از سال 84 تاکنون در قم فقط یک پست حرم مطهر که آن هم آماده بود در مدار قرار گرفت و این اواخر دو پست سیار در مدار قرار گرفت و دیگر سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفت.
کد خبر: ۴۷۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴ 08 August 2017
به گزارش تابناک قم، این روزها گرمای آزاردهنده هوا با قطعی برق و خاموشی در ساعت‌هایی از روز همراه است که شهروندان قمی را آزرده کرده است. جدا از خسارتی که نوسانات برق ممکن است به وسایل برقی داخل خانه‌ها برساند، وضعیت آزاردهنده تحمل گرمای تابستان بدون برق یا قطعی برق در شرکت‌ها و اداره‌ها که موجب اختلال در کارها می‌شود هم برای خود حکایتی است. 

حتی تغییر ساعت اداری هم نتوانست مشکل را به طور کامل حل کند و مردم در مناطق مختلف شهری به طور متناوب با قطعی برق روبه‌رو هستند. همه این‌ها را باید به کمبود 600 مگاوات برق در حوزه صنعت اضافه کرد و محدودیت‌هایی که این موضوع برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به وجود آورده را در نظر گرفت.

افزایش مصرف بعد از تغییر تعرفه

مدیران شرکت برق اما در مصاحبه‌های خود بار تقصیر این وضعیت را به دوش مردم می‌اندازند و مدام از تغییر تعرفه برق مشترکان استان قم از منطقه 4 به 3 گرمسیری و خرید کولرهای گازی صحبت می‌کنند که موجب رشد مصرف برق شده است.

کاهش بازدهی شبکه توزیع برق به دلیل گرمای بالای 45 درجه از دیگر پاسخ‌هایی است که مسئولان شرکت برق به اعتراض‌های مردم می‌دهند.

همان‌گونه که مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق قم می‌گوید: در یک ماه اخیر، مصرف برق در این استان 17 بار از سقف پیک بار مصرف گذشته است.

«داود سلیمانیان» می‌افزاید: سقف پیک بار مصوب در استان قم 673 مگاوات است که اگر مصرف برق از این میزان فراتر رود، موجب خاموشی در مناطق مختلف شهر می‌شود.

وی اظهارمی‌کند: افزایش مصرف برق موجب فشار بر دستگاه‌ها و تجهیزات می‌شود و پست‌های شرکت برق توان تأمین برق منطقه مورد نظر را نخواهد داشت که در این صورت شرکت برق در زمینه برقراری تعادل بین تولید و عرضه ملزم به خاموشی چند ساعته در منطقه‌ای می‌شود که مصرف برق در آن افزایش یافته است.

هرچند مقوله مصرف موضوع مهمی در تأمین برق است و هر شهروندی وظیفه دارد تا جای ممکن مصرف برق خود را مدیریت کند، همه ماجرا به این موضوع ختم نمی‌شود.

هزینه 100 میلیارد تومانی برای حل مشکلات

مدیرعامل اسبق شرکت توزیع برق قم می‌گوید: اگر بخواهیم شبکه برقی به‌روز داشته باشیم باید در یک عمر مفید 20 ساله، سالی 5 درصد قیمت شبکه توزیع را هزینه کنیم تا تجهیزات نوسازی شود.

«احمد امینی» اضافه می‌کند: جزو افرادی هستم که معتقدم مردم پول برق را خوب و به‌اندازه می‌دهند و در همه سرمایه‌گذاری‌های برق شریک هستند. بعضی می‌گویند مردم نیمی از پول برق را پرداخت می‌کنند یا این که هزینه انشعاب ارزان است در حالی که مشکل نبود مدیریت صحیح است و مردم پول خوبی برای برق می‌پردازند.

مشاور شرکت توزیع برق گفته که 100 میلیارد تومان باید هزینه کرد تا این مشکلات حل شود اما من این موضوع را قبول ندارم. مردم در سال‌های گذشته پول انشعاب و برق را پرداخته‌اند اما دولت گذشته سرمایه‌گذاری در شبکه برق قم را متوقف کرده است. اکنون هم اگر دولت سالانه بین 10 تا 15 میلیارد تومان در شبکه توزیع برق قم سرمایه‌گذاری کند، می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و شرایط بهتری را رقم بزنیم.

نیاز به تغییر ساختاری در توزیع و انتقال برق

امینی با بیان این که نیاز به تغییرات ساختاری در توزیع و انتقال برق قم داریم که باید پایتخت و وزارتخانه با ما همکاری کند، می‌افزاید: مسئولان استان قم و وزارت نیرو باید به فکر مشکلات برق قم باشند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند هم مردم اذیت خواهند شد و هم شرکت توزیع برق توان ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران و صنعتگران را نخواهد داشت.

وی می‌گوید: زمانی که 45 درصد ضریب بهره‌برداری از شبکه برق داشتیم به راحتی برق را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دادیم اما اکنون شرکت برق نمی‌تواند این کار را انجام دهد و کسانی که به انشعاب برق با ظرفیت بیشتر از یک مگاوات نیاز داشته باشند، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند بود.

این کارشناس ارشد مهندسی برق همچنین منتقد کاهش تعرفه برق بدون ظرفیت‌سازی در شبکه است.

وی درباره این موضوع بیان می‌کند: در زمان نمایندگی دکتر محمدی و حجت‌الاسلام بنایی هم مسأله محاسبه تعرفه برق به قیمت گرمسیری مطرح بود و من آن زمان مخالف بودم.

معتقد بودم این کار به نفع 10 درصد مشترکان برق قم و به ضرر بقیه است چرا که زیرساخت‌های آن وجود ندارد. آن زمان گفتم اگر قرار است این کار صورت گیرد باید 15 میلیارد تومان در شبکه توزیع برق قم هزینه شود. این سرمایه‌گذاری هیچ‌گاه انجام نشد اما تعرفه‌ها را تغییر دادند که نتیجه آن را می‌بینیم.

هرچند صرفه‌جویی شهروندان در مصرف حامل‌های انرژی و آب در هر شرایطی یکی از ضروریت‌هاست، به نظر می‌رسد برای حل مشکل برق قم فقط صرفه‌جویی کارساز نیست و مدیران استان باید به دنبال حل مشکلات زیرساختی شبکه توزیع برق باشند. بی‌توجهی‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت به شبکه توزیع برق قم صورت گرفته مانند سرطانی به ناگاه عود کرده و اگر قرار است این بیمار زنده بماند و سال بعد حال بدتری نداشته باشد، نیاز به سرمایه‌گذاری و اقدام‌های جدی در این عرصه داریم.

نبود سرمایه‌گذاری در تکمیل شبکه توزیع برق

آن طور که مدیرعامل اسبق شرکت توزیع برق قم می‌گوید: مشکل اصلی در این زمینه نبود سرمایه‌گذاری در تکمیل شبکه توزیع برق قم از سال 84 تاکنون است که موجب شده مردم قم این روزها به این مشکلات دچار باشند.

«احمد امینی» در این زمینه اضافه می‌کند: پیش از سال 84 هر دو سال یک بار سهم قم از سرمایه‌گذاری در شبکه توزیع یک پست برق 63 بود و هر 4 سال یک بار هم یک پست 230 در قم نصب می‌شد. در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله رفسنجانی هم کلنگ یک پست 400 کیلو ولت در نیروگاه قم به زمین زده شد که باید سال 91 به مدار می‌آمد که آن هم رها شد.

وی معتقد است کوتاهی در ساخت پست‌های انتقال و توزیع برق در قم موجب شد ضریب بهره‌برداری پست‌های انتقال فوق توزیع از 45 به بیش از 70 درصد برسد. یعنی ذخیره برق در استان از 55 درصد به کمتر از 30 درصد رسیده که این یک اشکال بزرگ است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت آب و برق وزارت نیرو اظهار می‌کند: با این وضعیت امکان مانور در بهره‌برداری و فروش برق نداریم و خاموشی همیشه در کمین خواهد بود.

وی کم‌کاری‌ها در ظرفیت‌سازی شبکه برق قم را دلیل مشکلات امروز می‌داند و می‌گوید: از سال 84 تاکنون در قم فقط یک پست حرم مطهر که آن هم آماده بود در مدار قرار گرفت و این اواخر دو پست سیار در مدار قرار گرفت و دیگر سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفت.

امینی با اشاره به اجرایی نشدن قراردادها با شرکت توانیر برای بهبود وضعیت برق قم اضافه می‌کند: این موضوع‌ها موجب می‌شود ضریب اطمینان که مهم‌ترین موضوع در بهره‌برداری از برق است، کاهش پیدا کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
خواهشا از افرادی به عنوان کارشناس استفاده کنید که سابقه مالی و اخلاقی روشنی داشته باشند این آقا یکی از مسببان عقب ماندگی برق قم هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار