دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا از۱۲ شهریور رسماً فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند اما زمزمه‌های کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا و عدم فهم درستی از جایگاه و کارکردهای شورا در بین مردم و حتی مسئولان چالش‌هایی هستند که شورای پنجم با آن مواجه است.
کد خبر: ۴۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹ 12 August 2017
به گزارش تابناک قم، رشد بی رویه و یکباره شهرها در کشور نشان می‌دهد که جامعه شهری ایران گرفتار مشکلات زیاد شهرنشینی کشورهای در حال‌توسعه مانند آلودگی هوا و محیط‌زیست، کمبود آب آشامیدنی، فضای سبز ناکافی،کمبود مسکن و خدمات شهری ناکارآمد و نزدیک به 12 میلیون حاشیه‌نشینی است  که در اطراف شهرهای بزرگ و عمدتاً صنعتی در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که کاربرد خوابگاهی آن بیشتر از مکانی است که باید محل آرامش، کمال و رشد باشد، است.

حل یا کاهش بخشی از گرفتاری‌ها و مشکلات شهری بر عهده نهاد مدیریت شهری است که بخش مهم و مردمی آن شوراها هستند، شوراهای محلی از جمله سازوکارهایی هستند که در صورت نهادینگی می‌توانند به ایجاد دموکراسی، ارائه خدمات و انسجام اجتماعی کمک کنند.

توسعه شوراها می‌تواند سبب گسترش مشارکت‌های مردمی در امور خود و پاسخگو نمودن نهاد مدیریت شهری شود، در اهمیت شوراها همین نکته کافی است که شهروندان با وجودآن می‌توانند دسته‌جمعی تصمیم بگیرند و تصمیم خود را نیز به اجرا دربیاورند که در محدوده شهری  تنها گزینه موجود شوراها هستند.

شورا یک‌ نهاد شهری است که می‌توان آن را نزدیک‌ترین سازمان به مردم نامید از آنجا که اعضای شورا با رأی مردم انتخاب می‌شوند انتظار می‌رود که اطلاعات مناسبی از مشکلات و مسائل جامعه پیرامون خود داشته باشند.

در نظام متمرکز اداری ایران  که تصمیم‌گیری‌ها از مرکز برای اداره کشور گرفته می‌شود باوجود آثار مثبتی چون سرعت در تصمیم‌گیری و کنترل بیشتری که در  اجرای تصمیمات گرفته‌شده دارد، اما وجود برخی مسائل مانند  تنوع و گستره معضلات و مشکلات  شهرها سبب می‌شود که در حیطه تصمیم‌گیری‌های متمرکز اداری کشوری قرار نگیرد به همین خاطر شوراها به خاطر اینکه در محل شهرها و روستاها تشکیل می‌شوند بیشترین و دقیق‌ترین اطلاعات را از زندگی روزمره مردم‌ دارند.

عضو شورای اسلامی شهر قم  با انتقاد از طرح‌های مجلس شورای اسلامی برای کاهش اختیارات شوراها اظهار داشت: نظام و دولت باید تکلیف خود را با شوراها روشن کنند، درصورتی‌که مجلس بخواهد اختیارات شوراها را کاهش بدهد و انتخاب شهردار را بر عهده مردم بگذارد شوراها هویت وجودی خود را از دست خواهند داد.

وی جایگاه شوراهای اسلامی شهر در پیشبرد پروژه‌های شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: شوراها در تسهیل روند پروژه‌های شهری نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کنند و سبب می‌شوند تا برنامه‌های شهری در گیر و دار بروکراسی دولتی قرار نگیرند و زودتر به سرانجام برسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر عنوان کرد: اگر شوراهای اسلامی نبودند هرگز روند اجرای پروژه‌ها با سرعت کنونی دنبال نمی‌شد، چراکه شوراها برخاسته از بدنه جامعه هستند و به مشکلات و معضلات شهری اشراف دارند و این چیزی است که دولت باوجود داشتن پول و اعتبارات از انجام آن ناتوان است.

یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند نقش شوراها را در بین مردم بیشتر جلوه دهد سیاست گذاری‌های شوراها در زمینهٔ جلب سرمایه است زیرا رونق اقتصادی شهرها زمانی ممکن می‌شود که سرمایه‌های جدیدی وارد عرصه اقتصادی شوند تا چرخ عرضه و تولید را به حرکت در بیاورند

عضو شورای اسلامی شهر قم اعتقاد دارد: کمیسیون حقوقی و نظارت این شورا اقدامات خوبی در زمینهٔ پیگیری جذب سرمایه‌گذاران در قم انجام داده و در این رابطه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف راه‌های جذب سرمایه‌گذاران در قم بررسی‌شده و خوشبختانه در یک سال گذشته توانستیم سرمایه‌گذاران خوبی برای شهر جذب کنیم.

محمود مسگری اهمیت سرمایه گزاری درزمینهٔ رونق اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: کمک به سرمایه‌گذاران در بحث ساخت‌وساز و گردشگری می‌تواند نقشه راهی برای ما شود که بتوانیم درزمینهٔ اشتغال، مؤثر و تأثیرگذار باشیم.

شاید بشود ادعا کرد که شوراها به خاطر آشنایی دقیق‌تر با جامعه شهری خود و اتکا داشتن به آرای مردمی از انگیزه بیشتری برای رسیدگی به امور و معضلات شهری و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه دارند و با فراهم کردن زمینه‌های لازم می‌توانند آسایش و رفاه نسبی اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه را به‌صورت نسبی بهبود ببخشند.

بر اساس بند 48 قانون اساسی شوراها وظیفه جلوگیری از نابرابری و تبعیض شهری و منطقه‌ای را بر عهده‌دارند و طبق بند 103 قانون اساسی نیز تمام مسئولان استانی ازجمله استاندار و فرماندار ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند.

در نهایت می‌توان گفت که شوراها در عرصه افزایش مشارکت عمومی، افزایش آگاهی‌های عمومی، شفافیت در اداره امور و مسئولیت‌پذیر بودن و پاسخگویی مسئولان نقش مهمی بر عهده‌ دارند که در صورت نهادینه شدن جایگاه شوراها می‌توان انتظار داشت اعضای شورا انگیزه بیشتری را برای تلاش و فعالیت داشته باشند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار