حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام جواد(ع) سیاه پوش شده و زائران و مجاوران با حضور در آیین های عزاداری در این شهر مقدس به سوگ نشستند.
کد خبر: ۴۸۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 22 August 2017
به گزارش تابناک قم، شهر مقدس قم در سالروز شهادت ابن الرضا(ع) حضرت امام جواد(ع) نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، غرق در ماتم و عزاست. در این روز مردم با سیاه پوش کردن شهر در عزای برادرزاده‌ی بزرگوار کریمه اهل بیت(س) به سوگ نشستند.

به مناسبت این روز برنامه‌های گوناگونی در حرم حضرت معصومه(س)، مساجد، تکیه‌ها و هیئت‌های مذهبی استان در حال برگزاری است و مردم قم با حضور در این عزاداری‌ها، ارادت خود را به مقام شامخ این امام همام نشان دادند.

مردم با پوشیدن لباس سیاه و سیاهپوش کردن منظره کوچه و خیابان‌ها، خود را در غم امام زمان(عج) شریک دانسته و بار دیگر به پیشگاه سلسله‌ی جلیله ولایت و امامت ادای احترام کردند.

دیشب پس از اقامه‌ی نماز مغرب و عشاء به مناسبت شب شهادت امام جواد(ع) گروه‌های مختلف عزاداری از شهرها و استان‌های مختلف کشور به قم آمدند تا در غم شهادت جوان‌ترین امام(ع) عزاداری کرده و تسلیت خود را خدمت کریمه‌ی اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) اعلام کنند.

آیین سوگواری شهادت امام جواد(ع) در حرم مطهر کریمه‌ی اهل بیت(ع) عمه‌ی بزرگوار حضرت جواد الائمه با قرائت ادعیه، قرآن و نوحه‌خوانی در حال برگزاری است.

شمار فراوانی از زایران و مجاوران حرم نورانی حضرت معصومه(س) و دسته‌های عزاداری نیز با تشرف به این مکان قدسی، شهادت امام جواد(ع) را به پدر گرامی ایشان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و خواهر گرامی‌شان تسلیت گفتند.

حضرت امام جواد(ع) امام نهم شیعیان در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت، نام آن بزرگوار محمد و معروف به جواد و تقی است و القاب دیگری مانند رضی و متقی نیز داشته ولی تقی از همه معروف‌تر است.

مأمون خلیفه ظالم عباسی که چون دیگر خلفای بنی‌عباس از نفوذ باطنی امامان معصوم در میان مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خود قرار دهد که یکی از حیله‌های وی برای این‌کار ازدواج دخترش با امام بود.

امام محمد تقی(ع ) هنگام وفات پدر هشت سال داشت و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا(ع) مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالائمه(ع) انتقال یافت.

از ویژگی‌های بارز و شناخته شده امام، جود و بخشش آن بزرگوار است. امام جواد(ع) به سفر حج رفت و از آنجا به مدینه بازگشت و تا پایان خلافت مأمون در آن شهر ساکن بود. پس از مرگ مأمون به دستور معتصم عباسی، در سال 220 هجری قمری، به همراه همسرش ام‌الفضل، به بغداد رفت و بنابر برخی روایات‌ به دستور معتصم مسموم شد و در همان سال به شهادت رسید.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار