به بهانه کمبود شدید پارکینگ در هسته مرکزی شهر؛
در شرایط کنونی هسته مرکزی شهر قم بیش از هر چیز دیگری نیاز به ساخت پارکینگ دارد و در این خصوص لازم است که مسئولان تحرک بیشتری از خود نشان دهند.
کد خبر: ۴۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳ 23 August 2017
به گزارش تابناک قم، تنها و تنها یک ساعت فرصت داری؛ از محل کار مرخصی ساعتی گرفته ای تا کار بانکی ات را در حداقل زمان ممکن انجام دهی . به این خاطر با خودروی شخصی راه اُفتاده ای تا بلکه سریعتر به مقصود برسی. بی خیال خیابان اصلی ، کوچه پس کوچه های صفاییه را با اَرابه آهنی گَز می کنی، اما زهی خیال باطل که جای پارک پیدا نمی کنی . نمی شود که نمی شود!

انگار از اول هم جای خالی وجود نداشته و چند روز است خودروها همین جا اُتراق کرده اند و قصد تکان خوردن هم ندارند.

پس از دقایقی تلاش مستر بالاخره، چند خیابان دورتر خودرو را پارک می کنی و خوشحال و عجله کنان رهسپار مکان مورد نظر می شوی. نیم ساعت بعد که برمی گردی، می بینی که ای دل غافل جا تر است و بچه ...!

پیامکی به دست می رسد که خودرو را بُرده اند و تازه متوجه می شوی که چند متر آن سوتر تابلوی پارک ممنوع نصب شده بود.

برای همه که نمی شود گفت اما به یقین برای بسیاری از ما از این دست حوادث و ناملایمتی های درون شهری کم رخ نداده است.

ترافیک شهری که در برخی اوقات روز به سوهان روح تبدیل می شود به کنار، اما گاه مصیبت بدتر نبود و یا کمبود شدید پارکینگ به خصوص در هسته مرکزی شهر است.

آن چه مسلم است این که شمار خودروهایی که در قم وجود دارند نسبت به یک دهه قبل به رقم چندین برابر رسیده و از همین رو علاوه بر اینکه خیابان‌های قم دیگر به هیچ وجه پاسخگوی این تعداد خودرو نیست، مشکل نبود پارکینگ نیز به تشدید این معضل منجر شده است.

این مساله البته در روزهای پایانی هفته و نیز در ساعات حول و حوش نمازهای ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا آن هم به ویژه در خیابان های اطراف حرم مطهر و منطقه صفاییه، بیش از پیش نمود پیدا می کند.

چندی پیش بود که یکی از از مسئولان معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم از ضرورت ایجاد بیش از ۵ هزار واحد پارکینگ در این کلان شهر خبر داده بود .

در این میان طی همین مدت، برخی کارشناسان حوزه مسایل شهری از ضرورت ایجاد پارکینگ های مکانیزه و طبقاتی در سطح شهر سخن به میان آورده اند که در این باره نیز قول هایی از سوی مسئولان همواره داده شده و می شود و البته الحق و الانصاف کارهایی نیز به سرانجام رسیده ، هر چند که ناکافی می باشد.

بخواهیم یا نخواهیم باید بپذیریم که شهر مقدس قم با وجود قرار گرفتن در منطقه حساس جغرافیایی کشور و تردد میلیونها نفراز  مبادی ورودی وخروجی آن، چندان از امکانات مورد انتظار شهری و در راستای استفاده مطلوب و بهینه برخوردار نیست و روزانه شهروندان در جهت رفت وآمد وانجام کارهای روزانه با مشکلات متعددی مواجه هستند.

البته در حال حاضر نه تنها کلانشهرهایی چون قم بلکه بسیاری از شهرهای با وسعت و جمعیت متوسط نیز از کمبود پارکینگ رنج می برند.

 عدم توجه کافی به توسعه و ساخت و ساز مناسب و استاندارد شهری از یک سو و تاکید فراوان شرکت های خودروسازی برای تولید بیشتر خودرو و عرضه به بازار در حالی که فکری برای حرکت مطلوب آن ها در خیابان ها و نیز محل پارکشان نشده ، باعث گشته که روز به روز چنین مشکلی بیشتر به چشم بیاید و مع الاسف موجبات ناراحتی افزون تر مردم را فراهم آورد.

بی شک حل چنین مشکلاتی در سایه عزمِ جزم مسئولان برای ساخت فضاهای پارکینگی در سطح شهر و نیز توجه مردم به فرهنگ استفاده درست و به موقع از وسیله شخصی در سفرهای درون شهری محقق می شود.

البته در جهت ساخت پارکینگ های مدرن شهری باید به دو نکته مهم نیز توجه جدی صورت گیرد؛ نخست آن که مراحل ساخت آن ها چندان به طول نینجامد و در کوتاه مدت یا میان مدت بتواند مورد بهره برداری قرار گیرد و دیگر هم این که در وضعیت نامساعد بودجه ای دولت لازم است که ازتوان و ظرفیت بخش خصوصی و خود مردم با ارایه تسهیلات لازم و طولانی مدت در این باره استفاده مطلوب صورت پذیرد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار