«از حرم مطهر که بیرون می‌آیید، ناگهان وارد فضایی با معماری غیر هنری می‌شوید... عبور و مرور سخت است و فضا متناسب با یک شهر بزرگ و مطابق با شأن حرم مطهر نیست... به نظر می‌رسد وضعیتی که امروز بلوار عماریاسر در روبه‌روی حرم مطهر دارد، به جای جاذبه برای زائر، دافعه داشته باشد.»
کد خبر: ۴۷۷۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۶ 13 August 2017
به گزارش تابناک قم، این سخنان «حسین سروش»، یکی از فعالان حوزه کارشناسی در عرصه مدیریت شهری و از معماران برجسته قم است.

وی با بیان این که 11 سال از این پروژه گذشته اما همچنان به صورت نیمه‌کاره رها شده است، گفت: وضعیت امروز این پروژه مردم را بسیار خسته کرده و زائر رقبتی برای عبور از پارکینگ شرقی حرم مطهر ندارد.

سروش اظهار کرد: در واقع مقداری که از حرم مطهر که فاصله می‌گیری گویا در یک روستا وارد شده‌ای و به هیچ وجه منظر مناسبی در این محدوده وجود ندارد.

وی معتقد است شهرداری قم و آستانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) نهادهایی هستند که باید بیشترین دغدغه را نسبت به آسایش زائران داشته باشند و عبور از پارکینگ شرقی با وضعیت کنونی هیچ نسبتی به این دغدغه ندارد.

وعده‌ای که محقق نشد

شاید بارها هنگام عبور از خیابان عماریاسر روبه‌روی حرم مطهر و دیدن خیل زائران خارجی که از اتوبوس‌ها پیاده شده و به سوی حرم می‌روند، به این موضوع فکر کرده باشید که وضعیت که این خیابان دارد چه‌اندازه برای پذیرایی از زائران نامناسب است.

سال 84 که قرارداد ساخت فاز چهارم عماریاسر میان شهرداری و شرکت سامان‌سازان امضا شد، این شرکت آینده‌ای رؤیایی برای این مسیر ترسیم کرده بود.

در گفت‌وگوها و اخبار آن روزها اگر نگاه کنید وعده ساخت زیباترین و بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه را خواهید دید. این بزرگ‌ترین و زیباترین خیابان این روزها البته به یک مخروبه در روبه‌روی حرم مطهر شبیه‌تر است.

قرارداد مشارکت با شرکت سامان‌سازان برای ایجاد 8 بلوک در بدنه این خیابان و آزادسازی مسیر بود که در عمل این شرکت فقط یک بلوک را اجرا کرد.

در این شرایط شورای شهر مصوب کرد قرارداد قبلی متوقف شود و فقط یک بلوک E از قرارداد باقی‌مانده اجرا شود.

 این بلوک این روزها در قالب یک اسکلت زردرنگ در پیش روی زائران و مردم قم قرار دارد و مشخص نیست کی ساخته خواهد شد.

از طرفی بلوکی که ساخته شده از نظر نما و منظر، ایمنی و... وضعیت خوبی ندارد و یک ساختمان کاملا نامتجانس را در فاصله بسیار نزدیک نسبت به حرم مطهر قرار داده که زیبایی یک ساختمان مدرن را ندارد و با فضای قدسی حرم هم مناسب نیست.

سرگردانی این روزهای مردمی که در این بلوک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، معضل دیگری در کنار دیگر مشکلات شهرسازی، سیما و منظر این پروژه است. همچنین بهترین بناهای تاریخی شهر قم در مسیر این خیابان قرار داشت که بلدوزرها بدون توجه به فرهنگ و تاریخ شهر آن‌ها را تخریب کردند.

تخریب یک تپه باستانی در جریان ساخت این خیابان از دیگر موضوعاتی است که نمی‌توان آن را فراموش کرد. از طرفی این پروژه به دلیل فروش اوراق مشارکت برای شهر قم بدهی‌های سنگین بانکی هم به همراه داشت.

حالا که این پیکر نیمه‌جان در مرکز شهر قم افتاده، همه معتقدند باید زودتر برای آن فکری کرد تا پیرامون حرم مطهر وضعیتی در ‌شأن زائران کریمه اهل‌بیت(س) بیابد.

پیگیری برای جذب سرمایه‌گذار

حجت‌الاسلام «سیدمحمد آتش‌زر»، رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به روند تعیین تکلیف پروژه فاز 4 عماریاسر اضافه کرد: بحث اختلاف شهرداری با شرکت سامان‌سازان که به هیأت حل اختلاف هم رفته در ارتباط با بخشی از مسائل قانونی و موضوع‌های مرتبط به جرائم کمیسیون ماده 100 است. بلوکی که ساخته شده و بلوکی که در حال ساخت است، واگذار کرده‌ایم و دیگر سامان‌سازان در این طرح حقی ندارد.

وی افزود: در واقع بقیه پروژه را از آن‌ها گرفتیم تا بتوانیم فاز 4 عماریاسر را در آینده تدبیر کنیم.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: طرح اولیه 8 بلوک بود و محور بلوک‌ها تجاری بود. اکنون احساس می‌شود این میزان تجاری آن‌جا کشش ندارد. به همین خاطر با آن‌ها ختم پیمان کردیم و باید فکر کنیم که بقیه بلوک‌ها را چه کنیم.

وی با بیان این که صدور پایان کار برای بلوک ساخته شده منوط به پرداخت جرائم کمیسیون ماده 100 بوده، گفت: سال 93 توافق کردیم اصلاح پروانه شود که انجام نشده است. پرونده دوباره به کمیسیون ماده 100 رفت و پس از آن وارد هیأت حل اختلاف شد. قرار است تا یکی دو ماه آینده این مسأله حل شود و حدود 180 نفر از سرگردانی خارج شوند.

حجت‌الاسلام آتش‌زر در پاسخ به وضعیت نا بسامان این روزهای بدنه فاز 4 عماریاسر اظهار کرد: بخشی از فاز چهارم که نزدیک به حرم مطهر است به مسکن و شهرسازی و حرم مطهر واگذار شده است که باید آزاد‌سازی و ساماندهی شود و این کار دیگر در دست شهرداری نیست. بخشی که مربوط به شهرداری است هم در حال پیگیری برای جذب سرمایه‌گذار هستیم.

از آن‌جا که طبق طرح‌های شهری و با اجرای پروژه‌هایی مانند تقاطع مقداد و شهدای پانزده خرداد قرار است بلوار عماریاسر در کلیت خود به ورودی شهر قم تبدیل شود، در آینده اهمیت بیشتری نسبت به امروز خواهد داشت. وضعیت امروز این خیابان اما حتی برای بارگذاری فعلی هم مناسب نیست. اگر قرار است این خیابان ویترین شهر قم باشد، لاجرم ضرورت پذیرایی از زائران و جذب سرمایه‌گذار برای شهر قم، ساماندهی این ویترین است.

حل و فصل مسائل حقوقی زمان‌بر است

در همین زمینه، شهردار قم هم در ماه‌های گذشته مردم را به سرمایه‌گذاری در تکمیل این پروژه دعوت کرد.

«سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» همچنین در مورد برنامه‌ای که شهرداری برای بهبود شرایط این خیابان دارد، گفت: پروژه‌های عمرانی شهر قم یک به یک احصا و بررسی شده و یکی از 25 پروژه بزرگ و مهم شهر که در دستور کار ما قراردارد همین فاز 4 عماریاسر است.

وی افزود: فاز 4 یک سری مشکلات قدیمی دارد و به این دلیل که کارش شروع شده و با قراردادهایی جلو رفته، حل و فصل مسائل حقوقی زمان‌بر است.

«علیرضا قاری‌قرآن»، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم، هم با بیان این که یکی از پروژه‌هایی که در گذشته شهرداری را دچار مشکل کرد فاز 4 عماریاسر بود، اظهار کرد: در این پروژه اوراق مشارکت فروخته شده بود. گرچه پروژه به نتیجه نرسید، اوراق مشارکت باید پرداخت می‌شد. در حال حاضر این پروژه از نظر اقتصادی بازدهی‌ای را که فکر می‌شد، ندارد و به همین دلیل باید بازنگری شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار