سایه مرغدار بزرگ روی زندگی اهالی 5 روستا
کد خبر: ۴۸۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، 4 شنبه هفته گذشته بود که گفته شد عده ای از اهالی حسن آباد، حسین آباد، فریدون آباد، دولت آباد و نصرتیه و... بخش سلفچگان در اعتراض به موضوعی در مقابل استانداری تجمع کرده اند. 

اگر چه در سال های اخیر بارها روستائیان از کم آبی و بی آبی گلایه مند بودند ولی این نخستین بار بود که مطالبه گری از سوی روستائیان به این شکل دیده می شد.

به سراغ آن ها رفتیم تا بدانیم قضیه از چه قرار است. دردآور بود که آن ها از بوی تعفن و عوارض زیست محیطی فعالیت های چند مرغداری یک سرمایه دار گلایه مند بودند. مرغداری هایی که 20 سال است شب و روز را از آن ها گرفته است. آن ها اما در میان صحبت هایشان بیش از همه از بی تفاوتی برخی مسئولان گلایه مند بودند. از بخشدار و فرماندار گرفته تا اعضای شورا که هر چه تلاش کردند گویی نتوانستند حق آن ها را بگیرند. در نهایت به قول خودشان وقتی دیدند مسئولان دست به کار نمی شوند خودشان وارد عمل شده اند تا حق پایمال شده شان را بگیرند.

آن ها از مسئولان گلایه مند بودند که بدون توجه به شرایط بد زندگی مردم با توضیحات و توجیح های مختلف برای مرغداری ها و کارخانه های اطراف مجوز صادر کرده اند. مجوزهایی که با وعده اشتغال و بهبود شرایط اهالی روستا صادر شد اما به گفته اهالی، نه تنها اشتغالی برای آن ها ایجاد نشده که کم آبی و خشک شدن قنات های اطراف روستا هم مشکلی افزون بر دیگر مشکلات شده است. 

خشکسالی که در سال های اخیر شهر کویری قم را در برگرفته نخستین اثرش بر باغات و مزارع روستائیان بوده و حالا صنایع و مرغداری ها همین چند قطره آب باقی مانده را هم از مردم دریغ می کنند. 

مردم این روستا اما مزاحمان ناخوانده ای از جنس حشرات هم دارند، مگس هایی که از هر روزنه ای وارد زندگی آن ها شده در چند سال گذشته مهمترین عامل مهاجرت روستائیان به قم شده است. 


می گویند: آبرو برای ما باقی نمانده، روزگاری آخر هفته ها از قم برای ما مهمان می آمد و همه مردم شاد در کنار هم زندگی می کردند. اینجا یک اردوگاه به اسم گلستانه هم دارد که به خاطر بوی تعفن کود مرغداری ها و مگس ها متروکه شده است. این مرغداری ها به بهای سودآوری برای یک نفر زندگی مردم روستا را به آتش کشیده است.

خانم دلاوری را دیگر همه روستائیان می شناسند، او خواهر یکی از شهدای مفقودالاثر روستای حسن آباد است که این روزها پله های ادارات را بالا و پایین می کند تا حق مردم روستا را بگیرد. می گوید: چند سال است ظاهرا ساکن قم شده اما تمام طول هفته به روستا می آید چون همه زندگی و مادرش در این روستا هستند. 

به گفته خانم دلاوری، مردم این روستاها 20 سال است در عذاب زندگی می کنند این مرغداری ها مصیبت بزرگ این روزهای روستائیان شده است. علاوه بر آلودگی و کم آبی ناشی از فعالیت این واحدهای مرغداری مهاجرت اتباع خارجی غیرمجاز مشکلات و آسیب های جدی برای مردم به همراه داشته است. چون صاحب این مرغداری به جای ایجاد اشتغال برای اهالی از اتباع استفاده می کند.این کارگران غیرمجاز هم در مرغداری کار می کنند و هم زندگی.

مردم روستا یک صدا هستند و متحد، آن ها می گویند: نمی گذاریم هیچ مرغداری یا کارخانه جدیدی در روستا ایجاد شود مگر اینکه از روی جسد ما رد شوند. آن ها مجوز از سوی ادارات و مسئولانی می گیرند که پشت میز و زیر کولر نشسته اند اما این ما هستیم که در روستا با این شرایط دست به گریبانیم.

مردم روستا برای دادخواهی حتی دست به دامان نمایندگان استان هم شده اند، آن ها می گویند سال ها قبل به اسم کارخانه جوجه کشی ما را ساکت کردند اما چشم روی هم گذاشتیم شد 4 واحد مرغداری. اصلا کارخانه جوجه کشی هم نمی خواهیم. سود و زیانش برای خودشان. اگر منابع آبی برای روستا باقی مانده همان را بدهند باغاتمان را سبز کنیم. کارخانه و اشتغال نمی خواهیم.

به گفته اهالی روستای حسن آباد، همین الان 5 شنبه ها و جمعه یا آب قطع است یا جیره بندی. همه قنات های ما خشک شده. به داد همین آب باقی مانده چاه ها نرسیم شبانه همان را هم می برند. قطعا نمی گذاریم اینجا کارخانه ای ایجاد شود. در عین حال از فرماندار، استاندار و همه نمایندگان استان می خواهیم برای یک بار هم که شده حضورا به روستای ما بیایند. شاید هوا برای نفس کشیدن نداشته باشیم اما مهمان نوازیم. مسئولان بیایند پای درد دل ما.

صدای مظلوم این روستاییان را شاید هنوز مدیران نشنیده باشند ولی پای اهالی رسانه به این روستا برای حصول نتیجه باز شده و بناست دومین گروه از رسانه های استان برای بررسی وعده یک هفته ای کارشناس استانداری به این روستا اعزام شوند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
شک نکنید این مسولان به غیرتشون برتخواهد خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
مزاحمت ایجاد شده برای مردم منطقه سلفچگان مربوط به مرغداری هایی است که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند
یک طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
وقتی شهردار اصفهانی که با حمایت از برخی نمایندگان در قم شهردار شده و به این پشتوانه حاضر نیست در برابر مرگ شهروندان حتی یک ابراز تاسف بکنه کدوم مسوول قرار به فکر باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
مشکل قم فقط مدیران غیر بومی هستند که هیچ دغدغه و تعصبی نسبت به این شهر ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
فقط از خدا كمك بخواهيد كسي به كسي نيست بعضي از مسولين انقدر گرفتار مسايل خود هستند كه گويي مردمي وجود ندارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار