بسیاری از مردم این روزها که از میدان الهادی رد می ‌شوند، برایشان سوال است که این ساختمان سفیدرنگ بالاخره قرار است چه سرنوشتی داشته باشد. ساختمانی که بنا بر آرزوی قلبی مرحوم آیت ‌الله مشکینی، وقف ساخت بیمارستان شده اما گویا این آرزوی قلبی در همان دهه 70 باقی مانده است.
کد خبر: ۴۷۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸ 09 August 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی در شماره روز چهارشنبه 18 مردادماه مطلبی با عنوان«بیمارستان الهادی در حسرت بیمار فرسود » را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: تقریبا همه ما در عبور از میدان الهادی، ساختمانی با نمای سنگ روشن در کنار امام ‌زاده دیده ‌ایم که مدت ‌هاست نام بیمارستان الهادی روی آن گذاشته شده اما هر روز که می ‌گذرد، نه تابلویی بر این ساختمان نصب می ‌شود و نه اثری از پزشک و بیمار در آن دیده می‌ شود. 

بسیاری از مردم این روزها که از میدان الهادی رد می ‌شوند، برایشان سوال است که این ساختمان سفیدرنگ بالاخره قرار است چه سرنوشتی داشته باشد. ساختمانی که بنا بر آرزوی قلبی مرحوم آیت ‌الله مشکینی، وقف ساخت بیمارستان شده اما گویا این آرزوی قلبی در همان دهه 70 باقی مانده است و امروز هم برای تحقق آن موانعی وجود دارد. 

ابوالفضل ایرانی ‌خواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم می‌گوید این ساختمان هر چه که باید امروز با با استانداردهای کنونی بیمارستان تطابق ندارد و کارشناسان نظرشان این است که اگر قرار باشد بیمارستانی شکل بگیرد باید دوباره ساخته شود. 

وی با اشاره به پیگیری‌ هایی که برای احیای این وقف صورت گرفته افزود: سال 82 مطرح کردیم که این بیمارستان را به دانشگاه علوم پزشکی بدهید تا تکمیل شود اما ماجرا اینطور پیش نرفت و درحال حاضر متولی آن با مرکز خدمات حوزه علمیه است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم این بیمارستان در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آن هم مطابق استانداردهای بیمارستانی امروز باید تخریب شود. مرمت و ساخت دوباره هم مخارج میلیاردی دارد که مشخص نیست چه کسی می‌تواند آن را تقبل کند. 

علی اصغر اکرمی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه بیمارستان الهادی پس از فوت آیت‌ الله مشکینی به مرکز خدمات حوزه علمیه واگذار شده اظهار کرد: این ساختمان وقف بوده و قرار بوده بیمارستان زنان شود. در گذر زمان تصمیمات در خارج از حوزه دانشگاه درباره این بیمارستان گرفته شده و در حال حاضر هم ما تولی ‌گری درباره آن نداریم. 

وی معتقد است با توجه به بیمارستان‌ هایی که در قم در حال ساخت است و بیمارستان‌ هایی که در ماه ‌های گذشته به بهره برداری رسیده دیگر توسعه تخت ‌های بیمارستانی در قم توجیهی ندارد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بیمارستان الهادی در نیمه نخست دهه 70 ساخته شده و استانداردهای بیمارستانی در 20 ساله اخیر بسیار متفاوت شده است. اگر قرار باشد این ساختمان به بیمارستان تبدیل شود مشکلاتی در پدافند غیر عامل و مباحث زیست محیطی در آن وجود دارد که موانع اصلی محسوب می‌ شوند. 

وی ادامه داد: حتی در ساختار فیزیکی آن فضا هم اگر بخواهیم به عنوان یک بخش بیمارستانی ورود پیدا کنیم، هزینه ایجاد شرایط استاندارد بسیار بیشتر از زمانی است که بخواهیم یک ساختمان جدید بسازیم. 

اکرمی با اشاره به اینکه استان قم در سرانه تخت بیمارستانی نسبت به کشور وضعیت خوبی دارد اظهار کرد: با توجه به ساخت بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان خاتم که هزار تخت خواب است و عملیات ساخت آن آغاز شده، احداث بیمارستان‌های جدید توجیه اقتصادی هم ندارد. 

وی افزود: در جلساتی که در سال‌های گذشته درباره این بیمارستان برگزار شد، پیشنهاد ما این بود که اگر قرار است این ساختمان به عنوان یک مرکز درمانی استفاده شود، بهتر است به عنوان یک دی کلینیک طراحی و استفاده شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: شرایط آن ساختمان با وضعیت حاضر اصلا مناسب بیمارستان نیست اما به عنوان مرکزی که فقط در روز خدمات داده و مریض در آنجا خدمات سرپایی بگیرد این مجموعه قابل استفاده است و در این مسیر ما هر کمکی که لازم باشد به مرکز خدمات حوزه علمیه قم ارائه خواهیم داد. 

وی با اشاره به اینکه این ساختمان در حال حاضر بدون ‌استفاده رها شده است گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم درباره پروژه‌هایی که در آنها اختیارات دارد، برنامه ‌ریزی کرده و بسیاری از این پروژه ‌ها را در مسیر خود قرار داده است. به عنوان مثال بیمارستان فرقانی پس از 20 سال تکمیل و بهره‌ برداری شد و بیمارستان نیروگاه هم در هفته دولت به بهره‌ برداری می‌رسد. برای باقی بیمارستان ‌ها هم برنامه داریم اما این مرکز در اختیار نهاد دیگری است و ما نسبت به آن اختیاری نداریم. 

طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم، پاسخ به این سوال مردم که سرنوشت این ساختمان چه خواهد شد، در دستان مدیران مرکز خدمات حوزه علمیه قم است. با توجه به کمبودهایی که در شهر قم از نظر فضاهای عمومی و سرانه‌های خدمات اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، به نظر می‌رسد وقف بیمارستان می‌تواند به گونه دیگر به خدمت مردم درآمده و ضمن ادای وقف به نوعی دیگر، این ساختمان را اینگونه از تهی بودن نجات دهد. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار