کد خبر: ۴۸۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۱ 20 August 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز 28 مردادماه مطلبی با عنوان «اولویت فراموش شده نمایندگان مردم قم» را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: این روزها از نزدیکی رودخانه شهر قم که رد شده باشید، با حجم آبی که در رودخانه در جریان دارد، حال و هوایتان تغییر کرده است.

اختصاص بخشی از حقابه‌های دریاچه نمک و آزادسازی آن از سد 15 خرداد موجب شده روان شدن آب در رودخانه مردم قم را خوشحال کند. با این حال کارشناسان آنقدر هم از این اتفاق خوشحال نیستند و آن را بخش کوچکی از مطالبات قم در این زمینه می ‌دانند.

براساس اعلام وزارت نیرو در ٥٠‌ سال گذشته میزان بارندگی در دریاچه نمک ٢٢,٥ برابر کاهش یافته و تبخیر از این دریاچه به ٥ برابر میزان جهانی افزایش داشته است. حرکت آب ‌های فراشور از سوی دریاچه نمک به اراضی اطراف به دلیل کشش منفی ناشی از خشکسالی آغاز شده و وضعیت هر روز به سوی وخیم‌تر شدن پیش می ‌رود. در چنین شرایطی پس از ماه‌ها رایزنی و گفت ‌وگو و مصاحبه و پس از برگزاری یک همایش ملی مخصوص دریاچه نمک٬ بالاخره 5 میلیون متر مکعب از حقابه 154 میلیون متر مکعبی دریاچه نمک اختصاص داده شد.

این درحالی است که در کل کشور 10 درصد منابع آبی به عنوان حقابه اختصاص می یابد اما در مورد دریاچه نمک تنها یک و نیم درصد منابع٬ حقابه در نظر گرفته شده و از همین 154 میلیون متر مکعب هم تحقق تنها 5 میلیون٬ عددی ناچیز محسوب می‌ شود.

اینکه پس از اینهمه پیگیری و تلاش و با وجود بحرانی که در یک قدمی شهر قم و شهرهای اطراف از جمله تهران قرار دارد٬ کمترین مقدار از حقابه ‌ها و آن هم در فصلی که اثرگذاری کمتری دارد٬ محقق می‌شود٬ نشان‌دهنده کوتاهی استان قم در استفاده از ظرفیت‌هایش برای پیگیری موضوعات زیست محیطی است. یکی از این ظرفیت ‌ها نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی هستند که در موارد مختلفی اعتراضاتی از سوی آنها مطرح می‌ شود یا پیگیری ‌هایی در موضوعات خاص انجام می ‌دهند اما تا کنون دیده و شنیده نشده برای مسائل محیط زیستی استان قم قدم بزرگی بردارند.

اسناد بالادستی به ما می ‌گویند٬ مسائلی مانند محیط زیست و آب از مهم ترین بحران ‌ها در برنامه ششم توسعه هستند. در استان قم هم اگر اولویت ‌بندی واقع ‌بینانه ‌ای داشته باشیم٬ هیچ بحرانی نزدیک تر و ویران‌کننده ‌تر از مسئله محیط زیست نیست. با این حال دیده می‌ شود نمایندگان استان قم در بسیاری از موارد پیگیری‌ های بسیار جدی دارند اما گام بزرگی برای تحقق حقوق محیط زیستی استان قم که ارتباط مستقیم به وضعیت 25 درصد از جمعیت کشور در استان قم و استان‌های اطراف دارد٬ برنمی ‌دارند.

این موضوع البته چندین ریشه می ‌تواند داشته باشد. بسیاری از مدیران و مسئولان در کشور ما فهم محیط زیستی ندارند و شاید اگر همگام با گرفتن مسئولیت٬ اجباری برای گذراندن یک دوره برای فهم چرخه ‌های زیستی و مفاهیم اکولوژیک وجود داشت٬ امروز بسیاری از مشکلات ما سبک ‌تر بود. از طرفی بسیاری از پیگیری ‌ها زودبازده‌تر از پیگیری درباره مسائل محیط زیست و آب است و راحت‌تر می‌توان روی آنها تبلیغ کرد. کسی که در عرصه محیط زیست و آب تلاش می‌ کند٬ باید با علم و صبر و تلاش مستمر پیش برود و شاید به آسانی نتیجه ملموسی از اقداماتش برای ارائه به مردم٬ به دست نیاید. همین موضوع انگیزه این پیگیری ‌ها را کاهش می ‌دهد.

از طرفی وقتی نگاه سیاسی به موضوعات داشته باشیم٬ ممکن است نیازهای اساسی مردم را نادیده بگیریم تا نتیجه پیگیری‌ های به کمک افرادی تفکرات ناهمسوی با ما دارند٬ نیاید.

امروز اگر پای صحبت کارشناسان بنشنید به شما می ‌گویند با استان قم در مسائل زیست محیطی حتی بدتر از استان‌های مرزی و محروم کشور برخورد می‌شود. بخشی از این مشکل به این دلیل است که نمایندگان ما سر و صدا و نامه‌نگاری برای یک نقص در یک بیمارستان دولتی یا لوح تقدیر دادن به «تتلو» را مهم‌تر از پیگیری مسائل زیست محیطی استان می‌دانند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار