسی و ماهیتی شهرسازی و معماری کارهای زمین مانده بسیار زیادی در قم وجود دارد، تعداد تخصص‌ها در‌ترکیب شورا و اثرگذاری افراد در دنبال کردن فرصت‌ها بسیار مهم است و می‌تواند شاکله شورا را به سمتی که این افراد مشخص می‌کنند هدایت کند اما متأسفانه ما در شورای پنجم هم در‌ترکیب 13 نفر تنها یک مهندس داریم که این بسیار جای ضعف است در شورای سوم از بین 9 نفر 3 نفر مهندس بودند.

در شورای سابق نیز این رویه تا حدودی مشکل ایجاد کرده و نبود تخصص در زمینه معماری وشهرسازی پای توسعه هدفمند در این زمینه را در شهر قم لنگ کرده بود، فارغیان قمی از جمله کارهای ارزشمند شورای اسلامی شهر در دوره قبل را پیگیری طرح تفصیلی که توسط شهرداری و راه و شهرسازی مشترکا دنبال می‌شود با تأکید بر محدوده‌های با‌تراکم کم و ویلایی دانست که از جمله مواهب پیگیری‌های نماینده متخصص این حوزه یعنی مصطفی سعادت طلب بوده است.

به گفته وی به جز همین یک اقدام و یک سری اقدامات در رابطه با تقاطع‌های غیر همسطح که در حوزه حمل و نقل و ‌ترافیک می‌توان آن را به حساب آورد، شورای چهارم هیچ عملکرد شاخصی در حوزه معماری و شهرسازی نداشته و می‌توان گفت که این حوزه که در واقع شاید بتوان آن را سنگ بنای اصلی شورای شهر نام برد در شورای چهارم مغفول مانده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار