معاون امور اجتماعی بهزیستی قم از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار با محوریت خانواده در قم خبر داد و گفت: رویکرد طرح ساماندهی کودکان خیابانی به زودی تغییر می‌کند.
کد خبر: ۴۷۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 14 August 2017
به گزارش تابناک قم، سال‌هاست که طرح‌های ضربتی در ساماندهی کودکان کار نتیجه نداده است و بعد از مدت‌ها اجرای این طرح چیزی که تغییر نکرده است زندگی این کودکان است که بخش عمده آن بر سر چهارراه‌ها و در خیابان می‌گذرد.

کودکانی که اعتمادشان را به جامعه از دست داده‌اند و شعله خشمی را از اجتماع و آدم‌هایش در سینه‌شان روشن کرده‌اند که جایی بالاخره آن را بروز خواهند داد. کودکانی که بیش از هر چیزی به دیده شدن نیاز دارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرایی شدن طرح ساماندهی کودکان کار با محوریت خانواده، اظهار کرد: رویکرد طرح ساماندهی کودکان خیابانی به زودی تغییر خواهد کرد و از این به بعد ساماندهی کودکان کار در خانواده و به صورت موردی انجام خواهد گرفت.

اجرای طرح ساماندهی کودکان کار در قم

مریم علیشیری از اجرای این طرح به صورت پایلوت در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: اجرای این طرح در استان قم نیز مقدمات نهایی خود را می‌گذارند و تا پایان سال جاری پذیرش کودکان کار و خیابانی را در مراکز شبانه روزی نخواهیم داشت.

آن طور که علیشیری گفته است در اجرای طرح ساماندهی به روش گذشته کودکان کار و خیابانی توسط شهرداری و نیروی انتظامی از سطح شهر جذب شده و به بهزیستی انتقال داده می‌شدند که بهزیستی نیز بر اساس قانون اجازه ۲۰ شب نگهداری از این کودکان در مراکز شبانه روزی و انجام امور مددکاری را داشت که بعد از آن معمولاً این کودکان آزاد شده و به محیط خیابان باز می‌گشتند.

این مسئله سازمان بهزیستی را به فکر انداخته است که تغییری در شیوه عملکرد ساماندهی لحاظ کرده و این بار مشکل کودکان کار در بستر خانواده بستری شود.

استفاده از کارشناسان آموزش دیده و مجرب مددکاری

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی قم در این طرح دیگر شهرداری اقدام به جذب کودکان نخواهد کرد، بلکه کارشناسان آموزش دیده و مجرب مددکاری با کاورها و لباس‌های مخصوص نسبت به ارتباط مؤثر و جلب اعتماد کودک با برقراری ارتباط نزدیک اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در شیوه سابق ممکن بود با اقدام نیروهای غیرتخصصی وغیرکارآمد کار غیرکارشناسی و نادرست انجام شده و در نتیجه تبعات ناگواری به همراه داشته باشد.

علیشیری با بیان اینکه درطرح ساماندهی کودکان کار به شیوه جدید تلاش می‌شود که مددکار به خانه کودک راه پیدا کند، تصریح کرد: بر این اساس تلاش می‌شود نسبت به چگونگی و علت حضور کودک در خیابان اطلاعاتی حاصل شده و حل مشکل بر اساس شرایط کودک و خانواده انجام شود.

به گفته علیشیری اما در مواجهه با کودکان خیابانی که خانواده‌ای ندارند کار به صورت دیگری خواهد بود.

۷۰ درصد از کودکان کار خانواده دارند

وی افزود: اگر کودک خیابانی مشاهده شد که به اجبار و با باندبازی  به کار یا تکدی‌گری می‌پردازد و در صورتی که خانواده و سرپرستی نداشته باشد تحت حمایت بهزیستی قرار خواهد گرفت و با اجازه قضایی وارد مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قم با تفکیک کودکان کار و خیابانی، اظهار کرد: ۷۰ درصد از کودکان کار خانواده دارند و با اطلاع یا اجبار خانواده کار می‌کنند و کودکان خیابانی که موارد حادی هستند که تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند درصد کمی در استان مشاهده می‌شوند.

وی بخش عمده از کودکان کار استان را مهاجر خواند و افزود: بافت مهاجرپذیر و موقعیت خاص جغرافیایی استان سبب شده است که بیشتر کودکانی که در سطح شهر به کار مشغول‌ هستند بومی نباشند و عمدتاً در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) یا مسجد مقدس جمکران مشغول به کار شده‌اند.

علیشیری صرف کار کردن را در صورت آموختن مهارت برای کودک را مضر ندانست و افزود: در صورتی که دلیل به کارگیری کودک ناتوانی مالی خانواده باشد، کودک تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار خواهد گرفت تا بتواند بعد از ۱۸ سالگی در یک حرفه و مهارت ویژه مشغول به کار شود.

کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامی بسیار پیچیده و مانند کلاف سردرگمی است که به سایر آسیب‌ها متصل است و تنها با کار منطقی و کارشناسی می‌توان در مقابل تبعات ناگوار آن ایستادگی کرد و حالا توجه به خانواده در ساماندهی کودکان کار تا حدودی بارقه‌های امیدی از مدیریت صحیح این آسیب را روشن کرده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار